Bio, modă sau afacere?

Autor: Georgiana Călin Postat la 21 august 2017 1979 afişări

Miza pe sănătate sau pur şi simplu este „cool” să mănânci bio? Este segmentul produselor ecologice un business profitabil sau mai degrabă riscant? Produsele organice – fie ele alimente, cosmetice, produse de curăţenie, materiale de construcţii sau textile – au cucerit pieţele dezvoltate şi acum iau cu asalt România.

AVÂNTUL CELOR MICI

„Bio” s-a dovedit însă o veritabilă rampă de lansare pentru mai multe afaceri care şi-au rotunjit veniturile de la an la an. Un exemplu este magazinul online de produse naturiste Vegis.ro, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa online de profil din România. Afacerea a fost pusă pe roate în urmă cu cinci ani, când atât online-ul, cât şi trendul bio abia începeau să-şi facă loc în piaţă. „Am crezut foarte mult în pasiunea soţiei mele pentru produsele naturiste, dar am înţeles şi că este un domeniu de viitor. A fost de ajuns să analizăm puţin situaţia pieţei din acel moment pe această nişă ca să înţelegem ce potenţial fantastic există”, spune Mihai Bucuroiu, fondatorul şi directorul de dezvoltare al Vegis.ro. 

Când au pus bazele afacerii, majoritatea părerilor din jurul antreprenorilor au fost rezervate; nici chiar producătorii locali nu aveau încredere în puterea de vânzare conferită de mediul online. Cu o investiţie iniţială de 5.000 de euro, Vegis.ro a trecut de la stadiul de idee la afacere în trei luni, perioadă în care fondatorii s-au ocupat de partea tehnică a site-ului şi de birocraţie. „Am pornit de la zero, nu aveam nici măcar un pix”, spune fondatorul, care a demarat afacerea într-un spaţiu închiriat de 80 de metri pătraţi, cu două calculatoare şi 1.000 de produse. În primul an a fost nevoie de o permanentă finanţare a stocurilor şi de investiţii în reclamă; suma acestora nu a depăşit 25.000 de euro, spune Bucuroiu, „după care afacerea a început să se susţină de la sine şi nu ne-am mai oprit din trendul ascendent”. Cele mai vândute produse ale Vegis.ro, care are stocuri pentru 5.000 de produse, sunt suplimentele alimentare, urmate de produsele alimentare (bio, vegane, fără gluten etc.), cosmetice naturiste, produse naturiste pentru slăbit şi detergenţi eco. Cererea nu se limitează însă doar la piaţa internă, ci tot mai mulţi români care locuiesc în străinătate doresc să cumpere produse naturiste româneşti, iar livrările internaţionale se fac în câteva zile.

În 2016, Vegis.ro a vândut produse în valoare de peste 1,5 milioane de euro, cu o creştere de 45% faţă de anul anterior, iar pentru anul acesta se aşteaptă la plusuri de peste 30% a cifrei de afaceri. „Începând din 2016, românii au devenit mai deschişi şi mai receptivi la produsele naturiste. Practic, au fost importate tendinţele internaţionale în materie de nutriţie, foarte orientate către produsele sănătoase. În plus, creşterea nivelului de trai a avut o influenţă puternică”, declară antreprenorul.

Piaţa online de produse naturiste de pe plan local, estimată la circa 25 milioane de euro, este foarte fragmentată. Pe de altă parte a crescut şi numărul de comercianţi, în special online, unde este destul de uşor de deschis o afacere şi de obţinut acces rapid la produse de calitate. „Din păcate, pe piaţă există doar câţiva jucători mai mari care fac asta cu profesionalism, restul sunt afaceri pornite peste noapte, fără un plan de afaceri solid, care dispar la fel de repede cum apar şi care aduc un prejudiciu pieţei şi comerţului online în general, afectând încrederea consumatorilor”, ţine să precizeze antreprenorul. Totuşi, piaţa se află în creştere, iar oportunităţile vin din faptul că tot mai mulţi români sunt preocupaţi de produsele bio; impedimentele vin însă, în opinia lui Bucuroiu, de la autorităţile statului, „care nu ţin pasul cu evoluţia pieţei şi care au pretenţii absurde şi o birocraţie excesivă”.

Tot în nişa produselor eco este prezentă şi Bio Mania, firmă înfiinţată în 2008 de Nicoleta Micu în domeniul comerţului cu produse bio; ea importă şi distribuie pe piaţă peste 400 de produse ecologice certificate, de la alimentele de bază, alimente speciale (vegane, fără zahăr, fără gluten, fără drojdie etc.) până la produse cosmetice şi produse pentru curăţenia casei. „Dezvoltarea acestei afaceri a plecat de la un motiv personal - trecerea la un stil de viaţă sănătos, bazat pe o alimentaţie sănătoasă - şi pentru că în 2008 oferta de produse alimentare eco era redusă, cvasi-inexistentă”, declară fondatoarea Bio Mania. 

Antreprenoarea avea să se lovească de lipsa de informare a cumpărătorului, care încă nu făcea diferenţa între produsele bio, cele naturale şi cele tradiţionale, dar şi de reticenţa marilor retaileri de a lista produse din categoria bio. Însă la finalul lui 2016 cifra de afaceri a companiei a fost de circa 410.000 euro, în creştere cu 54% faţă de 2015, iar pentru anul 2017 antreprenoarea se aşteaptă la o creştere a cifrei de afaceri de cel puţin 20%. Nicoleta Micu se aşteaptă ca pe măsură ce consumatorul va fi tot mai informat şi va avea o putere de cumpărare mai mare, cererea de produse bio va creşte şi toţi jucătorii implicaţi, de la producători la distribuitori şi retaileri, îşi vor adapta modelul de business pentru a satisface această cerere.

În magazine, principalele bariere sunt cele legate de spaţiul alocat/disponibil pentru produsele bio, politica de preţ şi profilul clientului vizat de reţeaua respectivă, spune fondatoarea Mio Bio. Spre exemplu, dacă o reţea de retail ţinteşte clienţi cu venituri medii şi mici, spaţiul alocat acestor produse va fi unul redus sau chiar inexistent. Cât priveşte consumatorul şi intenţia de cumpărare, încă sunt probleme legate de diferenţele de preţ dintre produsele bio şi cele convenţionale: „Din fericire, aceste diferenţe sunt în continuă scădere şi se vor reduce tot mai mult, odată cu dezvoltarea pieţei. Este un mic cerc vicios, dar odată cu creşterea cererii, producătorii (de materii prime şi produse finite) vor realiza volume mai mari, la un cost tot mai mic, iar acest lucru se va reflecta şi la preţul de raft”, conchide antreprenoarea.

Însă nişa eco acaparează sub umbrela sa şi produse nonalimentare, de la cosmetice la materiale de construcţii sau energie regenerabilă, iar cererea pentru astfel de produse sau servicii „verzi” nu se lasă mai prejos. Spre exemplu, Panacea Urban Apothecary, o gamă de cosmetice bio, şi The FOOD Project, o linie de suplimente alimentare naturale, sunt două businessuri complementare, cu afaceri cumulate de peste 120.000 de euro anul trecut. Cele două proiecte sunt fondate şi conduse de trei tinere care au mizat pe acest trend când începea să prindă contur în România. „Piaţa bio a ajuns deja la o maturitate pe plan internaţional, Occidentul este cât se poate de «îndrăgostit» de acest gen de produse, înţelegându-le foarte bine valoarea şi importanţa în rutina de îngrijire a fiecăruia”, spune Sabrina Marinescu, una dintre cele trei antreprenoare. 

Panacea Urban Apothecary a fost prima idee pe care s-au axat, cu o investiţie iniţială de circa 20.000 de euro, fonduri proprii provenite de la familiile lor. Ulterior, au constatat că mare parte din cremele de piele se pierde şi doar o cantitate mică se absoarbe, de aceea au ajuns la concluzia că efectul poate fi sporit cu ajutorul suplimentelor alimentare; aşa au inventat The FOOD Project, pentru care au aplicat pentru fonduri europene şi au obţinut o finanţare de 25.000 de euro. Toate produsele lor conţin ingrediente simple, din natură, „pe care toată lumea le cunoaşte, dar le ocoleşte de dragul tehnologiei”, susţine antreprenoarea.

Sabrina Marinescu spune că tot mai mulţi clienţi au devenit mult mai informaţi şi mai stricţi în ceea ce priveşte produsele pe care le folosesc, iar segmentul eco a avut de câştigat. „Piaţa bio locală creşte de la an la an şi am încredere că acest trend va continua. Sănătatea a fost şi va fi mereu pe primul loc şi, din fericire, devine din ce în ce mai clar că aceasta se află în strânsă legătură cu stilul de viaţă, alimentaţia şi produsele folosite”, conchide Marinescu.

Jucătorii ce activează în această piaţă se declară optimişti, dar momentan nişa bio este substanţial mai mică faţă de produsele obţinute la nivel industrial, fără insecticide, pesticide sau antibiotice. Cei mai mulţi cumpărători nu-şi permit însă să plătească de câteva ori mai mult pentru produsele „curate”. Regulile din producţia organică cresc costurile şi scad randamentul.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.