Cehul Martin Zmelik răspunde de 1,4 milioane de consumatori din România şi de cel mai mare parc eolian terestru din Europa

Autor: Iuliana Roibu Postat la 26 aprilie 2015 3066 afişări

Responsabil de 1,4 milioane de consumatori şi de soarta celui mai mare parc eolian terestru din Europa, Martin Zmelik vorbeşte despre democraţie, despre meritocraţie şi despre viitor, dar şi despre prezenţa CEZ într-o piaţă unde are o poziţie puternică, dar pentru care nu mai are buget de investiţii majore.

Cehul Martin Zmelik răspunde de 1,4 milioane de consumatori din România şi de cel mai mare parc eolian terestru din Europa

După cinci ani la headquarterul CEZ, a decis că este momentul să meargă să lucreze într-una dintre companiile grupului din regiune: „am decis să intru în lumea reală a businessului nostru şi să mă mut în România pentru că era ţara mea favorită din portofoliu şi am venit aici ca director operaţional“. Conform ofertei, putea să aleagă orice ţară din portofoliul CEZ. De ce România?

„În primul rând, m-au convins fostul CEO şi echipa lui, în al doilea rând îmi plăcea povestea CEZ în România şi evoluţia companiei aici din 2005 până în 2010, dar şi faptul că se făcea tranziţia de la o companie de stat la una de best practice în domeniu şi că energia este un domeniu care se dezvoltă şi care are o tradiţie şi o abordare profesionistă în România, nu ca pieţe precum Bulgaria sau Albania“. Însă a fost şi o chestiune de chimie cu ţara şi Martin Zmelik povesteşte că i-a plăcut vibe-ul Bucureştiului de prima dată când a aterizat pe Otopeni, în 2005: „Totul în România mi-a dat im-presia de «plin de energie», parcă totul era construit în jurul ideii de a primi investitori şi de a se dezvolta“, dar şi de continuitate a unui proces pe care l-a urmărit de la început: „Am fost aici încă de începuturile CEZ în România, am fost prezent la semnarea contractului de privatizare, este un loc de care sunt legat emoţional, iar compania asta e ca şi copilul meu, sunt 10 ani de când lucrez pentru ea şi sunt atât de multe idei şi proiecte pe care le am pentru această companie, încât pentru mine chiar nu se pune problema despre cum aş putea să primesc un job mai bun de atât sau un salariu mai mare, ci e important să dezvolt povestea şi să stau aici cât să închid încă un capitol din dezvoltarea ei“.

Momentul venirii în România pe termen lung a coin-cis cu cel în care CEZ România făcea trecerea către cultura organizaţională şi stilul de lucru al companiei-mamă: „O companie este formată din oameni, care formează echipa, şi din asseturi, dar o companie are şi o cultură, strâns legată de cea a ţării, are şi un mod de lucru cu care s-a obişnuit, şi este foarte importantă experienţa de schimbare a companiei, care trebuie făcută de oameni experimentaţi. Trebuie să combini busi-nessul în sine cu abilitatea de a transforma compania într-o direcţie care să îi permită să rămână în piaţă, dar simultan să şi absoarbă informaţii şi best practices pe care noi le aducem din Cehia. Când compania a început să caute pe cineva care să facă această trecere în România, am decis că voi fi eu persoana care va conduce acest proces“.

Martin Zmelik a venit în România nu numai în mijlocul procesului de schimbare, ci şi în mijlocul unui proces agresiv de dezvoltare şi de investiţii, început de CEZ România din 2008, când compania a achiziţionat parcul eolian în valoare de 1,1 miliarde de euro de la dezvoltatorul Continental Wind Partners. Cei doi poli de dezvol-tare pe care a crescut compania în acel interval – fosta Electrica Oltenia, distribuţia cu cea mai largă rază de acţiune din ţară (deserveşte 7 judeţe), şi parcul eolian de la Fântânele şi Cogealac, rămas încă cea mai mare dezvoltare eoliană terestră din Europa – puneau premisele unui ritm de dezvoltare susţinut.

Decizia statului român de a schimba legislaţia din domeniul certificatelor verzi a schimbat însă şi strategia CEZ. În iunie 2013, guvernul român a decis să amâne acordarea unui număr de certificate verzi pentru fie-care 1 MWh produs de centrale electrice hidro noi cu puteri electrice instalate mai mici sau egale cu 10 MW (un certificat verde), de centrale eoliene (un certificat verde), respectiv de centrale electrice solare (două cer-tificate verzi). Recuperarea certificatelor verzi pentru centralele eoliene se va face începând cu 1 ianuarie 2018, eşalonat până sfârşitul lui 2020. Odată cu această schimbare, o parte din veniturile pe care compania se baza din schema de sprijin – până la 66 milioane euro – a fost amânată cu mai bine de cinci ani.

La scurt timp după anunţul legat de sistarea ajutorului financiar pentru proiectele de energie verde, oficialii de la CEZ au lansat ideea că, „dacă va primi o ofertă bună“, compania va fi dispusă să vândă integral sau parţial operaţiunile de generare a energiei eoliene din România. Mai mulţi investitori internaţionali şi-au ex-primat interesul pentru parcul Fântânele-Cogealac, dar nicio ofertă nu a fost selectată deocamdată, reprezentanţii companiei spunând că nu caută activ un cumpărător pentru cele două proiecte eoliene.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cehul-martin-zmelik-raspunde-de-1-4-milioane-de-consumatori-din-romania-si-de-cel-mai-mare-parc-eolian-terestru-din-europa-14150743
14150743
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.