Cele mai mari greşeli pe care le fac antreprenorii români în afaceri

Autor: Dorin Oancea Postat la 06 aprilie 2014 9817 afişări

CLIENTUL CUM STĂ?

Este extrem de important, pentru că, spune consultantul financiar Emilian Duca, afacerile de succes se construiesc cu banii clienţilor. Mircea Turdean, managerul producătorului de cosmetice Farmec din Cluj, vorbeşte despre o experienţă personală în relaţia cu clientele companiei: „Una dintre lecţiile învăţate de la consumatoarele noastre a fost legată de laptele Doina. La un moment dat, am schimbat modul de prezentare a produsului, dorind să apelăm la un design modern şi actual. Însă consumatoarele au avut o reacţie imediată şi foarte puternică, cerându-ne înapoi produsul în ambalajul atât de bine cunoscut de ele."

Florin Talpeş, creatorul Bitdefender, introduce, totuşi, nuanţe în relaţia cu clienţii: „Apare o altă greşeală pentru cei care oferă mai ales servicii: să încerci să satisfaci pe toţi cei care ajung la tine. Să consideri că orice companie, utilizator care ajunge să îţi bată la uşă trebuie să devină clientul tău şi deci să oferi tot ce îţi cer cei care îţi bat la uşă. De cele mai multe ori funcţionează principiul după care aduci cu adevărat beneficii, valoare doar pentru 20% dintre clienţii tăi; şi reciproc, 20% din clienţii tăi aduc 80% din valoare businessului tău. Trebuie să te focalizezi, să înţelegi atunci când gândeşti strategia, tipurile de servicii sau produse pe care le vei oferi la ce se numeşte categoria de clienţi principali. Trebuie să înţelegi bine acest lucru şi să nu alergi după satisfacerea de către organizaţia ta a tuturor clienţilor care ajung la tine; acest lucru te poate împiedica să te menţii/să devii profitabil, te poate împiedica să înţelegi bine piaţa, te poate împiedica să creşti sănătos, sau chiar te poate împiedica să creşti".

Mihai Scărlătescu spune că în comerţul online, dar nu numai, încrederea pe care o oferi unui client ca brand, dar şi tehnic, este esenţială. „Trebuie să ai o prezenţă bună pe social media, ca să descoperi de ce au oamenii nevoie, să ai un customer support cât se poate de bun. Nu o să poţi mulţumi pe toată lumea, dar trebuie să încerci să mulţumeşti majoritatea, iar cei nemulţumiţi să rămână cu convingerea că ai încercat să faci tot ce poţi - să răspunzi la întrebări şi să îţi asumi greşeli."

SĂ NE ÎNTOARCEM, TOTUŞI, LA BANI

În prima fază de dezvoltare a afacerii antreprenorul are nevoie de bani. Iar pentru mulţi întreprinzători locali banii par a putea veni doar de la bănci. Ceea ce ar putea fi o greşeală, spune Mihaela Matei, coordonatorul proiectului „Antreprenorii vorbesc: Barometrul antreprenoriatului românesc„ şi Marketing Supervising Specialist la EY România: „Nu te gândi doar la finanţare prin credit bancar atunci când cauţi fonduri. Şi am văzut că acest lucru deja se întâmplă în cazul antreprenorilor care ne-au răspuns. Dacă anul trecut procentul celor care nu erau familiarizaţi cu concepte precum private equity, venture capital, angel investor era destul de mare, în acest an aceste tipuri de investitori apar printre soluţiile care ar putea avea un impact important în ecosistemul de finanţare românesc în următorii ani".

Pe de altă parte, antreprenorul trebuie să caute finanţarea care se potriveşte stadiului afacerii sale. Nu este bine să încerce să ia credit bancar când businessul este abia înfiinţat sau în stadiul de start-up. De obicei băncile acordă credit firmelor cu istoric şi situaţii financiare pe câţiva ani. „Dar nici nu te gândi că nu ai acces la finanţare pentru că eşti start-up. Gândeşte «out of the box» şi ia în considerare opţiunile inovative de finanţare apărute în anii de criză, de exemplu crowdfunding-ul", spune Mihaela Matei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
greseli,
antreprenori,
afaceri,
management,
strategie
/cover-story/cele-mai-mari-greseli-pe-care-le-fac-antreprenorii-romani-in-afaceri-12415637
12415637
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.