Bio, modă sau afacere?

Autor: Georgiana Călin Postat la 21 august 2017 1979 afişări

Miza pe sănătate sau pur şi simplu este „cool” să mănânci bio? Este segmentul produselor ecologice un business profitabil sau mai degrabă riscant? Produsele organice – fie ele alimente, cosmetice, produse de curăţenie, materiale de construcţii sau textile – au cucerit pieţele dezvoltate şi acum iau cu asalt România.

„Sunt mai multe feluri de a influenţa schimbări spre bine în societate, dar schimbarea crucială este întodeauna la nivel individual”, susţine Magor Csibi. El consideră că produsele organice vor continua ascensiunea începută şi gamele de produse bio vor fi tot mai multe şi complete pe rafturi, „însă dacă nu va exista un proces administrativ de stimulare a acestei economii, în continuare va fi doar la îndemâna unei pături foarte mici din societate”. Din păcate, consideră directorul WWF România, deşi tot mai mulţi oameni încearcă să trăiască sănătos, fără să ştim, consumăm multe substanţe toxice folosite în agricultura industrială. De aceea, este esenţial să ne informăm de unde vine hrana noastră şi să comunicăm pieţei dacă vrem opţiuni mai sănătoase, mai sustenabile, prin alegerile noastre zilnice. Totuşi, premisele sunt pozitive, consideră reprezentantul WWF România, iar „dacă acum câţiva ani produsele organice ajungeau pe rafturi ca să dea bine în raporturile de sustenabilitate, în acest moment vedem o expansiune rapidă şi dinamică a sectorului bio. Produsele cu certificare organică se vând”.

DIN CURTEA CELOR MARI

A crescut numărul retailerilor ce oferă produse ecologice, iar cele mai multe magazine au rafturi speciale pentru produsele ecologice (lactate, cereale etc.), conform studiului anual „Retailer Scorecard” realizat de WWF România. Studiul evaluează performanţa de mediu a principalilor retaileri alimentari din România, analizând politicile de sustenabilitate implementate şi produsele certificate sau locale disponibile la raft, anul trecut aflându-se la a cincea ediţie.

Unul dintre marii jucători care au dat curs tendinţelor pieţei în ceea ce ţine de produsele bio este Kaufland, cel mai mare retailer de pe piaţa românească, care a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 9,7 miliarde de lei. „Am remarcat trendul pozitiv în materie de alimentaţie sănătoasă şi faptul că oamenii sunt interesaţi în mod special de astfel de produse, dar şi că este necesară extinderea tipului de agricultură sustenabilă, cu un impact benefic asupra mediului înconjurător”, declară Valer Hancaş, manager corporate affairs şi comunicare la Kaufland România. Din cele peste 500 de articole ecologice din portofoliul comerciantului german, cele mai mari rulaje le înregistrează legumele şi fructele proaspete, lactatele, mâncarea pentru sugari, urmate de uleiuri, produse de copt, cereale şi ceaiuri. 

Pe lângă acestea, Kaufland comercializează şi produse din categoriile non-food, precum detergenţi bio, dar şi articole ce conţin bumbac organic. „Tot mai mulţi români sunt interesaţi de un stil de viaţă mai sănătos, mai ales de o alimentaţie mai bună, fapt confirmat şi de studiile de piaţă. În ce priveşte produsele bio, preferinţe există din partea unor categorii variate de consumatori, din diferite grupe de vârstă”, declară reprezentantul Kaufland. În 2016, cel mai mare retailer a lansat şi marca proprie pe acest segment, denumită K-Bio, cu un sortiment de peste 40 de produse ecologice, de la brânză până la produse de panificaţie cu ovăz, gama aflându-se în extindere. În general, produsele ecologice din Kaufland provin din România, conform lui Mancaş: „Suntem interesaţi să colaborăm cu producători locali care să ofere produse ecologice, mai ales legume şi fructe.

În prezent, oferta locală din partea producătorilor este limitată pentru această categorie”, declară Hancaş. Per total, vânzările Kaufland pe această categorie au crescut de circa 1,5 ori în valoare în anul 2016, în comparaţie cu 2015, spune Valer Hancaş, fără să specifice cifrele. „Industria bio este în continuă dezvoltare şi sperăm să înregistreze o creştere din ce în ce mai pronunţată, deoarece există cerere. Depinde în mare măsură de dorinţa şi capacitatea producătorilor români de a se dezvolta şi mai mult în zona asta”, completează reprezentantul Kaufland.

Grupul francez Carrefour, al doilea cel mai mare retailer din România după cifra de afaceri, de 8,3 miliarde de lei anul trecut, se aprovizionează cu game diferite de produse ecologice din România (de pildă suc, vin, miere, ouă, lactate, fructe şi produse de băcănie), dar şi provenite din ţări precum Franţa, Austria, Belgia, Ungaria. „În ultimii cinci ani, piaţa produselor certificate ecologic cunoaşte o creştere spectaculoasă în volum. Urmând tendinţele pieţelor internaţionale, în România există o preocupare de două ori mai mare pentru sănătate (33% în România faţă de 17% media la nivel mondial), alimentaţia bio fiind unul din palierele care alcătuiesc o alimentaţie şi un regim de viaţă  sănătos”, declară Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour. În opinia sa, cea mai mare oportunitate a acestei pieţe o reprezintă tocmai potenţialul de creştere. 

Peste 70% din români caută produse sănătoase, iar peste 50% nu sunt mulţumiţi de ofertă, precizează Andreea Mihai, citând studiul Nielsen Shopper Trend 2016. În ce priveşte barierele de consum, printre principalele cauze enumerate de consumatori se află diferenţa mare de preţ între produsul eco şi cel convenţional, varietatea mică de produse şi disponibilitatea acestora, adaugă reprezentanta Carrefour, precizând că preţul unui produs bio poate fi cu 20% şi până la 50% mai mare decât a unui produs similar, tradiţional. Cu toate acestea, „dezvoltarea pieţei eco ar trebui să fie un efort comun al tuturor jucătorilor din piaţă – importatori, producători, în parteneriat cu retailerii. O creştere în volum a pieţei ar oferi putere de negociere mai mare furnizorilor în faţa producătorilor din ţările din vest, ce deţin expertiza necesară procesării şi punerii pe piaţă a unor astfel de produse”, susţine Andreea Mihai. În 2016 categoria produselor bio din Carrefour a înregistrat o creştere despre care reprezentanta retailerului spune că este „promiţătoare”, iar previziunile pentru 2017 se referă la un avans de 10%; ea nu dă însă niciun reper în ce priveşte valoarea sau volumul vânzărilor de produse bio şi spune că per total, vânzările de produse bio au o pondere relativ scăzută în afacerile retailerului, „deoarece consumatorul român rămâne încă slab educat în ceea ce priveşte respectivele produse”. 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.