Imobiliare in stil italian

Postat la 27 noiembrie 2007 156 afişări

Isi cauta terenurile pe Google Earth si le cumpara dupa ce da o tura cu elicopterul, sa vada „intreg peisajul“. Stefano Albarosa, CEO al grupului Cefin, unul dintre cei mai expansivi oameni de afaceri italieni din Romania, are in diferite faze de dezvoltare proiecte imobiliare de un miliard de euro, iar din primavara anului viitor vrea sa vada cursele de Formula 1 la showroom-ul Ferrari pe care il construieste peste drum de aeroportul Otopeni.

Parteneriatele cu fonduri de investitii sunt adoptate acum de Cefin in mai toate dezvoltarile sale imobiliare. „Acceptam o marja ceva mai redusa de profit, dar cu costuri de finantare mult mai mici“, explica Geo Margescu, seful diviziei de real estate a Cefin, motivele asocierilor. Mai multe fonduri de investitii imobiliare si-au facut intrarea pe piata romaneasca printr-un parteneriat cu Cefin: Heitman este implicat in proiectul rezidential Cortina Residence, Teesland IOG a cumparat parcul industrial A1.

Iar Immofinanz, cel mai mare fond austriac si cel mai mare cumparator din piata de real estate romaneasca cu peste 100 de proiecte de peste trei milioane de metri patrati, a fost foarte aproape sa preia primul proiect al Cefin. „Am fost foarte aproape sa vindem Cefin Logistic Park catre ei, dar in ultimul moment Europolis s-a miscat mai repede“, sustine Albarosa. De altfel, Europolis ramane partenerul preferat al Cefin, cu care lucreaza in mai multe proiecte, de la cel mai mare parc logistic din Bucuresti si pana la cea mai inalta cladire din Capitala, din zona Barbu Vacarescu, a carei constructie sta sa inceapa. Italianul nu s-a ferit chiar sa se asocieze cu unii dintre concurenti. Cu Shimon Galon, cu care se intalnea acum cativa ani in sediul HVB, semneaza acum un parteneriat in urma caruia GTC si Cefin vor dezvolta impreuna un mall la Galati. Albarosa afirma ca din punctul de vedere al strategiilor de asociere, domeniul imobiliar este mult diferit fata alte industrii. „Totul incepe si se termina cu proiecte“, spune el. Faptul ca Cefin face cu Europolis un proiect logistic nu inseamna ca toate proiectele le va face tot cu fondul austriac. La fel, chiar daca GTC poate fi perceput ca un competitor, „dezvoltam impreuna“, completeaza Albarosa, adaugand ca acest lucru nu ar fi posibil in alte domenii. „Daca esti dealer Iveco si vrei sa te muti la Renault e foarte dificil. Trebuie sa explici clientilor, ai o problema comerciala, probleme de structura, de echipamente, adica deciziile strategice te obliga pe termen foarte lung“. La fel si in industrie: „Daca faci roti, e greu sa te apuci sa faci cutii de viteze. La imobiliar e mult mai simplu - azi faci birouri, maine comercial; azi lucrezi cu unul, maine cu altul, nimeni nu se supara, pentru ca un proiect dureaza 24-36 de luni, dupa care fiecare pleaca cu banii lui“.

Un alt motiv al parteneriatelor dintre dezvoltatori este oferit de Gideon Bar-On, presedinte al BAS Development, o companie de dezvoltare ce activeaza pe piata romaneasca, fondata chiar prin asocierea a doi developeri originari din Israel, Bar-On Adam Structures si Aura Investment. Bar-On apreciaza ca astfel este usurata intrarea in mai multe proiecte, mai ales in conditiile in care terenurile disponibile sunt din ce in ce mai greu de gasit si tot mai scumpe.

Pentru a se asigura si din acest punct de vedere, cu sprijinul fondurilor si cu finantari de la banci precum Investkredit, Cefin Real Estate a ajuns acum la un portofoliu de peste 2,5 milioane de metri patrati de terenuri. „Am lansat spre sfarsitul anului 2005 Romanian Land Development, un program in valoare de 70 de milioane de euro, prin care am cumparat terenuri pentru dezvoltari viitoare“, adauga Albarosa.

Poate parea tarziu anul 2005 pentru a incepe achizitii de terenuri, insa Albarosa spune ca cele sapte terenuri, cu valori de achizitie intre 8 si 14 mil. euro, au adus deja profituri, iar terenurile pe care grupul le detine acum valoreaza 200 mil. euro. Cu alte cuvinte, prin aceasta strategie, Cefin si-a asigurat „materia prima“ pentru noi dezvoltari. „Pe acestea putem construi inca 15 ani“, crede Albarosa. Mai mult, rezultatele achizitiilor de terenuri il fac pe Geo Margescu sa spuna ca ar putea urma Romanian Land Development 2.

Nu in ultimul rand, pentru a nu fi afectat prea tare de concurenta, Cefin se implica in general in proiecte de dimensiuni medii. „Nu vrem sa intram in proiecte mici, nu pentru ca am fi snobi, ci pentru ca este o competitie foarte mare“, sustine Albarosa. Cefin se pozitioneaza in zona proiectelor de 20-40 de milioane de euro, care pe de alta parte nici nu atrag dezvoltatori uriasi, mai spune el.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/imobiliare-in-stil-italian-1064369
1064369
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.