Ghid de promovare in social media. Cum sa te vinzi pe internet

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 13 martie 2011 3410 afişări

Multi vor sa fie in social media, dar putini stiu exact la ce ii ajuta. De la un simplu experiment, reclamele pe retele sociale au devenit acum una dintre cele mai la moda forme de promovare de pe internet, cu o piata de peste patru miliarde de euro la nivel mondial si de doua milioane de euro in romania in 2011. Cum poate social media sa vanda o companie, cat costa si cat de eficienta este ca forma de publicitate sunt doar cateva dintre intrebarile care ii mai pun inca in dilema pe directorii de marketing. Dar nu pentru multa vreme.

De regula, o campanie in social media costa destul de putin prin comparatie cu una outdoor sau pe TV. Sumele pornesc de la 2.000 de euro si pot ajunge la cateva zeci de mii de euro, in functie de complexitate si durata, in timp ce o medie rezonabila pentru o campanie eficienta ar fi intre 7.000 si 15.000 de euro. "Nu cred sa fi fost pana acum vreun proiect pe social media in Romania care sa fi depasit pragul de 100.000 de euro. Poate doar daca s-a intins pe un an intreg, dar nici asa nu cred. Pana la urma, nici media clasice nu mai lucreaza cu bugetele de altadata", spune Bogdana Butnar de la Headvertising.

Dincolo de asta, cel mai puternic argument pentru care sumele implicate nu sunt mari este stadiul de inceput in care se afla social media din Romania, fapt care justifica implicit reticenta companiilor de a pune la bataie o componenta mai mare din bugetele de care dispun pentru promovare. "E la fel ca atunci cand vrei sa inveti sa mergi cu motocicleta. Nu vei cumpara de la bun inceput cel mai scump model, ci vei vrea unul mai putin costisitor de care sa nu-ti para rau daca il strici", mai spune Butnar. Dar deschiderea catre acest segment incepe sa fie din ce in ce mai mare. Bogdan Prajisteanu de la Mediaedge:cia vede acest lucru in cheltuielile pe care le aloca in social media unele companii, "de cateva zeci de mii de euro anul acesta, fata de doar mai putin de 10.000 de euro in 2010".

Totusi, in stadiul actual, social media este inca destul de gresit inteleasa, mai ales de companiile mici care deruleaza campanii pe cont propriu. "Nu stiu exact la ce ajuta, dar pentru ca e ieftin sau chiar gratis, merg pe principiul <de ce nu?>, iar daca cumva nu merge, proiectele sunt abandonate, iar experienta negativa duce din nou la reticenta", spune Bogdana Butnar. Tocmai aceasta reticenta a limitat pana acum aceasta nisa.

Din intreaga piata de publicitate pe internet, social media continua sa fie o componenta destul de mica. Ponderea din total a mai crescut, dar este inca departe de 10%. "Polonia, care este o piata imensa, de-abia a depasit acest prag si este undeva la 12%. La noi cred ca nu e mai mult de cateva procente", estimeaza Butnar. Mai exact, e vorba probabil de cel mult cinci procente, dupa calculele lui Prajisteanu, dar sunt sanse ca in urmatorii cativa ani sa ajunga la 10% din total. "Evolutia din primele doua luni ale acestui an ma fac sa cred ca investitiile vor fi cel putin duble fata de 2010", apreciaza si Bogdan Nitu de la Webstyler.

Luand in calcul cea mai optimista dintre estimari, ca social media va insemna deja din acest an zece procente din totalul cheltuielilor cu publicitatea online, piata reclamelor in social media ar trebui sa se cifreze undeva la doua milioane de euro, spune Calin Rotarus, directorul general al regiei ARBOinteractive. Si exista sanse sa fie chiar mai mare.

Reclamele pe internet sunt estimate la 20 de milioane de euro doar pentru anul trecut, date concrete existand momentan pentru primele sase luni din an, cand industria a atins jumatate din suma, conform unui studiu realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers. Dar intreaga piata ar trebui sa avanseze cu 20-30% in 2011, dupa estimarile lui Rotarus, care prin departamentul ARBOsocial este responsabil de vanzarea reclamelor pe reteaua Hi5.com. "Anul trecut cifrele pe reteaua sociala s-au dublat, iar pentru 2011 ne asteptam la un avans de cel putin 50% a incasarilor din campanii", spune managerul, fara a da insa date concrete. Cresterea se explica prin rezultatele bune pe care le au campaniile, dand drept exemplu un producator de cosmetice care a castigat astfel 75.000 de prieteni pe profilul de brand si un total de peste 1.000 de comentarii, majoritatea la poze, dar si un operator telecom care, prin intermediul unei aplicatii, a atras 114.000 de oameni si a generat aproape 3.500 de comentarii cu doar 15 fotografii.

Metodele de promovare pe retele sociale sunt practic nelimitate. Poate fi vorba de aplicatii interactive menite sa promoveze un anumit produs, concursuri, pagini special create pentru a imbia consumatorii la discutie pe marginea unui brand sau actiuni ceva mai inedite, cum a fost experimentul de saptamana trecuta al Warner Bros, de a difuza pe Facebook un film in schimbul a cativa euro. Retelele sociale au insa cea mai mare rata de recuperare a investitiei din toata social media. "Se castiga o baza mai mare de fani sau potentiali clienti decat in alte cazuri, cu un buget similar", sustine Prajisteanu de la Mediaedge:cia. Cu alte cuvinte, sunt mai eficiente, lucru confirmat inclusiv de studii facute in alte colturi ale lumii, conform carora numele unui brand se va face cunoscut in randul a de doua ori mai multi oameni pe o retea sociala decat pe oricare alt site de internet, in timp ce intentia de cumparare a produselor si serviciilor promovate poate fi de patru ori mai mare. "Un argument in plus este ca rezultatele sunt pe termen mai lung. Campania o platesti o singura data, la inceput, dar fanii raman si dupa terminarea ei", spune Calin Rotarus. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca o referire pozitiva a unui blogger sau utilizator de retele sociale cu multi prieteni ajunge adesea sa valoreze mai mult decat o reclama traditionala pe internet.


CONTINUAREA IN PAGINA URMATOARE ->>>>>>>>>>>

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ghid-de-promovare-in-social-media-cum-sa-te-vinzi-pe-internet-8053797
8053797
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.