Cine este românul care conduce din Elveţia o afacere de UN MILIARD DE EURO

Autor: Andreea Neferu Postat la 18 martie 2013 3436 afişări

Ce legătură există între industria cimentului, rock şi fotbal? Răspuns: un manager român „de export", care a lucrat în ţări considerate exotice, precum Azerbaidjan sau Rusia, şi care în prezent are pe mână operaţiunile din Europa emergentă ale grupului elveţian din industria materialelor de construcţii Holcim. Cine este Horia Adrian, românul care coordonează de la Zürich un business total de un miliard de euro şi circa 6.000 de angajaţi?

Avusese foarte puţin de-a face cu ţara, "ştiam despre Baku, capitala Azerbaidjanului, ştiam că ţara are afinităţi cu Turcia", că limbile celor două state sunt similare sau că Azerbaidjanul a fost de-a lungul timpului un punct important pe Drumul Mătăsii, însă doar atât. "Am acceptat să merg, a fost o schimbare completă, de limbă, cultură, mod de viaţă. Familia m-a însoţit şi acest lucru a contat mult pentru luarea acestei decizii", spune Horia Adrian. A stat în Azerbaidjan şase ani şi jumătate - fiind vreme de trei ani director comercial, iar apoi director general al subsidiarei Holcim. Acolo, povesteşte el, a dezvoltat de la zero echipa de marketing şi cea de vânzări şi a pus bazele unei strategii noi.

Românul a fost artizanul unei investiţii de 350 de milioane de euro în Azerbaidjan, prin care capacitatea de producţie a clincherului a fost majorată cu 40%. "Holcim Azerbaidjan este o operaţiune importantă acum în Europa pentru Holcim şi sunt bucuros că, împreună cu colegii mei, am reuşit să dezvoltăm compania, care în 2004 era încă un contributor mic pe harta grupului", explică managerul. Capacitatea instalată de producţie de ciment a Holcim în Azerbaidjan este de 1,7 milioane de tone; spre comparaţie, în România acest nivel se plasează la 6,1 milioane de tone.

Finalul anului 2010 a însemnat pentru Horia Adrian o nouă mutare, de această dată în Rusia, pe poziţia de CEO al filialei Holcim. "În Rusia am ajuns într-un moment în care organizaţia era foarte demotivată, mai ales după ce criza financiară şi-a spus puternic cuvântul. În Rusia criza s-a resimţit mult mai rău decât în Azerbaidjan, pentru că este o ţară cu o economie volatilă, care depinde încă în mare măsură de resurse naturale, iar atunci când preţul acestora scade, economia este afectată", povesteşte managerul român. Cu toate acestea, din 2011 încoace economia Rusiei a revenit pe creştere, însă între 2008 şi 2010, sectorul de construcţii a scăzut. Revenirea se leagă strâns de creşterea de preţ a resurselor naturale, pentru că, explică Adrian, activitatea din construcţii îşi găseşte în mare măsură finanţarea din vânzarea resurselor naturale.

Pentru că moralul angajaţilor era la pământ, "a trebuit să lucrez foarte mult pe partea de motivare", spune el. Despre stilul său de management, românul spune că pune mare accent pe inovaţii şi îi încurajează pe angajaţi să încerce soluţii noi. Îşi numeşte propriul stil de management ca fiind unul "artistic", în care motivarea angajaţilor şi crearea unui mediu de lucru degajat sunt esenţiale.

Pe lângă munca depusă cu angajaţii, Horia Adrian a mizat puternic şi pe orientarea către clienţi. Mai mult, le-a solicitat colegilor săi din Rusia să-şi adauge la funcţie cuvântul "customer" ("client"). "Eu eram customer satisfaction officer, nu CEO. Erau funcţii neoficiale, însă le aveam menţionate inclusiv pe cărţile de vizită", spune Horia Adrian. Orientarea către clienţi în cadrul activităţii sale în Rusia s-a resimţit în primul rând în cultura companiei, clientul devenind parte integrantă a tuturor proceselor. "Astfel, nu doar departamentul de vânzări a fost interesat să afle şi să satisfacă nevoile clienţilor, ci toate departamentele au început să vină cu sugestii pentru a-i face pe clienţii noştri mai competitivi în afacerile lor", explică Horia Adrian. Despre experienţa sa din Rusia povesteşte acum că atunci când angaja oameni "îi trimiteam direct la clienţi pentru a intra în contact cu ei".

Iar această abordare s-a resimţit şi în cadrul vânzărilor, care s-au dublat în perioada 2010-2012. În prezent, Holcim Rusia înregistrează anual o cifră de afaceri similară cu cea consemnată de subsidiara Holcim din România, de peste 200 de milioane de euro. De asemenea, în Rusia grupul elveţian deţine tot două fabrici de ciment, ca şi în România. Una dintre capacităţi, aflată la Shurovo, lângă Moscova, a fost modernizată în perioada 2007-2011, valoarea totală a investiţiei depăşind jumătate de miliard de euro. Cealaltă fabrică este situată la Volsk (localitate aflată pe malul fluviului Volga), a primit aprobarea pentru modernizare chiar anul trecut, pe finalul mandatului lui Horia Adrian la conducerea Holcim Rusia. Investiţia totală în fabrica de la Volsk se va ridica la 350 de milioane de euro. Despre experienţa sa în Rusia managerul mai povesteşte că în timpul mandatului său a fost redenumită compania - "a fost una din ultimele ţări care au adoptat brandul, înainte se numea Alpha Cement".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
holcim,
management,
Horia Adrian
/cover-story/cine-este-romanul-care-conduce-din-elvetia-o-afacere-de-un-miliard-de-euro-10673059
10673059
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.