Excelenţă de 100 de ori: cele mai puternice femei de afaceri din România

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 20 martie 2017 1855 afişări

Şefele de companie fac performanţă în afaceri, dar anul acesta ne-am propus să vedem ce le preocupă în afara scenei de business. Ce idei au despre implicarea în societate, despre felul în care ar putea fi schimbată, în bine, România.

Excelenţă de 100 de ori: cele mai puternice femei de afaceri din România

Dacă ar fi pentru o zi preşedinte, cele mai importante trei decizii pe care le-ar lua Mariana Brădescu-Constantinescu, managing partner al firmei Piatraonline, ar fi legate de alegeri, transparenţă şi legislaţie. „1. Cred că trebuie să se introducă votul obligatoriu pentru categoriile de oameni cu studii, minimum studii liceale, şi cred că ar trebui să existe şi o pedeapsă pentru faptul că de cele mai multe ori cetăţenii îşi găsesc orice altă preocupare în ziua alegerilor decât să meargă până la secţia de votare şi să îşi exprime opţiunea politică. 2. Prin transparenţă mă refer la corupţie, la metodele pe care astăzi reprezentanţii puterii din România le au la dispoziţie pentru a «băga sub preş» toate acţiunile în interes personal, acţiuni prin care se delapidează bugetul de stat în fiecare secundă cu sume enorme. 3. Legislaţia în România este una învechită şi depăşită şi avem nevoie urgenţă de o remaniere în acest domeniu pentru a pute să avem o activitate cât mai eficientă şi coerentă.”

Sănătatea este un subiect care apare aproape în lista de priorităţi a aproape tuturor doamnelor care au intrat în jocul propus de Business Magazin. Cristina Bâtlan, fondator şi director design al Musette Group, spune că dacă ar fi pentru o zi preşedinte, ar încerca să se axeze pe îmbunătăţirea domeniului sănătăţii. „Deoarece avem oricum prea puţini bani pentru sănătate, aş încerca să folosesc resurse alternative simple de care am uitat toţi. În secolul vitezei, ne îmbolnăvim în 10 ani şi vrem să fim trataţi de o pastilă. Mâncarea este cel mai important tratament de care parcă am uitat cu toţii. Aş recomanda Parlamentului să scutească de taxe întreprinzătorii care dezvoltă agricultura organică şi chiar să aloce fonduri de dezvoltare. Aş cere introducerea unei taxe pentru centrul oraşului, spre reducerea traficului şi consumului exagerat de autovehicule (maşinile private transport în medie 1,3 persoane/zi), legi favorabile pentru practicarea sportului în masa şi crearea de condiţii pentru acestea. Poluarea şi reciclarea sunt alte două teme importante care ar trebui să ne intereseze pentru sănătatea noastră, nu pentru înavuţire.”

În opinia Gabrielei Gavrilescu, director general adjunct la BRD Groupe Société Générale, priorităţile naţionale ar trebui să fie: un proiect cultural, care să rămână în patrimoniul cultural naţional peste timp (exemplele înaintaşilor, dar şi ale contemporanilor din alte ţări, pot fi surse de inspiraţie); un proiect social cu impact asupra demnităţii şi încrederii semenilor în valorile propii; o profesiune de credinţă sau o decizie de conduită personală în acţiunile întreprinse: să nu prevaleze interesul electoral, emblematic pentru orice om politic, ci interesul oamenilor.

La rândul său, dacă ar fi preşedinte pentru o zi, Anca Vlad, preşedinte şi acţionar al Fildas-Catena, ar „ataca trei probleme majore: eliminarea sărăciei extreme, integrarea copiilor romi în comunităţile şcolare şi promovarea investiţiilor private şi de stat în cele cel mai puţin dezvoltate zece judeţe ale ţării”.

În scenariul propus de BM, în care ar putea avea pentru o zi, puteri absolute în România, Nicoleta Eftimiu, franchise country manager la Coca-Cola România şi Moldova, spune că şi-ar concentra eforturile către trei arii cheie. „Mai exact, mizez pe educaţie, sănătate şi asistenţă socială. Şcoala este locul care te pregăteşte pentru viitor. Însă, nu întotdeauna, şcoala de aici, de acasă este şi cea pe care tinerii români o preferă –  motivele fiind dintre cele mai variate”. În sistemul sanitar, completează Nicoleta Eftimiu, ar adresa două direcţii cheie: resursele logistice şi resursele umane. „Este necesară asigurarea de echipamente performante în toate unităţile medicale din ţară, atât în zonele urbane cât şi în cele rurale. În al doilea rând, aş încuraja crearea unui sistem care să asigure confortul psihologic al pacientului, orientat spre factorul uman. În plus, aş veni cu soluţii pentru eficientizarea sistemului de asistenţă socială din România. Acum, acesta se confruntă cu anumite lacune - în special în ceea ce priveşte personalul şi motivarea acestuia”, subliniază Nicoleta Eftimiu.

Amalia Buliga, CEO al Diverta, crede că lucrul cel mai important, „de la care derivă şi restul de decizii (fie că vorbim de sistemul sanitar sau de justiţie, spre exemplu) îl reprezintă sistemul educaţional, pe toate nivelurile – şcoală primară, gimnazială, liceu, facultate. Oricine poate spune că educaţia te poate duce departe. Este necesară o reformare nu numai a sistemului, dar şi a mentalităţii pe baza căreia trebuie să înveţi pe de rost pentru a trece clasa. Recreerea, activităţile practice pe baza teoriei sunt stimulente foarte puternice în dezvoltarea sănătoasă a unui copil.”

Cum ar fi să oferim posibilitatea celui mic să aleagă ce vrea să citească, desigur dintr-o serie de cărţi pentru vârsta lui? Să înveţe să aibă o opinie de mic şi încet-încet să îşi creeze setul de valori raportat la schimbările permanente ale acestei vremi?

Cred că este important un sistem de tip suport în educaţie, mai ales în contextul în care încă de la 3-4 ani ei deja folosec telefoanele, tabletele; adică te sprijin, te îndrum, dar tu, copile, vei decide.”

Acestea sunt doar câteva frânturi din interviurile realizate cu cele mai puternice femei din mediul de afaceri anul acesta. Imaginea clară care s-a conturat este că ele fac performanţă pe mai multe planuri, că deşi conceptul „De trei ori femeie” a dobândit, de-a lungul anilor, o rezonanţă de clişeu, acesta se menţine, cumva, mereu de actualitate.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.