Ghid de promovare in social media. Cum sa te vinzi pe internet

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 13 martie 2011 3410 afişări

Multi vor sa fie in social media, dar putini stiu exact la ce ii ajuta. De la un simplu experiment, reclamele pe retele sociale au devenit acum una dintre cele mai la moda forme de promovare de pe internet, cu o piata de peste patru miliarde de euro la nivel mondial si de doua milioane de euro in romania in 2011. Cum poate social media sa vanda o companie, cat costa si cat de eficienta este ca forma de publicitate sunt doar cateva dintre intrebarile care ii mai pun inca in dilema pe directorii de marketing. Dar nu pentru multa vreme.

n toata aceasta discutie, in ultima perioada au inceput sa-si faca loc si site-urile de cupoane de reduceri precum Groupon, catre care companiile mici se orienteaza in speranta de a atrage clienti. Componenta nu intra propriu-zis in piata de publicitate in social media, nefiind practic gandita ca un mediu de promovare, desi acum este folosita tocmai in acest sens. Modelul de business in sine nu este acoperirea cu clienti a unui interval de cateva luni pentru o companie, ci completarea momentelor moarte ale afacerii, ore sau zile in care in mod normal clientela nu vine. Tocmai de asta, ofertele actuale sunt destul de prost gandite, spun specialistii. "Este o adevarata arta care in Romania n-a fost inteleasa", comenteaza Butnar.

Din acest motiv, multe dintre firmele mici care s-au inscris deja pe site-uri de cupoane sunt destul de nemultumite. "Nu-mi acopar nici macar cheltuielile cu materialele", spune Catalin Teodor, unul dintre medicii stomatologi de la Practic Dent, care a optat in urma cu o luna pentru promovarea pe un site de cupoane. Pe scurt, un detartraj si periaj profesionist a costat 29 de lei in loc de 240 de lei, oferta care a atras peste 330 de clienti. Din suma incasata, comisionul retinut a fost de jumatate, ceea ce inseamna ca medicul s-a mai ales cu 14,5 lei pentru o jumatate de ora de munca. "Nu banii au fost scopul principal", spune insa Teodor, ci promovarea si fidelizarea unei baze noi de pacienti, lucru despre care este inca prea devreme sa comenteze, pentru ca de-abia dupa cel putin trei luni se va vedea daca pacientii revin sau nu. Medicul este insa destul de pesimist. "Am recurs la aceasta metoda doar pentru ca e la moda. Acum, nu gasesc nicio utilitate si nu cred ca voi mai repeta experienta", mai spune Teodor.

Experienta este cam peste tot aceeasi. mpreuna cu sora ei, Monica Nilca are un salon de infrumusetare deschis recent in urma unei investitii de 40.000 de euro. Tot din ratiuni de promovare si atragere de clientela, a acceptat sa deruleze trei campanii pe mai multe site-uri de cupoane precum Zumzi.ro, Coolbuy.ro si GetADeal.ro. Primele au atras in jur de 15 clienti fiecare, fiind oferte cu cost ceva mai ridicat. Scopul nu a fost atins - clientii veniti la salon pe baza cupoanelor au ramas de ocazie. Oferta de 19 lei pentru tratamente corporale a atras 139 de clienti, dar nici acestia n-au mai revenit. "Cei care vin sunt doar niste vanatori de oferte.

Nu pot nici macar sa-mi acopar investitia. Spre exemplu, materialele si mana de lucru pentru tratamentul corporal costa 40 de lei, dublu fata de pretul platit de consumatori, din care a mai fost retinut si un comision", povesteste Nilca de la Cinnamon, convinsa de lipsa de beneficii a cupoanelor de reduceri - 98% dintre cumparatori n-au revenit ulterior - si hotarata sa nu mai faca astfel de campanii pe viitor. "Prefer sa platesc reclame pe retele sociale decat sa mai dau cupoane de reduceri", spune Nilca, investitiile de pana acum pentru promovare ridicandu-se la aproximativ 4.000 de euro.

Romanii se inghesuie insa pe astfel de pagini online, sperand sa economiseasca bani in contextul economic actual. Desigur, ajung sa cumpere produse si servicii de care n-au nevoie sau pe care in alte conditii n-ar fi dat banii doar pentru ca sunt ieftine. n primele doua luni ale acestui an au platit un milion de euro pentru 147.000 de cupoane, adica in medie aproape sapte euro pentru un cupon, dupa calculele facute de Matei Pavel, proprietarul cautareduceri.ro, pentru Ziarul Financiar. "n cel mai bun caz, companiile care ofera reduceri pe astfel de site-uri ies pe zero cu banii, dar de cele mai multe ori nici macar asta nu se intampla", comenteaza Bogdana Butnar.

Pentru multi, vanatoarea de cupoane a devenit deja dependenta. La fel s-a intamplat si cu retelele sociale. "Iar pe viitor vom vorbi tot mai mult de social media in jocuri", crede Veronica Nicolae de la McCann PR Interactive. Cei mai multi dintre consumatori intra pe Facebook, Hi5.com sau Twitter cel putin o data pe zi. Timp pretios care se poate transforma in bani cat ai zice "Facebook".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ghid-de-promovare-in-social-media-cum-sa-te-vinzi-pe-internet-8053797
8053797
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.