Cum a ajuns un singur oraş să exporte 70% din produsele româneşti de software

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 31 august 2015 9190 afişări

Unul dintre cele mai importante proiecte aflate în faza de dezvoltare în România este Cluj Innovation City, o iniţiativă a clusterului Cluj IT care se vrea o copie cât mai fidelă a Silicon Valley. Proiectul Cluj Innovation City are rolul de a reuni autorităţile locale, instituţiile de învăţământ şi comunitatea de business cu scopul a de dezvolta atât industria IT din Cluj, cât şi pe cea din regiune. Cluj Innovation City face parte dintr-un master plan de dezvoltare urbană bazat pe educaţie, inovare şi antreprenoriat, ceea ce pare a fi următorul pas logic, având în vedere că municipiul şi-a construit în ultimii ani reputaţia unui centru important de dezvoltare, la mică distanţă de Bucureşti.

„Cluj Innovation City este un proiect de dezvoltare urbană care va concentra cea mai mare parte a companiilor de IT din regiune şi care, prin serviciile complementare pe care le integrează, va crea o serie de locuri de muncă, cu impact atât la nivel regional, cât şi naţional. Unul dintre cele mai importante obiective asumate de Cluj IT este ca, până în anul 2017, clusterul să devină unul dintre cei mai credibili furnizori din Europa de Est pentru produse şi servicii IT inovatoare, precum şi pentru capabilităţile de suport existente pe plan local“, spunea Alexandru Tulai, preşedintele Consiliului Director al Cluj IT, în 2013.

Cluj Innovation City este un proiect de parteneriat public-privat de tip Community Project, primul de acest fel în România, ce va fi realizat în mai multe etape pe parcursul a 15 ani. Managementul acestui proiect va fi deţinut de mediul privat, în timp ce infrastructura va fi realizată cu suportul guvernului şi al Consiliului Judeţean Cluj. Pentru ridicarea acestui complex, autorităţile locale au pus la dispoziţie peste 200 de hectare de teren, iar el va include dezvoltarea de spaţii de birouri, laboratoare de cercetare şi săli de curs, spaţii publice, unităţi de învăţământ preuniversitar, dar şi unităţi hoteliere, restaurante şi cafenele, plus serviciile necesare pentru funcţionarea unei astfel de platforme de afaceri şi dezvoltare în domeniul IT.

Stelian Brad consideră că autorităţile locale trebuie să ia în calcul mai mulţi factori atunci când îşi definesc strategia pe termen mediu şi lung. „Imaginaţi-vă Clujul fără cele patru mari universităţi, fără spitale şi fără firmele de IT. Cu alte cuvinte, autorităţile locale nu-şi pot permite luxul de a nu include în strategia locală dezvoltarea unor ecosisteme de inovare şi dezvoltare tehnologică. Autorităţile locale doresc acest lucru. Nu ştim exact cât doresc acest lucru cei care nu sunt clujeni.“

Proiectul numit Innovation City, spune Brad, reprezintă doar materializarea unei realităţi deja existente în regiune. „Cluj Innovation City este un concept foarte puternic pentru integrarea mediului de afaceri cu mediul de cercetare şi cu transferul de tehnologie. El se va întâmpla cu sau fără existenţa unor clădiri sau districte concentrate într-un loc. El se întâmplă deja în spaţiul virtual şi suntem convinşi că timpul este în favoarea împlinirii acestui lucru şi într-o proximitate fizică.“

Călin Văduva, CEO-ul companiei Fortech, crede că proiectul Cluj Innovation City se află într-o etapă de conturare şi transpunere a obiectivelor în programe operaţionale. „E prematur să intuim succesul unui asftel de proiect deosebit de complex“, spune Văduva.

Călin Văduva a pus bazele Fortech în 2003, împreună cu o echipă de cinci oameni. „Au avut curajul să se alăture unei noi iniţiative antreprenoriale de a face outsourcing de soft,  într-un moment în care eşuasem cu o primă iniţiativă. Am construit businessul Fortech sistematic, consolidând fiecare treaptă şi motivându-ne constant întreaga echipă să facă faţă unor noi provocări“, spune CEO-ul companiei. Evoluţia Fortech a continuat într-un ritm pozitiv în perioada de criză.

Astfel, pentru Fortech numărul de clienţi s-a dublat în perioada 2009-2013. Ca urmare, numărul de angajaţi s-a triplat, crescând de la aproapre 100 de angajaţi la finele lui 2009 la peste 300 la sfârşitul lui 2013. „Am construit businessul în jurul ideii de stabilitate şi de continuitate. Aceasta înseamnă inclusiv orientare către colaborări de lungă durată cu clienţii noştri. Modelul s-a dovedit câştigător, oferindu-ne stabilitate inclusiv în perioada de criză. În vremurile bune am acumulat şi am investit constant. Astfel am reuşit să facem faţă vremurilor mai tulburi.“

La finalul anului 2014, Fortech a înregistrat o cifră de afaceri de peste 11 milioane euro. Pentru 2015, Văduva estimează o creştere de mai bine de 30%.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-a-ajuns-un-singur-oras-sa-exporte-70-din-produsele-romanesti-de-software-14694249
14694249
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.