Cum a devenit şeful eMAG, Iulian Stanciu, cel mai admirat CEO din România

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 02 noiembrie 2014 17725 afişări

„Nu-i mai ştiu pe toţi pe nume, dar vreme de câţiva ani cunoşteam toţi angajaţii“, spune Iulian Stanciu în timpul vizitei pe care am făcut-o, înaintea interviului, în sediul eMAG aflat în imobilul Swan Park din Capitală. Dovadă că aproape la orice pas salută pe câte cineva.

A făcut şi diverse softuri pentru companii, iar un an de zile i-a învăţat pe profesorii din liceu cum să lucreze şi ce trebuie să facă cu calculatoarele liceului. „Eu aveam cheia de la laboratoare.“ Un antreprenor din Ploieşti, cu o companie de telecomunicaţii, i-a propus să o slujbă în zona de soft, dar a ales să meargă la facultate, chiar dacă nu era foarte tentat. În anul III s-a angajat ca agent comercial, iar înainte de a termina facultatea a întemeiat o firmă împreună cu fratele său, un prieten şi Sebastian Ghiţă, pe care îl cunoştea din liceu. „Era cu trei ani mai mic, l-am învăţat o grămadă de chestii, ne-am împrietenit." Au plecat la drum cu doar 1-2.000 de dolari, vânzând calculatoare. „La un moment dat am realizat că trebuie fie să deschid magazine, fie merg la nivelul următor, să intru în businessul de distribuţie şi să vând celor ce vând direct către clienţi.“ A început să cumpere de la distribuitori mari, câştigând 1-2%, iar apoi a început să producă mărci proprii în China, de la mausuri până la monitoare şi boxe. „Cam din 2002 am început să câştig cam un milion de dolari pe an. Şi în continuare businessul de trading, făcut bine, cu o cunoaştere bună a produsului, poate fi senzaţional. Vedem nişte businessuri româneşti foarte frumoase, cel mai bun exemplu este Dedeman“, arată Stanciu.

Compania ajunsese la vânzări de 50 - 60 de milioane de euro şi circa 50 de angajaţi, iar Stanciu a înţeles că are limitări: „Eram şi departament de HR şi achiziţii, şi marketing şi zona de legal. Am mers pe ideea «dacă pun riscul în faţă şi încerc să văd şi să rezolv toate problemele înainte de a face un pas s-ar putea să nu mai fac pasul acela, aşa că fac paşi, şi tot ce am greşit am plătit»“.

În opinia lui, leadershipul este mult mai important decât abilităţile de management. „M-a inspirat Bezos de la Amazon, nu neapărat prin ceea ce este Amazon, ci vorbesc de persoană, prin felul lui de a fi: foarte optimist, cu scurte momente de supărate, cu gândire pozitivă, care este un must când ai mii de oameni pe care trebuie să-i conduci. La Bezos mi-a plăcut şi gândirea planificată, strategică şi matematică, algoritmică“, spune Stanciu, care adaugă că sunt mulţi oameni care l-au inspirat, de la Steve Jobs („foarte creativ şi foarte curajos“), Larry Page şi Sergey Brin, fondatorii Google („am fost în Palo Alto şi am fost impresionat de gândirea creativă şi challenge-ul statu quo-ului în mod permanent, de cultura din organizaţie“), Silviu Hotăran, de la Microsoft (“care a fost unul dintre primii români care au condus mai multe ţări“). Sunt şi oameni care i-au plăcut la un moment dat, dar l-au dezamăgit - Dinu Patriciu, cei de la Flamingo, cei de la Ultrapro. Între românii care îi plac mai enumeră pe Dan Şucu („un om cu un feeling foarte bun al produsului şi al clientului şi cu un customer service ridicat; m-a inspirat“), Radu Georgescu („care a dezvoltat tehnologie şi a dus-o în afară şi a arătat că şi noi, românii, putem fi apreciaţi“), Steven van Groningen („care a venit cu o altă abordare, cu sportul ca şi balans în viaţă“). Antreprenorul spune că l-au inspirat şi situaţii, conferinţe, speakeri la conferinţe, iar cel mai bun sfat l-a primit de la părinţi, care l-au învăţat că nu costă nimic să fii politicos „şi am aplicat asta întotdeauna“.

Nu este adeptul reţetelor de management, crede că oricine trebuie să fie pasionat de ceea ce face, că din greşeli se învaţă, că munca este esenţială, educaţia are un rol important, „dar în antreprenoriat trebuie să te bazezi şi pe feeling. Antreprenoriatul este riscant, te poţi lovi, stai în noroi, nu înseamnă birouri frumoase, luxoase, iar banii în antreprenoriat sunt o consecinţă, nu un obiectiv. Nu poţi să îţi setezi «fac atâţia bani», poţi seta în schimb «am pasiunea asta şi vreau să o fac». Dacă vor ieşi bani sau nu, cine ştie?“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-a-devenit-seful-emag-iulian-stanciu-cel-mai-admirat-ceo-din-romania-13482113
13482113
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.