Ghid de promovare in social media. Cum sa te vinzi pe internet

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 13 martie 2011 3410 afişări

Multi vor sa fie in social media, dar putini stiu exact la ce ii ajuta. De la un simplu experiment, reclamele pe retele sociale au devenit acum una dintre cele mai la moda forme de promovare de pe internet, cu o piata de peste patru miliarde de euro la nivel mondial si de doua milioane de euro in romania in 2011. Cum poate social media sa vanda o companie, cat costa si cat de eficienta este ca forma de publicitate sunt doar cateva dintre intrebarile care ii mai pun inca in dilema pe directorii de marketing. Dar nu pentru multa vreme.

Autovit.ro, spre exemplu, cheltuie pe Facebook 20% din bugetul lunar de promovare de cel mult 3.000 de euro, dupa spusele directorului de marketing Stefan Radu, bani care nu includ si campaniile ample, desfasurate pe o perioada mai lunga de timp. Suma pe care o directioneaza catre internet este insa chiar mai mare, pentru ca site-ul cu anunturi de masini investeste si in promovarea prin Google AdWords si in reclame sub forma de bannere publicate pe diverse site-uri. "ncercam practic sa construim o comunitate pe Facebook", spune Radu, cu mentiunea ca in septembrie anul trecut, cand a inceput sa se ocupe de pagina Autovit.ro de pe reteaua sociala, numarul fanilor era de numai 120. Acum depaseste 4.700, oameni pasionati de masini sau potentiali vanzatori si cumparatori. De asemenea, a fost demarata si o campanie pe Facebook, care se va derula pe tot parcursul anului si care ar trebui sa creasca numarul fanilor cu cel putin 15%. "Este practic o campanie de suport care formeaza o comunitate. Nu ne asteptam la vanzari mai mari sau la dublarea traficului pe site de pe urma ei", explica Stefan Radu.

Nu face decat sa confirme faptul ca, pentru cele mai multe dintre companiile mici, Facebook este deocamdata un domeniu la moda prin care promovarea poate ajunge sa nu coste nimic. "Chiar daca cei care intra din greseala si ies imediat sunt mai multi decat media, avantajul este ca aceia care devin clienti sunt in numar mai mare decat cei atrasi prin alte forme de promovare", spune Valentin Haicu, directorul general al VHCI Business Development, compania din spatele FunGadgets.ro. Deruleaza in acest moment o campanie pe Facebook si investeste lunar 20% din cifra de afaceri in promovare, din care mai mult de o treime merge catre reteaua sociala. Rezultatele sunt insa destul de bune - in luna decembrie, 40% dintre clientii magazinului online au venit de pe Facebook, ca urmare a accesarii reclamei.

"Scopul unei campanii in social media nu poate fi vanzarea. Rezultatele se masoara in alti termeni si nu vin de obicei peste noapte", spune Bogdan Nitu, directorul general al agentiei interactive Webstyler. Poate dura practic luni de zile pana cand incep sa se vada primele rezultate, lucru care a pus pe ganduri multi directori de marketing care pana acum au ocolit social media, cu atat mai mult cu cat nu aveau foarte multe exemple. "Suntem o piata dominata de nevoia de a avea puncte de reper pentru a putea investi in ceva, motiv pentru care nu s-au facut prea multe lucruri in social media in anii trecuti. Anul 2011 va sta, fara doar si poate, sub zodia Facebook", mai spune managerul.

Odata luata decizia de promovare pe internet, primul pas pentru o companie este sa decida cat este dispusa sa cheltuiasca si apoi cum procedeaza. "Bineinteles, nu fara o strategie coerenta si o viziune pe termen lung pentru social media, mai indicat intr-un mix al tuturor mediilor de promovare", spune Veronica Nicolae, managing partner la Snapshot, parte a McCann PR Interactive and Emerging Media Division. Cu sume de la cateva mii la cateva zeci de mii de euro la dispozitie, cea mai eficienta solutie este angajarea unei agentii specializate care sa se ocupe de intreg procesul.

Altfel, o firma mai mica nu are decat sa completeze strategia pentru online, definita in cea mai mare parte din cazuri prin existenta unui site, cu un blog care sa deschida comunicarea si cu prezenta pe cat mai multe dintre retelele de socializare importante, actiuni care nu costa nimic in afara de timp. Nu e insa promovare, ci un concept care se cheama social media relations si defineste practic stabilirea unei relatii de comunicare cu clientii actuali si potentiali. "Publicitatea propriu-zisa e greu de facut fara o agentie, dar pana la urma oricine poate cumpara o reclama pe Facebook prin sistemul propriu al retelei, indiferent de bugetul pe care il are", spune Bogdana Butnar. Suma minima este de 10 euro, iar pentru cei care nu dispun de foarte multi bani pentru acest tip de promovare, cateva sute de euro pot face uneori minuni. "Am avut la un moment dat o reclama de 50 de euro pe Facebook care a fost accesata de 900 de oameni", confirma Butnar, mentionand insa ca eficienta depinde foarte mult de tipul produselor pentru ca, in fond, nu va fi la fel de usor sa convingi utilizatorii sa dea click pe reclama daca vinzi tancuri.


CONTINUAREA IN PAGINA URMATOARE ->>>>>>>>>>>

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ghid-de-promovare-in-social-media-cum-sa-te-vinzi-pe-internet-8053797
8053797
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.