Electronice made in Romania. Cine sunt romanii care concureaza cu Apple si Amazon

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 06 februarie 2011 6693 afişări

Sa produci electronice nu pare tocmai simplu. Cativa oameni de afaceri romani nu s-au lasat insa descurajati si au pornit acum mai multi ani pe acest drum – fabrica netbookuri, tablete PC sau navigatoare GPS in China si finiseaza in Romania. N-au reinventat roata, dar fac bani frumosi din asta.

Tot la navigatoare a ajuns si distribuitorul Asesoft, care produce electronice sub brandul Serioux, astazi pe locul al doilea in piata de GPS-uri, potrivit datelor companiei de cercetare de piata GfK Romania. Povestea Serioux a inceput cu periferice pentru calculatoare, tot prin 2006. "Ideea ne-a venit destul de simplu. Intr-una din zile discutam cu Iulian Stanciu (unul dintre actionarii companiei, alaturi de Sebastian Ghita - n.red.) despre inflexibilitatea furnizorilor de produse pe care noi le distribuiam, in raport cu anumite caracteristici. Si ne-am decis pur si simplu sa le facem cum vrem noi", isi aminteste Razvan Ziemba, directorul general al Asesoft, despre perioada cand impartea acelasi birou cu Stanciu, inainte ca acesta sa preia in 2009 conducerea eMAG.

In prima faza au participat la mai multe targuri de electronice din Europa si Asia. Apoi au cautat producatori prin lume si au ajuns tot in China. La discutiile initiale au stabilit modele, culori, materiale si cantitati minime, 10.000 de bucati in cazul tastaturilor, iar de atunci legatura a fost pastrata prin e-mail. "Intr-un container trimis pe mare spre Romania incap de doua ori mai multe", spune managerul despre primul transport venit in tara pe jumatate gol. Produsele mici si de valoare vin insa mult mai des pe cale maritima in tara, fiindca asa e mai ieftin, mai rapid si mai sigur. "Diferenta de cost nu este foarte mare, cam cu cinci procente mai mult pe cale aeriana fata de maritima", afirma Ziemba. Nistoran il contrazice insa, cu argumentul ca depinde de produse si de perioada, asa incat transportul cu avionul poate fi si de zece ori mai costisitor.

Pentru Lucian Peticila, un brasovean in varsta de 41 de ani, astfel de probleme au fost mai putin importante, pentru ca la relatia cu China a ajuns destul de tarziu, cand deja vindea de ceva vreme produse sub brand propriu. In 2002, cand s-a hotarat sa puna bazele Visual Fan, compania din spatele brandului AllView, avea deja o experienta de 11 ani de management si antreprenoriat. In 1991 a avut de ales intre a se angaja inginer electronist si de IT sau a porni propria afacere. A inceput cu productie de cereale la Comarnic, a renuntat si a inceput sa importe electronice si electrocasnice in special din Germania. La AllView a ajuns abia cand s-a decis sa renunte la comert si a deschis doua unitati de productie chiar la Brasov, unde a inceput sa faca televizoare si DVD playere. "Initial au fost doar televizoare si alte electronice. In 2005 am lansat DVD playerul 4011, cerut si azi pe piata", spune Peticila, care in urmatorii ani a adaugat in portofoliu navigatoare GPS si telefoane mobile dual SIM, din care vinde acum cateva zeci de mii de bucati anual.

Pe segmentul DVD playerelor, tot cam in aceeasi perioada a intrat pe piata si Alexandru Dragoiu, impreuna cu omul de afaceri Silviu Prigoana, care i-a cedat intre timp partea din companie fiului sau Honorius, astazi actionar cu 50%. E-Boda n-a fost tocmai o alegere a omului de afaceri acum in varsta de 31 de ani, ci o pura intam-plare. Au inceput prin a scrie e-mail-uri mai multor fabricanti chinezi, fara prea mari asteptari. "Surpriza a fost ca ne-au raspuns toti cu oferte de pret si propuneri de a ne trimite cate o mostra", spune Dragoiu. Romanii nu s-au multumit cu una, ci au cerut 20, vrand sa se asigure astfel ca produsele vor fi toate de aceeasi calitate. O singura fabrica a acceptat, care avea deja o comanda de 20.000 de DVD playere, asa cum voia si Dragoiu, si cum in general fabricantii au o marja de pana la un procent de produse in plus fata de comanda, au batut palma.

Pe primul lot de dispozitive trimise scria E-Boda, iar cand Dragoiu a plasat o comanda ferma pentru doar 400 de bucati (desi comanda minima era de 1.000), intrucat cei 70.000 de dolari investiti la vremea aceea nu le ajungeau pentru mai multe, a uitat sa specifice un brand anume. Au venit inscriptionate tot cu E-Boda, iar numele l-au pastrat cand playerele au inceput sa se vanda si au ajuns chiar si in companii din tara. Erau apreciate pentru ca puteau reda orice fel de disc, fie el si piratat. "Boda inseamna statornic sau durabil. Am intrebat de multe ori, dar de fiecare data mi s-a spus ca ar trebui sa fiu chinez ca sa inteleg", explica Alexandru Dragoiu despre brandul aflat pe locul patru in piata ramelor foto digitale sau cinci pe cea a mediaplayerelor portabile segmente controlate de Serioux, conform Gfk Romania.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
electronice,
romani,
producatori
/cover-story/electronice-made-in-romania-cine-sunt-romanii-care-concureaza-cu-apple-si-amazon-7951903
7951903
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.