Cum să faci milioane de euro din afaceri cu jumătatea uitată a României
Oamenii din mediul rural nu intră, de regulă, în vizorul companiilor, dar sunt principalii clienţi ai afacerii dezvoltată de Horia Cardos. Timişoreanul, care controlează cea mai mare reţea de magazine pentru micii fermieri, a încercat mai multe business-uri şi chiar şi lanţul Agroland a avut un traseu sinuos. Criza însă a fost pentru el o veritabilă salvare, iar în ultimul timp afacerea a înflorit, vânzările crescând, cu un sfert, de la an la an.
SALVAT DE CRIZA
"Până în 2007 vedeam clar un sfârşit pentru afacere pentru că oamenii câştigau tot mai bine, iar ţăranii, în loc să cultive legume şi să crească animale sau păsări, voiau să pună gazon", spune Horia Cardos. În plus, adaugă tot el, ajutoarele de stat erau tot mai mari şi, dacă lucrurile ar fi continuat la fel, era posibil ca în 5 -10 ani să nu mai aibă clienţi.
După părerea lui, după 2008 s-au întâmplat două lucruri importante. Unul este că "majoritatea s-au trezit din vis, au văzut că nu se pot împrumuta la nesfârşit şi trebuie să muncească". În al doilea rând, tot mai multă lume devine preocupată de sursa hranei pe care o cumpără şi, dacă "vrei să ştii ce dai de mâncare la copil, este bine să cunoşti un fermier de la care să iei legume, fructe, carne sau ouă". Antreprenorul estimează că acum doar între 5 şi 10% dintre români produc suficient pentru a trăi, dar şi pentru "a da şi mai departe". Agricultura i se pare nu numai un domeniu de viitor, ci şi o zonă despre care oricine ar trebui să aibă un bagaj de cunoştinţe cât mai temeinic. De aceea îşi încurajează cei doi copii, care sunt de vârstă şcolară, să cultive legume.
"Vin vremuri extrem de complicate şi mai devreme de cinci ani nu văd să se îndrepte lucrurile, ca să fie măcar binişor", spune Horia Cardos, care este de părere că vor fi luate, la nivel mondial, măsuri "nemaivăzute în lumea modernă". Prin urmare, se aşteaptă ca puţine afaceri să supravieţuiască, "cel puţin în forma în care sunt acum". Mai mult de-atât, crede că o doză de pesimism este utilă, fie pentru a da oamenilor un imbold de muncă, fie pentru a-i face să fie mai precauţi. "În ultimii doi ani am avut clienţi care au preferat să aibă în curte măcar câteva păsări.
" Noua turnură din economie suflă vânt în velele afacerii pe care a construit-o şi spune franc că "dacă aş fi vândut maşini noi sau electrocasnice, nu m-aş fi simţit atât de confortabil, dar tipul acesta de afacere a existat mereu în vremuri grele, fie secetă, război sau foamete". Antreprenorul, care a avut un traseu sinuos ca om de afaceri, spune că nu se simte bogat şi dă un exemplu - nu are proprietăţi personale. Maşina de serviciu este un Mercedes ML, pe care l-a ales pentru că străbate în jur de 80.000 de km pe an, iar maşinile de tip SUV nu-i sunt pe plac.
Deşi pesimist în privinţa imaginii de ansamblu a economiei, Horia Cardos este încrezător în viitorul afacerii sale. Cartea pe care mizează el este tocmai jumătatea de Românie de care cele mai multe companii uită în mod deliberat
sau nu.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro