Cum luptă antreprenorul român cu multinaţionalele

Autor: Ioana Mihai Postat la 15 aprilie 2012 200 afişări

Antreprenori români se duelează în variate domenii cu multinaţionalele, iar în luptă, adesea inegală, nu câştigă mereu cei mai mari. Dovadă este chiar evoluţia lui Augustin Russu, un antreprenor care a construit Baumix, firmă producătoare de materiale de construcţii. A plecat de la zero, fără capital de investit, s-a lovit de tot felul de piedici, a fost la un pas de faliment. Însă acum este pe locul doi, conform propriilor spuse, în piaţa de adezivi după Henkel.

Mai mult, făcea greşeli la tot pasul, iar un exemplu sunt chiar reţetele pe care le fabricau, şi care erau, în mare măsură, "avioane", după cum le caracterizează chiar el, amuzat, acum. Un alt exemplu este că "făceam promoţii fără rost". Atuul principal, care i-a ajutat să depăşească toate hopurile acelei perioade, era că aveau experienţă şi relaţii foarte bune cu clienţii, care le acordau încredere.

Pe de altă parte, principalul competitor, Ceresit, crescuse foarte mult, avea o poziţie confortabilă, iar principalul argument cu care materialele de construcţii vândute sub umbrela Baumix puteau câştiga clienţi era preţul. "Puteam avea o calitate bună la un preţ redus pentru că aveam cheltuieli mai mici, organizaţia nefiind de mari dimensiuni", spune antreprenorul. Compania are acum în portofoliu 113 produse, faţă de numai cinci în urmă cu zece ani. Pe parcursul ultimilor ani, numărul angajaţilor s-a redus cu 20%, majoritatea plecând din proprie iniţiativă.

Parcursul firmei n-a fost câtuşi de puţin lin, în cei zece ani având de traversat mai multe momente de cotitură. În 2004, îşi aminteşte antreprenorul, a fost primul moment "fierbinte", când partenerul care le pusese la dispoziţie spaţiul pentru producţie în Capitală le-a dat termen câteva luni pentru a muta fabrica, pentru că voia să construiască blocuri. Russu a fost nevoit, ca într-o cursă contra cronometru, să ia credit de la bancă, să cumpere teren, să ridice fabrica şi să îşi mute operaţiunile fabricii. A ales, în locul Capitalei, Ploieştiul (pentru că terenul era mai ieftin) şi "toată nebunia s-a transformat în avantaj", recunoaşte el acum, pentru că îi este mai la îndemână să facă drumul de acasă, din Pipera, până la fabrică decât să circule prin Bucureşti.

Şi oricum în Capitală nu mai intră decât foarte rar şi ţintit. Preferă, de câte ori poate, să meargă la Ploieşti pe BMW-ul Adventure R 1200 GS, un cadou de la soţia sa. Tot soţia, implicată şi ea în afacere - lucrează în departamentul de marketing - i-a dăruit şi o maşină de epocă, un Mercedes din 1972, "bot de cal", care a costat 2.600 de euro. Maşinile au fost, de fapt, în linie cu orgoliul de a face firma. Şi asta pentru că, la început, după ce a pus bazele firmei, "primul lucru pe care l-am făcut a fost să ne luăm maşini - eu un Touareg şi restul echipei Skoda complet echipate", spune Augustin Russu. A fost tot un soi de greşeală: el mergea la firmă cu 4X4 şi în fabrică era nevoie de motostivuitor. Şi spune acum, franc, că mai târziu i-a părut rău că firmele de leasing le-au dat maşinile.

Un alt moment cheie în dezvoltarea firmei a fost în 2006, când a remarcat că în piaţă încep să se diferenţieze clar două canale: magazinele de tip do-it-yourself (DIY), ca Praktiker, Bricostore, Dedeman, Ambient, Baumax sau Hornbach, şi retailul - care se adresează mai mult firmelor de construcţii şi specialiştilor. "Am împărţit portofoliul, care cuprindea deja 15 produse, faţă de 5 la început, în două game separate, care se adresau fiecare unuia dintre canale", spune Russu. Pentru asta a fost însă nevoie să lanseze o nouă gamă, Primus, care se găseşte acum pe rafturile reţelelor de magazine. Baumix, o gamă de produse mult mai specializate, a fost menţinută ca umbrelă pentru vânzările din retail, care reprezentau în acea perioadă circa 70% din cifra de afaceri a companiei. Acum însă, balanţa s-a inversat pentru că firmele de construcţii nu mai au la fel de mult de lucru şi cea mai mare parte a vânzărilor se realizează în reţelele de bricolaj.

Primus, explică Russu, reuneşte adezivi ce pot fi folosiţi şi pentru interior, şi pentru exterior, în vreme ce Baumix are produse mai nişate, cum sunt sistemele pentru finisarea pereţilor, diferite de cele pentru finisarea pereţilor din gips carton sau sistemul pentru placarea piscinelor, ori produsele pentru placarea cu marmură. Pe de altă parte, produsele din gama Primus sunt mai "acoperitoare, pentru ca la o lucrare mică un client să nu fie nevoit să ia şase tipuri diferite, ci unul singur", spune antreprenorul.

În ultimii ani totuşi, cele mai mari vânzări i-au revenit gamei Primus, prin comparaţie cu Baumix, întrucât piaţa de construcţii este blocată: doar renovările animează domeniul. "Dacă s-ar relua ritmul construcţiilor, cu totul alta ar fi dinamica fiecărui canal", crede Augustin Russu, care adaugă că în momentul începerii crizei produsele din portofoliu erau deja "bine înfipte" pe rafturile reţelelor DIY. Pe de altă parte, în retail (segment care în accepţiunea Baumix reuneşte firmele de construcţii şi specialiştii) sunt probleme foarte mari mai cu seamă din pricina managementului defectuos, iar recuperarea banilor este o aventură.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
Baumix,
antreprenor,
Augustin Russu
/cover-story/cum-lupta-antreprenorul-roman-cu-multinationalele-9528241
9528241
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.