Cel mai popular business în România

Autor: Ioana Matei Postat la 30 ianuarie 2017 4163 afişări

Formidabilele marje de profit aduc cafenelei titlul de cea mai profitabilă investiţie din domeniul HoReCa, pentru a doua oară în istoria locală a capitalismului. Cum s-a schimbat piaţa într-un deceniu şi cine sunt noii artizani ai cafelelor consumate de români?

Cel mai popular business în România

PAHARUL DE 3 MILIOANE DE LEI

Tot pe un spaţiu redus a mizat şi familia de antreprenori care a pus bazele afacerii Coffee 2 Go, în 2013. La finalul lui 2016, afacerea ajungea la 15 unităţi răspândite în Bucureşti, Piteşti, Braşov şi Piatra Neamţ, ce au generat afaceri de 3 milioane de lei, în creştere cu 88% faţă de anul anterior. Antreprenorii Vlad Timaru, sora sa, Iuliana Timaru, şi soţul ei, Mircea Rădulescu, au pariat pe un design inedit al cafenelelor, ce apar sub forma unui pahar de cafea, poziţionat în locaţii stradale (coffee spot este denumirea pe care o folosesc antreprenorii). În oferta Coffee 2 Go există 22 de preparate pe bază de cafea, ceai sau limonadă, cu un preţ care variază între 3 lei pentru un espresso şi 6 lei pentru un cafe latte, iar cele două unităţi de interior deschise recent comercializează şi produse de patiserie. 

Totodată, ei s-au bazat pe francizare pentru extinderea mărcii în toată ţara - dintre cele 15 unităţi ale lanţului, şase sunt deschise în regim de franciză. Cel mai recent pariu al familiei de antreprenori a fost extinderea în noiembrie 2016, prin două unităţi în baza conceptului de minicafenele, Coffee 2 Go Inside. Acestea au o suprafaţă de 20 mp, iar investiţia pentru amenajarea fiecăreia s-a ridicat la 10.000 de euro. Antreprenorii îşi doresc să deschidă până la finalul anului alte 10 astfel de spaţii în regim de franciză, în diferite oraşe ale ţării. 

În 2017, vor să-şi ducă afacerea în mai multe oraşe de provincie, iar antreprenorul menţionează că în prezent poartă discuţii pentru Cluj-Napoca, Sibiu, Timişoara, Iaşi, Constanţa etc. „Nu excludem extinderea în străinătate, dar această decizie depinde atât de posibilităţile legale (drepturi de proprietate intelectuală), cât şi tehnice (transportul chioşcului în afara graniţelor)“, explică Vlad Timaru. Spune că au primit solicitări din Macedonia, Istanbul, Bruxelles, Roma şi chiar şi din SUA; solicitările au venit din partea unor tineri cărora le-au plăcut deopotrivă proiectul şi băuturile lor.

„3RD WAVE COFFEE“ DIN CAPITALĂ

Dezvoltarea cafenelelor axate pe prepararea cafelelor de specialitate, artizanale, este un curent care a prins avânt pe plan internaţional (poartă numele de „3rd wave coffee“) şi, în ultimii ani, şi în Capitală. Alexandru Răduca şi Alexandru Frăsin sunt doi dintre antreprenorii care au ales, la finalul anului trecut, să dezvolte un astfel de concept. „Marinari cu acte“, după cum se autodescriu, ei au investit 45.000 de euro în Dose Cafe, în amenajare şi echipare, cât şi în stocurile necesare; se aşteaptă ca suma să se amortizeze în 18 luni.

Sunt absolvenţi ai Universităţii Maritime din Constanţa şi, înainte de a intra în businessul cu cafea de specialitate, au lucrat ca ofiţeri maritimi de punte; au brevet de ofiţer şi cinci ani de experienţă în voiaje internaţionale pe nave comerciale. „Eram obişnuiţi cu cafeaua pe care piaţa din România o oferea şi ne doream un produs diferit, o cafea mai bună, dar accesibilă cât mai multor oameni“, spun ei. Au fost influenţaţi şi de modelele de business mici văzute în diverse ţări pe care le-au vizitat în anii de activitate pe vas, în special de cele din nordul Europei. „Am fost fascinaţi de faptul că acolo este o cultură a cafelei bine înrădăcinată şi am vrut să aducem asta şi la noi acasă. Ne-a plăcut modul în care oamenii îşi rezervă timp pentru un răsfăţ zilnic. Am observat că acesta este un obicei care contribuie la calitatea vieţii. Este o pasiune şi o plăcere pe care o avem de mult timp şi care a crescut odată cu noi“, povestesc ei. Au analizat piaţa şi şi-au dat seama că e loc pentru ideea lor, lucru confirmat şi prin faptul că 2016 a fost anul în care s-au deschis cele mai multe coffee shopuri în România. L-au întâlnit pe belgianul Rob Berghmans, care a fondat producătorul de cafea de specialitate din Antwerp Caffènation în 2003, când „3rd wave coffee“ abia prindea contur pe pieţele europene. Belgianul le-a devenit ulterior şi furnizor de cafea proaspătă şi le-a oferit şi susţinerea necesară pentru dezvoltarea afacerii.

Antreprenorii văd consumul unei cafele drept o experienţă completă; afacerea lor constă atât într‑un coffee shop, cât şi în vânzarea de cafea la birou, prepararea acesteia la birou, la evenimente sau când prin comenzi online. Perioada cea mai lungă în dezvoltarea afacerii a fost destinată cercetării şi dezvoltării planului de business. S-au ajutat de ultimele călătorii făcute ca navigatori pentru a studia amănunţit şi alte businessuri care le plăceau. „A fost şi perioada care a coincis cu dezvoltarea noastră personală în lumea cafelei. Am participat la cursuri, am încercat să ne antrenăm în diverse circumstanţe. Neavând rădăcini în domeniu, accesul la aceste facilităţi a fost greoi şi costisitor.“ 

Una dintre cele mai dificile misiuni s-a dovedit a fi „vânătoarea unui spaţiu potrivit“, iar amenajarea a durat cam o lună; una peste alta, planificarea întregului proiect a durat mai bine de un an. Clienţi le sunt atât oameni cu educaţie peste medie, şi vârsta de peste 30 de ani, precum şi persoane care îşi formează acum obiceiurile de consum, de pildă studenţii. Ţinând cont de specificul afacerii şi de faptul că în oferta lor se află şi produse adiţionale precum ceaiuri, ciocolată artizanală sau gustări naturale şi sănătoase, cei mai mulţi clienţi cumpără mai multe produse; astfel, valoarea bonului mediu depăşeşte în unele luni (decembrie, de pildă) 50 de lei, dar în general se situază la 25-30 de lei. În medie, au peste 50 de clienţi care le trec pragul în fiecare zi. Dificultăţile de care s-au lovit au fost de ordin birocratic: „Noi venim dintr-un mediu cu un sistem de funcţionare foarte bine pus la punct, în care fiecare ştie ce are de făcut şi de ce. Ne-a fost destul de dificil să facem lucrurile ca la carte. Am muncit mai mult şi a durat mai mult decât planificasem iniţial.“ 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.