Cine este cel mai admirat CEO din România?

Autor: Ioana Mihai, Ana Raduta Postat la 25 septembrie 2011 275 afişări

Ce este admiraţia? Care sunt mecanismele care stârnesc preţuirea angajaţilor, a partenerilor de afaceri? Cât de folositor este pentru un conducător sentimentul de admiraţie pe care îl iscă? Ce se schimbă de la un an la altul în privinţa gradului de admiraţie? Sunt doar câteva întrebări care s-au ivit în timpul demersului laborios de a alcătui ce-a de-a doua ediţie a catalogului celor mai admiraţi manageri din România.

"Vestea bună este însă că principiile dezvoltării unui brand personal sunt relativ simple şi, în esenţă, nu trebuie să facem lucrurile altfel decât le facem de obicei", spune Andreea Florea, brand strategy coordinator la BrandTailors. Ea se referă la faptul că brandul personal trebuie privit ca expresia capabilităţilor profesionale şi a stilului unic şi personal de a acţiona în business.

Într-o societate care nu a scos în faţă cei mai merituoşi manageri - unii aflaţi în ascensiune doar pe baza unui capital speculativ şi mai puţin din pricina resurselor intelectuale - admiraţia se câştigă tot mai greu, crede Alfred Bulai. De aceea, educaţia unui lider este tot mai importantă, iar respectul se impune chiar şi prin estetică: e bine de ştiut că e important să nu asociezi un ceas de 30.000 de euro cu un poliester ieftin. "În afaceri, admiraţia contează când transmite credibilitate, încredere, seriozitate", mai spune Bulai. Tot el argumentează că un CEO admirat trebuie să fie prezentabil, să corespundă culturii economice din ţara în care lucrează şi să ştie să aplice un algoritm bine stabilit, pentru că libertatea de mişcare nu e întotdeauna cea mai mare. Orice apariţie în public este bine gândită de fiecare dată, declaraţiile sunt verificate în prealabil şi responsabil asumate şi, în general, imaginea pe care o transmit în public este construită ca un puzzle în care fiecare piesă trebuie să se potrivească perfect.

Reţeta admiraţiei este completă atunci când sunt punctaţi şi câţiva ani de experienţă în afara ţării sau când avem de-a face cu o carieră consolidată în companii multinaţionale. Pentru toate acestea este însă nevoie de un efort de comunicare sporit şi bine gestionat, derulat pe parcursul întregii cariere. Buna reputaţie, admiraţia profesională, respectul pentru un nume se construiesc mai greu şi în timp mai lung decât poate solicita promovarea numelui; "cu alte cuvinte, un bun renume este mai dificil de construit decât notorietatea unui nume", crede Mihaela Nicola, CEO The Group. Tot ea spune că renumele cere performanţă, izbânzi, realizări concrete şi remarcabile care să se adauge numelui. În opinia lui Rand Sherif, director general al Interbrands, cea mai mare companie de distribuţie de pe piaţa românească, în România se acordă prea multă importanţă individului şi prea puţină companiei; tot Sherif preciza anterior că nu crede în "cultul personalităţii". Totuşi, mulţi dintre managerii care au votat şi-au argumentat alegerile tocmai prin prisma acţiunilor companiei.

În rândul argumentelor pentru care managerii au primit voturi la capitolul admiraţiei se numără, de pildă, acţiunile companiei. Răsvan Radu de la UniCredit Ţiriac Bank, pentru că "este singura bancă din piaţă care a încercat o resuscitare a zonei de retail şi customer service", spune unul dintre cei peste 200 de manageri care şi-au exprimat aprecierea. În cazul lui Jaques Reber, motivaţia pare să fie faptul că "Nestlé a crescut în condiţiile în care piaţa a scăzut", Raul Ciurtin "a făcut o super treabă cu Zuzu", Gabriel Cârlig "a avut curaj cu Jolidon", iar Mariana Gheorghe, cunoscută mai degrabă prin intermediul presei decât personal, "a reuşit să obţină rezultatele lor financiare fără a dărâma efectiv echipa". De multe ori, numele CEO-ului se identifică cu numele companiei, iar disocierea este greu de făcut. În acest context, importanţa companiei pe care o conduce este adesea factorul decisiv în evaluarea gradului de admiraţie pentru manager. Acesta ar putea fi unul dintre motivele pentru care Mariana Gheorghe, CEO-ul Petrom, cea mai mare companie din România, conduce pentru al doilea an consecutiv topul celor mai admiraţi manageri. Mai mult decât atât, admiraţia pare a fi strâns corelată cu evoluţia companiei în piaţă - fenomen asociat direct cu nivelul de competenţă a managerului respectiv. Se pare că şi reciproca este valabilă. "Sigur că brandul personal al unui lider carismatic, cu bune abilităţi de a relaţiona, comunica şi lucra cu ceilalţi completează sau determină percepţia favorabilă despre companie", declară Nicola. S-a demonstrat ştiinţific că entuziasmul este contagios şi că un model inspiraţional în vârful unei companii determină pur şi simplu rezultate mai bune ale companiei respective, adaugă CEO-ul The Group.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cine-este-cel-mai-admirat-ceo-din-romania-8799812
8799812
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.