Cum luptă antreprenorul român cu multinaţionalele
Antreprenori români se duelează în variate domenii cu multinaţionalele, iar în luptă, adesea inegală, nu câştigă mereu cei mai mari. Dovadă este chiar evoluţia lui Augustin Russu, un antreprenor care a construit Baumix, firmă producătoare de materiale de construcţii. A plecat de la zero, fără capital de investit, s-a lovit de tot felul de piedici, a fost la un pas de faliment. Însă acum este pe locul doi, conform propriilor spuse, în piaţa de adezivi după Henkel.
La fel a refuzat, deşi a fost tentat, să cumpere o fabrică de polistiren. "E mai bine că am rămas concentraţi pe ceea ce ştim să facem. La prafuri ne pricepem, dar cu polistirenul şi vopselele nu e la fel", completează Russu.
Acum vrea să iasă din spirala scăderii de preţuri. "Încercăm să le spunem oamenilor că o casă se construieşte nu pentru doi ani, ci trebuie să reziste 50 de ani. Iar produsele foarte ieftine nu pot fi de calitate bună." Prin urmare, chiar dacă un adeziv este ceva mai scump, în final este mai economicos.
Una peste alta, Augustin Russu crede că perioada actuală nu mai este una de criză, ci este o nouă reaşezare, la fel cum lucrurile s-au schimbat după Revoluţie. Piaţa se schimbă, iar firmele care rămân în joc s-au adaptat, "aşa cum noi am schimbat multe, de la relaţia cu clienţii până la alocarea resurselor". Diferenţele între modelul prezent de funcţionare şi cel de până în 2009 sunt ca de la cer la pământ. Înainte "era un haos pentru că piaţa era mare, în creştere, şi îţi permiteai nu numai să rişti, ci şi să greşeşti".
Acum, în schimb, omul de afaceri se aşteaptă ca firma sa să evolueze în tandem cu piaţa. Or, conform estimărilor Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), piaţa de profil nu va depăşi nici în 2012 valoarea atinsă în 2011, respectiv de 9,3 miliarde euro. "Ne aflăm în cel de-al treilea an de contracţie consecutivă a pieţei, de la valoarea de 15,3 miliarde euro în 2008 până la 9,3 miliarde euro, nivelul anului trecut", spune Laurenţiu Plosceanu, preşedinte al ARACO.
Reaşezarea firmei este însă o mare schimbare chiar şi pentru Augustin Russu, care învaţă să fie acţionar. "Eu nu sunt materialist şi a trebuit să învăţ că profitul este important." Una peste alta, este încredinţat că nu există o reţetă pentru succes şi un rol hotărâtor îl are norocul. "Dar norocul îl şi faci."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro