De ce vrea cel mai mare producător de ţigarete din lume ca românii să renunţe la fumul de ţigară

Autor: Ioana Matei Postat la 08 mai 2017 4006 afişări

Să auzi despre ambiţia unui viitor fără fum de ţigară nu este un lucru la care te aştepţi într-o discuţie cu cel care conduce afacerile locale ale liderului global în industria tutunului.

Cu aproximativ trei ani în urmă s-a întors la Lausanne în funcţia de director corporate affairs pentru activităţile globale pe segmentul de duty free al Philip Morris, iar în urmă cu jumătate de an a devenit director general al Philip Morris în România. Iar dacă pentru unii oraşul elveţian poate fi plictisitor, pentru Bibic nu a fost aşa: „Cel mai mult mi-a lipsit marea lângă care am crescut, iar în Lausanne aveam parte de o privelişte asemănătoare cu imaginea pe care am avut-o în copilărie”.

Uitându-se în urmă, Branislav Bibic îşi caracterizează CV-ul drept „puţin exotic”: „Probabil la început nu eram foarte strategic în ceea ce priveşte dezvoltarea mea profesională, dar îmi place să încerc lucruri diferite; uitându-mă în urmă, realizez că mi-am început cariera într-o perioadă dificilă pentru Croaţia, în care nu era foarte evident ce alegeri să faci în viaţa profesională şi care sunt industriile potrivite. Dar am învăţat lucruri diferite lucrând în diferite funcţii, în diferite sectoare”, îşi descrie Bibic experienţa profesională.

Legat de evoluţia sa din cadrul Philip Morris International, spune că deşi firma încurajează mobilitatea angajaţilor dintr-o funcţie în alta, dar şi geografic, este neobişnuit ca un profesionist din domeniul corporate affairs să evolueze într-o funcţie de general manager; cei care ajung în aceste funcţii vin de obicei din finanţe, comercial, vânzări, marketing etc. „Sunt fericit de această evoluţie, dar probabil nu a fost cea mai rapidă sau uşoară modalitate de a progresa, sunt altele mai uşoare.” Ţinând cont de parcursul său profesional, se autodescrie drept „CEO-ul care a făcut printre cele mai puţine angajări” - majoritatea executivilor vin din alte departamente, iar în cel de corporate affairs avea în subordine trei-patru oameni; deşi unul dintre lucrurile care îi plac cel mai mult în viaţa profesională este să dezvolte oameni şi să-i vadă cum progresează de-a lungul timpului.

Despre oferta de preluare a conducerii pentru afacerea din România, spune că a acceptat-o fără să stea prea mult pe gânduri şi a primit funcţia cu aceeaşi bucurie pe care a avut-o când a preluat conducerea filialei din ţara de origine. „Îmi doream să mă întorc în piaţă şi să conduc afacerea, nu doar o singură ramură de activitate; de asemenea, aici trecem printr-o situaţie transformaţională unică pentru businessul nostru.” Situaţia la care se referă directorul general Philip Morris face parte dintr-o strategie globală îndrăzneaţă a jucătorului american: „Viziunea noastră este să-i convingem pe toţi fumătorii să se orienteze spre alternative mai bune, produsele cu risc redus (RRP). Aşadar, facem paşi spre un viitor fără fum - poate sună nebunesc când auzi asta de la Philip Morris, liderul global de pe piaţa ţigaretelor; dar atunci când te gândeşti riguros la acest lucru, înţelegi că poate fi un business bun pentru noi fiindcă astfel revoluţionăm toată industria şi putem crea valoare”, explică el.

De altfel, cea mai importantă decizie de la venirea sa în România a fost să concentreze toate resursele companiei pe transformarea businessului şi a industriei din România, pe baza acestor produse revoluţionare. „O astfel de decizie nu este uşoară, presupune realocarea investiţiilor de milioane de dolari de la vechiul business la cel nou, mutarea oamenilor dintr-un departament în altul etc., este o decizie greu de luat, dar cred în produs, cred în tehnologie şi cred pe deplin în strategia PMI pentru o lume fără fum.”

Care sunt, mai exact, paşii făcuţi în această direcţie şi ce urmează? Potrivit lui Branislav Bibic, PMI investeşte în creativitatea şi construirea de noi cunoştinţe de decenii, dar mai ales din 2008: compania a investit 3 miliarde de dolari în cercetare şi dezvoltare şi a angajat aproximativ 400 de oameni (300 de oameni de ştiinţă, la care se adaugă tehnicieni şi ingineri) în centrul de cercetare şi dezvoltare al companiei din Neuchatel, Elveţia, pentru a descoperi, spune el, o alternativă mai puţin dăunătoare. Concluzia la care au ajuns este că problemele cauzate sănătăţii sunt create mai ales de sutele de constituenţi ai fumului, pe care Organizaţia Mondială a Sănătăţii îi numeşte dăunători şi potenţial dăunători.

Potrivit specialiştilor de la PMI, principalele probleme ale ţigărilor clasice se leagă de ardere, astfel că cercetătorii din companie au investigat modalităţi prin care consumatorii să se bucure de tutun şi nicotină fără combustie. Au găsit soluţia tehnologică în urmă cu câţiva ani, iar Branislav Bibic îşi aminteşte că atunci când s-a alăturat Philip Morris, soluţia a fost încorporată într-un dispozitiv de mari dimensiuni, pe care îl aseamănă cu primele telefoane mobile. Chiar dacă produsul încălzea tutunul şi acesta putea fi inhalat, consumatorii nu voiau să îl cumpere din cauza mărimii şi a diferenţei semnificative dintre ritualul folosirii acestuia şi fumatul obişnuit.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.