Are 1.000 de angajaţi şi exportă în 60 de ţări

Autor: Ioana Matei Postat la 30 iulie 2013 18585 afişări

Şi-a dorit o fabrică cu un nume, a cumpărat-o şi, după şapte ani de activitate la limita rezistenţei pe piaţa firelor de in şi cânepă, ofensiva chinezilor pe piaţa europeană a dus-o la faliment. A reorganizat activitatea fabricii în trei luni, iar în mai puţin de cinci a devenit lider european pe o nişă la care puţini s-au gândit. I-a scos pe asiatici de pe una din pieţele din Europa şi a început să le vândă produse româneşti la ei acasă. Scaunul auto pentru copii a purtat-o pe Doina Cepalis din nordul Moldovei în toată lumea şi i-a adus o creştere medie anuală a afacerii, pe timp de criză, de peste 500%.

Anul 2007 a adus un moment de răscruce în evoluţia companiei: dispariţia pieţei din Europa, odată cu liberalizarea importului de in şi cânepă. Chinezii aduceau produse la jumătate de preţ faţă de ce se fabrica la Paşcani, iar producţia lor era uriaşă: "Aveau şi filaturi mobile, lucrau pe vase, în porturi precum Rotterdam şi Marsilia". Preţul mic al chinezilor a doborât contractele fabricii din Paşcani, iar dacă în alte state din Europa s-au acordat subvenţii masive prin hotărâri guvernamentale, în România nici nu s-a pus problema: "M-au doborât, efectiv şi a trebuit să închid". După ce a pus lacătul pe uşa Integratei, le-a cerut angajaţilor un răgaz de trei luni şi a pornit în căutarea unei nişe la diverse târguri din Europa sau vorbind cu diverşi specialişti care ajutaseră la punerea în funcţiune a maşinăriilor de la fabrică. Observase că în lumea modei nu mai era loc, iar producţia industrială era singura direcţie în care vedea un viitor. În perioada căutărilor şi deplasărilor în străinătate, firma a intrat în faliment. Dar odată cu falimentul, a sosit şi soluţia în telefonul preşedintelui companiei franceze Team Tex.

Se conturase nişa care ar fi putut să aducă fabrica la linia de plutire, în varianta centurilor de siguranţă şi a huselor de scaune auto pentru copii pe care Team Tex le producea la Lyon. Lipsa datoriilor i-a convins pe bancheri şi Cepalis a reuşit să scoată firma din faliment exact în ziua în care a fost sunată de preşedintele companiei producătoare de centuri auto din Franţa. Zece maşini aduse de la compania franceză, 10.000 de euro luaţi de la bănci în nume propriu şi câteva comenzi au fost suficiente pentru relansarea companiei în 2007, de data asta sub numele Te-Rox Prod. Dacă partenerul din Franţa voia iniţial să deschidă o fabrică în Cehia, a renunţat la acest plan în favoarea Doinei Cepalis. A urmat o finanţare de 750.000 de euro obţinută de la banca Italo Romena, nu fără greutate: "Când se duceau dimineaţa la muncă, se trezeau cu mine în birou". O parte dintre bani au fost folosiţi pentru acoperirea datoriilor la bănci, iar alta pentru plata salariilor angajaţilor în cele trei luni în care nu au avut activitate.

Pe 2 aprilie 2007 a înfiinţat compania, iar la exact o lună după a făcut primul export cu produse realizate în sistem lohn cu compania franceză: "Nu erau interesaţi de joint venture, spuneau că este conflict de interese, nu voiau să intre cu compania în România din cauza riscului şi a corupţiei". După ce şi-a construit un mic capital din "firimiturile francezilor", a început să se muleze pe regulile retailului în producţia de centuri de siguranţă şi huse de scaune auto pentru copii: "Ei voiau marfa «acum», iar pentru asta trebuia să lucrăm şi sâmbăta şi duminica". Fiind vorba despre siguranţa copilului în trafic, exista un regulament european dur de respectat. A reuşit să îndeplinească toate condiţiile, lucrând în anul respectiv "de la 7 dimineaţa până la 12 noaptea". A început astfel în 2008 producţia centurilor de siguranţă şi huselor pentru scaunele auto pentru copii în nume propriu, iar creşterea de la an la an a vânzărilor a fost de 100 de ori. Deşi era o nişă greu de înţeles pentru bănci, care o asociau cu industria auto, acestea au început să finanţeze treptat fabrica făcând posibilă cumpărarea de noi echipamente: "În trei luni aveam o nouă fabrică". De la 230.000 de euro cifră de afaceri în primul an, Te-Rox Prod se îndreaptă în 2013 spre 30 de milioane de euro.

În perioada dificilă Cepalis nu a concediat niciun angajat, deşi din cei 622 care erau iniţial mai rămăseseră 230 după reorganizare; "confecţionerul, în Moldova, este o categorie foarte căutată şi au plecat, când au văzut că îmi este greu, spre companii care înfloreau". Antreprenoarea a demonstrat că "România poate fi soluţia pentru companii, indiferent ce produci, mai ales în criză". Ea spune că, spre deosebire de produsele din China, clientul nu trebuie să-şi blocheze marja de profit în stocuri de marfă pe care nu le mai poate vinde. Explicaţie care s-a aplicat pe piaţa din Marea Britanie, unde retaileri precum Argos şi Harlfords au renunţat la China în favoarea companiei din Paşcani: "În momentul în care ne-au cerut 33.000 de scaune, noi le-am dat în două săptămâni şi din momentul acela i-am scos din piaţă pe chinezi". Fabrica din Paşcani a ajuns să producă scaune auto pentru copii la un preţ mai mic decât cel din China, iar acestea sunt vândute chiar şi pe piaţa chineză printr-un lanţ de 10.000 de magazine numit Good Bebe pentru că "au şi ei segmentul lor de snobi care vor produse din Europa".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/are-1-000-de-angajati-si-exporta-in-60-de-tari-11178608
11178608
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.