Dusan Wilms, managerul de 1,2 miliarde de euro

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 27 septembrie 2010 799 afişări

Cel mai puternic executiv din comertul romanesc, Dusan Wilms, se afla la al doilea mandat la sefia Metro Cash & Carry Romania. Dupa ce in perioada 1999-2005 si-a pus amprenta pe dezvoltarea comertului modern, criza i-a dat ocazia sa preia din nou fraiele celei mai mari retele de magazine din tara, inarmat cu o experienta si o viziune pe care le-a descris pentru BUSINESS Magazin.

Pe acelasi model a fost deschis un alt spatiu la Piatra Neamt, iar proiectul se afla acum in faza de test, spune Wilms, care nu a dorit sa comenteze pe marginea planurilor viitoare de dezvoltare. Acest concept este insa o premiera pentru comerciantul german si "printr-o intamplare", spune seful Metro, exact in momentul cand a fost gata proiectul, o propunere similara de investitii s-a nascut si pe piata poloneza. "Este un concept pe care nu puteam sa-l dezvoltam in perioada de boom economic, cand incasarile erau mari; acum trebuie sa ne gandim ce sa facem sa eficientizam afacerea".

Pentru ca piata se schimba permanent, seful Metro, a carui filozofie este ca diferenta dintre un manager bun si unul vizionar este sa anticipeze directiile in care se indreapta cererea, a hotarat sa lanseze, din acest an, serviciile de livrare a produselor. "Suntem la inceput si mai sunt multe lucruri de facut, de imbunatatit", spune Wilms, care s-a imbracat in blugi si s-a urcat intr-un camion intr-una din zile ca sa vada cum merge treaba.

Iar treaba trebuie sa mearga, pentru ca asta se cere in piata si compania trebuie sa tina pasul. In plus, acum consumatorii migreaza catre produse inferioare ca pret - si "in cazul nostru se simte clar acest lucru: am inceput sa vindem volume mai mari din marcile proprii", afirma Wilms, care precizeaza ca tinta companiei este sa dubleze cota detinuta de acest tip de produse: "In lupta cu competitia, marca proprie este o arma imbatabila". De fapt, chiar cu introducerea marcii proprii, pe vremea cand jumatate dintre retelele internationale nici nu erau prezente pe piata, Metro a marcat o alta premiera, seful retelei vorbind cu placere de acest proiect pe care il considera unul din "copiii" sai.

Ulterior, mai toate lanturile de magazine au inceput sa-si dezvolte oferta pe acest palier - de la Billa (cu marci precum Clever), Carrefour (No 1 si Carrefour). Intrarea discounterilor pe piata, din 2005 - Plus, Penny si Kaufland - a fost un alt moment cand marcile proprii au luat avant, pentru ca se pliaza pe profilul discounterului, de a vinde marfa la pret redus. Desi modurile de abordare a afacerii in cele doua mandate sunt diferite, sunt totusi elemente comune. "Tot timpul am angajat oameni care sunt mai buni decat mine in domeniul lor", sustine Wilms. In primul mandat, spre exemplu, seful departamentului operational a fost Gerard Monzillo, care avea la acel moment o experienta de 25 de ani in companie.

"Eu nu puteam sa-i transmit know-how; in domeniul lui a fost mai bun profesional decat mine, un specialist". Oana Datki, country manager la Consulteam, spune ca Dusan Wilms are doua atuuri: "capacitatea de a-si construi o echipa foarte puternica" si inclinatia spre inovatie - "un exemplu ar fi ca Metro a fost primul comerciant care a adus meseria de buyer in Romania" (e vorba de achizitorii profesionisti). Tot de inceputurile primului sau mandat se leaga si un alt proiect de care e atasat: dezvoltarea raionului de peste si fructe de mare, cu tot cu bazine cu pesti vii.

Cererea s-a format, pe masura ce s-au inmultit restaurantele cu specific. Si acum, Metro asigura dezvoltarea de noi competente ("dar aceste lucruri sunt putin vizibile din exterior", comenteaza Wilms), avand oameni specializati pentru anumite categorii de clienti. Spre exemplu, "am creat un post nou - un coleg nou care se ocupa numai de pizzerii". Omul merge si discuta cu clientii, vorbeste despre meniu si vede care este produsul cel mai important - de pilda, mozzarella. Iar pentru grupuri de clienti dintr-un anumit domeniu, cum sunt si acestia, "cream echipe din manageri de categorie, departamentul de vanzari, marketing sau financiar".

Seful Metro spune ca aceasta este o investitie enorma in know-how, pentru ca trebuie recrutati specialisti care au lucrat in domenii de productie, in industrie si sunt si foarte buni in comunicare. Compania a dezvoltat si programe de training pentru comercianti, despre cum sa-si organizeze marfurile pe rafturi sau sa gestioneze fluxurile de numerar, ori chiar cursuri de gatit pentru bucatari din restaurante. Iar Wilms e pasionat si de aceste laturi ale afacerii - aproape ca-l puteam vedea cu sort si cu manecile suflecate: ne-a invitat pe toti cei 20 de participanti la "Meet the CEO" la o intalnire informala, in spatiul special amenajat la Metro Militari, sa gatim impreuna.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/dusan-wilms-managerul-de-1-2-miliarde-de-euro-7419520
7419520
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.