Electronice made in Romania. Cine sunt romanii care concureaza cu Apple si Amazon

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 06 februarie 2011 6693 afişări

Sa produci electronice nu pare tocmai simplu. Cativa oameni de afaceri romani nu s-au lasat insa descurajati si au pornit acum mai multi ani pe acest drum – fabrica netbookuri, tablete PC sau navigatoare GPS in China si finiseaza in Romania. N-au reinventat roata, dar fac bani frumosi din asta.

Vedetele acestui an par a fi tabletele PC si cititoarele de carti electronice, tendinta inceputa inca din 2010. In aprilie, Liviu Nistoran pleaca iar spre China, pentru a definitiva cu fabricantii planurile pentru productia unui al doilea cititor, dupa ce la finalul anului trecut a lansat primul model Evobook, semn ca vanzarile merg destul de bine. La jumatatea lui decembrie, dupa putin timp de la lansarea dispozitivului in magazine, se vandusera 150 de bucati, iar omul de afaceri calcula ca va incheia anul cu 600 de readere vandute, ceea ce s-a si intamplat. "A fost un boom in perioada sarbatorilor care, cum era si normal, s-a linistit in ianuarie", spune omul de afaceri. DigiBook, dispozitivul sub brandul Serioux, este cumparat de aproximativ 100 de oameni in fiecare luna, "cifre sub asteptarile noastre initiale de 500 de bucati in acest interval".

Principala problema in competitia cu cititoare consacrate precum Kindle este lipsa continutului digital in limba romana. Daca numarul cartilor electronice disponibile in limbi straine este de ordinul sutelor de mii, titlurile in limba romana sunt doar cateva sute, cifra care a fost estimata sa ajunga in prima parte a lui 2011 la 1.000. Pentru a sustine cresterea, Nistoran pregateste pentru acest an o platforma prin care sa poata livra continut catre utilizatorii Evobook si este in negocieri de anul trecut spre a vinde carti electronice si pe internet. "Editurile mari au inceput deja sa fie mai deschise la discutii", constata managerul. In total, piata cititoarelor este estimata sa ajunga la doar trei milioane de euro anul acesta, pe seama unor vanzari de 15.000-20.000 de dispozitive, dar ar urma sa se tripleze pana in 2013, estimeaza Nistoran.

Tot in atatea bucati ar urma sa se vanda si PC tabletele anul acesta, dupa aprecierile lui Iulian Stanciu, directorul general al eMAG, care detine cam 65% din acest segment de piata, dintre care majoritatea iPad, de la Apple. La un pret mediu de 600 de euro, in conditiile in care un iPad se apropie chiar de 1.000 de euro cu tot cu alte accesorii, iar o tableta romaneasca variaza intre 150 si 200 de euro, segmentul ar putea ajunge chiar si la 12 milioane de euro.

Una dintre tabletele comercializate pe piata este cea a brasovenilor de la Visual Fan, denumita Alldro, careia i-a fost adaugata recent conectivitatea la retele de internet mobil 3G printr-un modem, completare care urca pretul de la 900 la 1.000 de lei. "Ne asteptam in ansamblu la vanzari de 500 de bucati pe luna", apreciaza pentru acest an Lucian Peticila, ceea ce ar trebui sa insemne vanzari intre 1,2 si 1,4 de milioane de euro numai din tableta Alldro, adica aproape jumatate din cele trei milioane de euro cat au fost vanzarile in 2010.

In cursa a intrat saptamana trecuta si Nistoran, cu tableta EvoTab, pentru care se asteapta la vanzari de 7.000-8.000 de bucati in 2011, la un pret de 750 de lei, adica tot incasari cuprinse intre 1,2 si 1,4 milioane de euro. La acestea ar trebui sa se adauge 1,6 milioane de euro incasari din navigatoare GPS, 800.000 de euro din telefoane fixe, 700.000 de euro din netbookuri si 600.000 de euro din readere. In total - peste 6,5 milioane de euro. "Si probabil la sfarsitul verii vom lansa o a doua tableta, mai mare si de asta data adresata segmentului de business", spune fostul sef al autoritatii telecom, cu mentiunea ca asteptarile mai mari sunt de la tableta proaspat lansata decat de la cea viitoare, care va ataca un segment de piata deja destul de aglomerat. Omul de afaceri este insa optimist; dupa calculele lui, 50.000 de romani vor cumpara anul acesta o tableta electronica. La randul lui, Peticila spera ca peste doi ani vom avea 200.000 de astfel de dispozitive in Romania (o estimare totusi mult inferioara celor anterioare, de 300.000 sau chiar 400.000 de bucati).

Mai urmeaza si alti producatori romani sa lanseze tablete sau readere? "Am cate o mostra din fiecare de aproape un an", spune Alexandru Dragoiu de la E-Boda. Experienta l-a invatat ca a fi primul sau printre primii intr-o piata noua nu este in mod neaparat un lucru bun. A suferit deja un esec cu receptoare pentru televiziune digitala terestra si prefera acum sa astepte confirmarea interesului pentru asemenea produse sub branduri romanesti. Probabil anul acesta va lansa si el o tableta, pe o nisa inca libera - consumatorul mediu, care nu vrea sa plateasca nici 150 de euro, dar nici 700 de euro sau chiar mai mult, ci mai degraba un pret cuprins intre 300 si 400 de euro. Pentru Dragoiu ar fi o solutie de rotunjire a afacerilor, care anul trecut au depasit cu putin trei milioane de euro anul trecut, iar anul acesta ar urma sa se majoreze cu 5%, o treime urmand sa vina din vanzarea de televizoare si alte 24% din DVD playere. "Suntem si noi in discutii cu fabricantii pentru o tableta", adauga Razvan Ziemba, oferind drept potential moment de lansare al doilea trimestru al anului.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
electronice,
romani,
producatori
/cover-story/electronice-made-in-romania-cine-sunt-romanii-care-concureaza-cu-apple-si-amazon-7951903
7951903
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.