CEO-ul MasterCard are în plan creşteri de două cifre pentru plăţile electronice efectuate din România

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 26 octombrie 2015 1618 afişări

Cosmin Vladimirescu a început să folosească un card în 1996, când el era la liceu, iar MasterCard intra pe piaţa din România. 19 ani mai târziu, Cosmin Vladimirescu este CEO al MasterCard şi are în plan creşteri de două cifre pentru plăţile electronice efectuate din România.

Principalul motiv pentru care românii aleg să utilizeze cardul pentru plata cumpărăturilor în magazine este faptul că, în acest fel, nu trebuie să mai poarte numerar asupra lor, au răspuns trei din patru posesori de carduri, în timp ce aproape jumătate apreciază timpul economisit la cumpărături când plătesc cu cardul. Gradul de educaţie financiară în România nu este motivul principal atunci când cumpărătorii aleg să plătească în numerar, în detrimentul cardului, arată studiul. „Media europeană pentru plăţi electronice e undeva pe la 30%, plăţile cu cardul însemnând cam 20%. În România plăţile electronice reprezintă 7% din total, iar cele cu cardul 4,4%. Cu cât ai mai multe tranzacţii electronice, cu atât economia subterană e mai mică. România, datorită Bulgariei, nu este pe ultimul loc în Europa din acest punct de vedere. Dar avem doar 7% plăţi electronice, 28,4% economie subterană şi încasăm doar 55% din TVA. La polul opus sunt ţările nordice: Finlanda are 95% plăţi cu cardul şi se gândesc să renunţe la numerar, iar economia subterană e de 5-6%, deci e un raport invers.“ Datele prezentate de Cosmin Vladimirescu sunt preluate dintr-un studiu realizat de PwC, care a stabilit şi un set de zece măsuri ce ar putea schimba economia României dacă ar fi implementate. „Printre ele se numără înlesnirea plăţii taxelor şi impozitelor, unde suntem într-un proces de licenţiere cu Trezoreria, care să accepte în nume propriu taxe şi impozite plătite online cu MasterCard sau Maestro. Este o premieră mondială, nu s-a mai întâmplat nicăieri în lume. Alte măsuri ar fi scăderea TVA pentru plăţile electronice, implementarea POS-urilor la comercianţi, case de marcat conectate online şi altele. Dacă aceste măsuri vor fi implementate în următorii 5-7 ani, ele vor genera o încasare suplimentară de taxe de 14 miliarde de euro.“

Doar 1% dintre respondenţii sondajului Omnibus de toate vârstele au motivat că nu ştiu să plătească prin intermediul cardului, în timp ce 65% dintre cei intervievaţi aleg plata cu cardul datorită uşurinţei în utilizare. „Plata cu cardul este un gest obişnuit în ţările europene, precum a arunca gunoiul la coş sau a recicla pentru a proteja mediul şi mă bucură să văd că şi în România ea începe să fie normalitatea şi nu excepţia“, menţionează Cosmin Vladimirescu. Studiul a mai arătat că 60% din totalul respondenţilor incluşi în studiul MasterCard preferă să utilizeze cardul pentru plata facturilor. Dintre aceştia, doar 12% se deplasează la kiosk-urile dedicate plăţilor facturilor, în timp ce majoritatea aleg să realizeze plata facturilor online, prin completarea datelor cardului într-un formular. Astfel, principalele avantaje ale plăţii online cu cardul constau, pentru 52% dintre respondenţi, în timpul economisit, precum şi în comoditatea utilizării cardului la plată. Totodată, 51% dintre utilizatorii de carduri apreciază că, plătind online cu cardul, pot face cumpărături de oriunde şi oricând doresc.

În România sunt mai puţin de 16 milioane de persoane de peste 20 de ani şi 14,5 milioane de carduri, iar asta înseamnă o medie de 0,9 carduri pe locuitor, printre ultimele locuri din Uniunea Europeană. Deţinătorii de carduri emise de băncile locale au efectuat anul trecut plăţi la comercianţi în valoare de 30 miliarde de lei (7 miliarde de euro), cu 16% peste nivelul din 2013, potrivit datelor BNR, iar sumele retrase de la bancomate au fost de patru ori mai mari. „Românii fac în medie 11 plăţi pe an, comparativ cu 33 câte fac cehii sau 40 câte fac polonezii. Vestea bună este că i-am depăşit pe bulgari, care fac în medie cinci plăţi pe an. Rivalul nostru tradiţional este cash-ul, care are 95% din piaţă. Deşi suntem mici, avem tehnologia de partea noastră“, a spus Cosmin Vladimirescu în cadrul conferinţei ZF Bankers Summit ’15, unde a explicat că, în România, valoarea medie a unei tranzacţii este de 28 de euro, comparativ cu media din Polonia de 20 de euro. O cauză mai este şi că jumătate din populaţia României locuieşte în zona rurală, iar pe măsură ce va creşte numărul caselor de marcat în aceste zone, e posibil să crească şi numărul cardurilor. Cât despre scăderea valorii tranzacţiilor, aceasta este de fapt o veste bună:“Valoarea medie a scăzut constant în ultimii ani întrucât tot mai mulţi români au început să-şi folosească cardurile pentru plăţi frecvente şi de mică valoare“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ceo-ul-mastercard-are-in-plan-cresteri-de-doua-cifre-pentru-platile-electronice-efectuate-din-romania-14860235
14860235
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.