CEO-ul MasterCard are în plan creşteri de două cifre pentru plăţile electronice efectuate din România

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 26 octombrie 2015 1618 afişări

Cosmin Vladimirescu a început să folosească un card în 1996, când el era la liceu, iar MasterCard intra pe piaţa din România. 19 ani mai târziu, Cosmin Vladimirescu este CEO al MasterCard şi are în plan creşteri de două cifre pentru plăţile electronice efectuate din România.

Pentru Cosmin Vladimirescu, plăţile electronice reprezintă singura metodă acceptabilă de plată. Cum vor arăta însă aceste plăţi şi ce formă vor avea în viitor? „Cred că viitorul cardurilor este pierderea formei şi transformarea lor în informaţii virtuale. Dacă vom putea face plăţi cu telefonul, la terminale contactless, forma va deveni irelevantă. Asta nu se va întâmpla însă foarte devreme, pentru că mulţi dintre noi nu sunt încă pregătiţi să renunţe la plastic. Indiferent ce device ai folosi pentru o plată contactless, ai nevoie de un singur lucru care este comun cu cel al cardurilor: acceptare. Prin urmare, pe noi ne interesează să dezvoltăm cât mai mult infrastructura necesară acceptării în România, şi cred că ne aflăm într-un moment extrem de favorabil de care trebuie să profităm. Vă dau un singur exemplu: impactul pe care îl avem în transportul public, unde ne apropiem de un sfert din tranzacţii care vor fi plăţi cu carduri contactless. La Sibiu, unde se poate face plata doar cu MasterCard sau Maestro, suntem între 20 şi 25% ca pondere în plata călătoriilor. Este un domeniu în care este foarte profitabil să înlocuieşti numerarul“, explică Vladimirescu. „Că o să fie la anul Android Pay şi Apple Pay sau peste doi ani altceva, e posibil, nu ştiu când o să vină. Ceea ce pot să spun este că structura ce va permite plăţile de acest tip este cea clasică, adică infrastructura de acceptare a cardurilor contactless. De altfel, noi am avut deja câteva programe-pilot cu telefoane NFC (Near Field Communication, adică un protocol ce permite aparatelor electronice să stabilească o legătură între ele prin apropierea la o anumită distanţă - n.red.). Cred că viitorul ne va spune care e soluţia cea mai performantă, dar până atunci avem un drum foarte lung de făcut. Avem o oportunitate uriaşă în a converti numerarul din circulaţie din România, care este de şase ori mai mult decât media europeană.“

Băncile locale care emit carduri contactless aveau la începutul acestui an un portofoliu de circa 1,5 milioane de carduri. Unele bănci emit automat caduri contactless în momentul în care unui client îi expiră vechiul card, în timp ce altele înlocuiesc cardurile standard chiar înainte de expirare, cum este cazul ING Bank. De altfel, olandezii de la ING au cel mai mare portofoliu local de carduri contactless, respectiv 687.000 de unităţi. Primele astfel de carduri au fost emise de BRD în 2010, iar ulterior şi BCR a intrat pe acest segment.

Principalul obstacol în creşterea gradului de folosire a plăţilor cu cardul este lipsa educaţiei financiare, după cum remarcă Vladimirescu: „România duce lipsă de educaţie financiară, dar nu trebuie să uităm totuşi de unde am plecat. În România, sistemul bancar a apărut acum 20 de ani. Avem CEC, care e prezentă de 151 de ani, dar ei nu au făcut retail. Prin urmare, nu am avut de unde să învăţăm şi nu am deprins obiceiurile astea“. „Fiecare dintre noi percepe plăţile diferit, în funcţie de nevoile sale. Fiul meu cel mare, atunci când cineva l-a întrebat cu ce mă ocup eu, a răspuns: «Tata se ocupă de timp, tata face timp». Pentru că, din lunga listă de beneficii pe care le aduce plata cu cardul, a rămas cu asta în minte, că economiseşti timp plătind cu cardul. Asta a avut sens pentru el la 7 ani şi jumătate. Pentru mine cardurile înseamnă comerţ internaţional, convenienţă, înseamnă o economie mai curată, produse trasabile cu provenienţă dovedită - toate lucrurile astea sunt posibile datorită cardului.“ Potrivit unui studiu MasterCard din 2015 realizat pe baza unui sondaj Omnibus privind particularităţile comportamentului la plată al românilor, nouă din zece adulţi care locuiesc în zonele urbane din România deţin un card bancar şi efectuează plăţi cu cardul, în medie, de două ori pe săptămână. Rezultatele studiului confirmă tendinţa de maturizare a pieţei plăţilor electronice, relevând că 97% dintre cei care efectuează plăţi cu cardul zilnic sau o dată la două-trei zile fac acest lucru pentru cumpărăturile curente. De asemenea, tehnologia contactless începe să intre tot mai mult în rutina consumatorilor, 15% dintre respondenţi afirmând că plătesc contactless.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ceo-ul-mastercard-are-in-plan-cresteri-de-doua-cifre-pentru-platile-electronice-efectuate-din-romania-14860235
14860235
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.