Cum să faci milioane de euro din afaceri cu jumătatea uitată a României

Autor: Ioana Mihai Postat la 25 martie 2012 4804 afişări

Oamenii din mediul rural nu intră, de regulă, în vizorul companiilor, dar sunt principalii clienţi ai afacerii dezvoltată de Horia Cardos. Timişoreanul, care controlează cea mai mare reţea de magazine pentru micii fermieri, a încercat mai multe business-uri şi chiar şi lanţul Agroland a avut un traseu sinuos. Criza însă a fost pentru el o veritabilă salvare, iar în ultimul timp afacerea a înflorit, vânzările crescând, cu un sfert, de la an la an.

ŢINTA: TOATA ŢARA ŞI DUBLAREA VÂNZARILOR

"Majoritatea colegilor mei sunt vânzători mai buni decât mine", spune Cardos, care are acum 40 de angajaţi şi 19 spaţii de vânzare proprii. 148 de magazine din reţeaua Agroland sunt deschise în franciză, cu 54 de parteneri, în condiţiile în care acum planurile de dezvoltare sunt uşor frânate. În prezent "reţeaua e oarecum închisă", afirmă Cardos, referindu-se la faptul că nu e interesat în mod special de găsirea unor parteneri noi, cei cu care lucrează în prezent fiind suficienţi.

Unii dintre francizaţi au câte zece magazine în vreme ce alţii doar un singur spaţiu, oricare dintre ei având întâietate în faţa altora în momentul când doresc să deschidă un spaţiu nou într-un anumit loc. În plus, distanţa dintre magazine trebuie să fie de cel puţin 30 km, astfel încât spaţiile să nu-şi canibalizeze reciproc vânzările. "Relaţia cu ei se strică doar dacă nu plătesc, dar nu mă îngrijorează acest aspect pentru că am avocaţi care se ocupă de situaţii de acest fel", declară antreprenorul. Tot el povesteşte despre unul dintre cei 54 de parteneri pe care îi are în prezent că venea la unul dintre magazine să vadă de ce lumea stă la rând - uneori chiar şi câte o sută de oameni. Se întâmpla "prin 2004-2005", când distribuitorii de acest fel nu reuşeau să răspundă cererii, iar respectivul partener căuta o variantă de afaceri care să nu-l solicite foarte mult.

Cât de mare este investiţia pentru cineva care vrea să deschidă un magazin sub umbrela Agroland? Taxa de franciză este de 3.000 de euro, pentru amenajarea spaţiului cheltuielile ajung la maxim 7.000 de euro, iar în fondul de marfă trebuie investiţi 3-4.000 de euro. Trăgând linie şi adunând, cel mult 14.000 de euro sunt suficienţi pentru deschiderea unui astfel de magazin. "În principiu, investiţia se amortizează chiar din primul an, dar au mai fost şi excepţii. De-a lungul anilor au fost 2-3 eşecuri", admite Cardos. Deşi s-ar spune că vânzările de produse adresate fermierilor sunt mari tocmai la ţară, unde aceştia locuiesc, experienţa i-a arătat antreprenorului că pentru un astfel de magazin cele mai bune vaduri sunt cele din reşedinţele de judeţ. "Clienţii au treabă la oraş - dacă nu, îşi fac - şi aici alocă sumele cele mai mari de bani pentru cumpărături", spune antreprenorul.

Dacă în 2010 şi 2011 lanţul a crescut cu câte 50 de noi magazine pe an, planurile pentru 2012 nu includ o extindere la fel de agresivă. Pe lista de investiţii din acest an se află deschiderea a patru noi magazine proprii, a două noi depozite (la Roman şi Ploieşti), achiziţia de maşini de transport şi a unui soft ERP. "În fiecare an investim 100.000-150.000 de euro", precizează Cardos. Agroland a deschis deja patru noi spaţii de vânzare, în Râmnicu Vâlcea, Băileşti, Craiova şi Târgu-Jiu. Planul pentru întregul an la acest capitol vizează creşterea reţelei cu un total de 20 de spaţii, dintre care 16 prin franciză.

În următorii ani Cardos vrea să acopere şi partea de ţară în care nu are acum activităţi, fiind prezent în numai 28 de judeţe.

"Mă aştept ca până la finalul lui 2014 să ajungem la o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro", spune Cardos. Ţinta reprezintă, de fapt, dublul cifrei de afaceri înregistrată în 2011, an când afacerile au înregistrat cel mai mare nivel de la înfiinţare, crescând cu 25% faţă de 2010. Timişoreanul crede că nivelul pieţei nu a crescut anul trecut şi nici pentru 2012 nu se aşteaptă ca micii fermieri să dea năvală să cumpere mai mult. Astfel că plusul din afacerea Agroland se datorează în principal faptului că a muşcat din felia de piaţă care revine competitorilor, care au mai degrabă experienţă de medici veterinari şi, consideră Cardos, "sunt orgolioşi". Cei mai mulţi dintre competitori au, de regulă, 3-4 magazine într-o anumită zonă şi "nu au nici resurse financiare şi nici umane pentru a se extinde într-un ritm ameninţător pentru noi".

Primul pas făcut pentru dublarea cifrei de afaceri îl constituie, în mod evident, previziunile pentru vânzări mai bune în 2012, când rezultatele ar trebui să înregistreze un avans de minim 25% faţă de anul trecut. Firma are un avantaj, punctează antreprenorul care susţine că Agroland "este singura companie care poate să reducă sau, în cel mai rău caz, să nu mărească preţurile la nicio categorie de produse anul acesta". Acest lucru se datorează faptului că majoritatea materiilor prime au fost cumpărate în toamna anului trecut, înainte de scumpirea acestora cu procente bune. Pentru 2012 "ne propunem vânzări de 12,5-14 milioane de euro", mai spune Cardos. Vârful de sezon este în perioada 1 martie - 30 iunie, iar "afacerea depinde în mod tradiţional de vânzările de pui de o zi", explică antreprenorul, cea mai mare parte a cererii venind din partea micilor gospodării.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Horia Cardos,
business,
Agroland
/cover-story/cum-sa-faci-milioane-de-euro-din-afaceri-cu-jumatatea-uitata-a-romaniei-9430393
9430393
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.