Excelenţă de 100 de ori: cele mai puternice femei de afaceri din România

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 20 martie 2017 1855 afişări

Şefele de companie fac performanţă în afaceri, dar anul acesta ne-am propus să vedem ce le preocupă în afara scenei de business. Ce idei au despre implicarea în societate, despre felul în care ar putea fi schimbată, în bine, România.

Excelenţă de 100 de ori: cele mai puternice femei de afaceri din România

Potrivit MasterCard Index of Women Entrepreneurs, primele trei state europene cu cele mai puternice condiţii de sprijin şi oportunităţi pentru femeile care se dezvoltă ca antreprenori sunt Suedia, Belgia şi Marea Britanie. Iar cea mai mare pondere a antreprenoarelor se regăseşte în Austria (32,4%), urmată îndeaproape de Spania (30,8%).

„Prevalenţa femeilor ambiţioase şi inventive ar trebui privită drept o oportunitate de afaceri primordială. Societatea deja abordează prejudecăţile culturale existente”, declara, la momentul lansării studiului, Martina Hund-Mejean, chief financial officer la MasterCard.

De ce ar vrea însă doamnele să pornească o afacere proprie? Independenţa financiară şi posibilitatea unui venit suplimentar sunt cele mai importante motive care determină femeile să iniţieze propria afacere. Apetitul pentru antreprenoriat este însă sensibil mai redus faţă de bărbaţi: 17% în cazul doamnelor, faţă de 25% în cazul domnilor, potrivit datelor prezentate în raportul Amway Global Entrepreneurship Report (AGER) 2016.

Peste jumătate dintre femeile din România (51%) iau în considerare reorientarea către antreprenoriat, dar doar 17% dintre ele ar fi dispuse să renunţe la actualul loc de muncă pentru a se dedica antreprenoriatului. Media europeană este de 33%, în vreme ce procentajul la nivel global este de 43%, mai arată raportul Amway. „Am observat, în urma studiului că femeile nu sunt suficient de încrezătoare în competenţele lor. Se observă un scor de 18% în ceea ce priveşte încrederea în a-şi implementa planul de afaceri, faţă de 24% în cazul bărbaţilor”, a declarat la momentul lansării studiului Carmen Păunescu, profesor universitar la Departamentul UNESCO pentru Administrarea Afacerilor, din cadrul Academiei de Studii Economice Bucureşti şi expert ştiinţific pentru România în cadrul studiului AGER 2016.

Femeile care aleg antreprenoriatul au obiective care diferă uşor de cele ale bărbaţilor. Conform raportului Amway, principalele argumente care le îndeamnă pe femei să aleagă calea antreprenoriatului sunt nevoia de echilibru a muncii cu viaţa de familie, nevoia de a avea un loc de muncă stabil şi intenţia de a valorifica o oportunitate existentă pe piaţă.

„Există doamne care doresc să părăsească mediul corporatist şi să-şi lanseze propriul business. Însă femeile antreprenor au nevoie de o mai mare susţinere din partea familiei şi a apropiaţilor. Am observat că printre barierele pe care le întâmpină acestea se numără timpul alocat activităţilor casnice, perfecţionismul înţeles în mod eronat şi apetenţa scăzută faţă de risc”, declară Mădălina Rădulescu, vice president entrepreneurship în cadrul Professional Women’s Network.

Potrivit unui alt studiu, Bold by Lowe Group, 99% dintre românii din mediul urban consideră că principalul drept pe care îl au femeile în România este libertatea de exprimare. Educaţia contează foarte mult în promovarea feminismului sau, dimpotrivă, în acutizarea diferenţelor de gen. Majoritatea românilor consideră că fetele din România sunt educate să fie moderne (90%), să‑şi exprime punctul de vedere (85%), să se lupte pentru ceea ce-şi doresc (84%), să fie puternice (83%), curajoase (80%), independente (80%) şi pe cont propriu (73%), însă, în acelaşi timp, la fel de mulţi cred că fetele sunt învăţate să aibă grijă de aspectul fizic (90%), să fie precaute cu ceea ce spun în public (71%), să gătească (67%) şi să fie ascultătoare (62%).

...ŞI ALTE CONCLUZII. MIZA PE PERFORMANŢĂ

Răspunsurile primite de Business Magazin de la cele mai puternice femei din mediul de business oferă şi alte informaţii. Am aflat că au un „defect” profesional: miza pe performanţă, iar acest concept se regăseşte deopotrivă în viaţa privată, în acţiunile pe care le desfăşoară în arii conexe sau complementare rolului pe care îl au în afaceri.

Am aflat că pentru multe dintre ele viaţa personală şi cariera nu sunt ferm delimitate sau că unele sunt pasionate de ceea ce fac şi consideră o binecuvântare că pot să facă, zi după zi, ceea ce le pasionează.

Alexandra Copos de Prada, preşedinte al consiliului de administraţie al Ana Pan, spune: „Cariera şi viaţa personală, în cazul meu, nu sunt bine delimitate, asta pentru că îmi place enorm ceea ce fac şi nu consider că fac un job, ci mai degrabă îmi urmez o pasiune. De aceea, mare parte a timpului în afara biroului o petrec învăţând cum pot face anumite lucruri mai bine. De exemplu, am început anul trecut să iau cursuri de product management, digital marketing sau agile development pentru a putea accelera anumite iniţiative pe care le dezvoltăm la Ana Pan, precum Ana Kids, noul nostru concept de mâncare sănătoasă pentru copii, sau Laboratorul de Inovaţie, care ne va ajuta să creăm mai rapid produse care răspund gusturilor clienţilor noştri. Lucrez, în acelaşi timp, din Londra, la un start-up axat pe tehnologie educaţională dedicat învăţării continue într-o organizaţie. De asemenea, soţul meu şi cu mine suntem alergători; ne-am înscris împreună la triatlonul de la Londra, în vară deci începem antrenamentele curând”.

Despre antrenamente povesteşte şi Emilia Bunea care, după o experienţă de 15 ani de carieră, la nivel executiv, conduce, din iulie 2014, compania de asigurări Metropolitan Life. De atunci, viaţa ei se împarte între piaţa locală a asigurărilor, pe care o asemăna într-un interviu anterior cu un maraton pe termen lung, creşterea copiilor şi maratoane, în sensul propriu al cuvântului. „Alerg. Particip de obicei la unul sau două maratoane pe an, de regulă într-un oraş european. Alerg cam 6 ore pe săptămână şi am început cu patru ani în urmă, când suflam greu după câţiva metri de jogging şi credeam sincer că nu sunt făcută pentru un astfel de sport”, îşi descrie Emilia Bunea pasiunea pentru alergare.

Manuela Necula, CEO al grupului de comunicare Ogilvy România şi al agenţiei de publicitate Ogilvy & Mather, evaluează franc: „Cred că sunt foarte norocoasă, pentru că meseria pe care mi-am ales-o, şi pe care o practic de mai bine de 20 de ani, îmi este totodată şi pasiune. Alături de comunicare, călătoriile îmi aduc cele mai mari satisfacţii, iar viaţa a fost generoasă cu mine din acest punct de vedere: călătoresc mult, nu doar în timpul meu liber, ci şi din perspectiva meseriei.”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.