Aceşti oameni şi maşinile lor zburătoare

Autor: Ioana Matei Postat la 20 iunie 2016 2020 afişări

În prezent, fostul ministru al transporturilor Radu Berceanu, cunoscut pentru pasiunea sa pentru aviaţie (articole din presă vorbesc şi despre dorinţa sa de a părăsi ţara în perioada comunismului cu ajutorul unui deltaplan cu motor construit de el), dezvoltă la Craiova modelul SWAN 120-28, un avion de un loc cu o greutate de 120 kg. Acesta este proiectat chiar de el şi construit integral de compania Modern Wings. Potrivit celor mai recente informaţii publice disponibile, aeronava, ce a fost prezentată în premieră la Aero 2015, era în curs de certificare de autorităţile germane şi cele române, şi urma să fie comercializată la preţul de 27.400 de euro.

UBERIZAREA LUXULUI

La mai bine de 50 de ani de la lansarea primei aeronave destinate aviaţiei de business de către Bill Lear, acest tip de transport tinde să se adreseze şi persoanelor cu venituri medii, un stimul în acest sens fiind serviciile de ride sharing, din ce în ce mai populare şi în rândul avioanelor private. Recent, Uber România a lansat o campanie prin intermediul căreia utilizatorii din Bucureşti au putut beneficia de curse cu avionul până pe aeroportul din Tuzla. În schimbul plăţii a 500 de lei, utilizatorii UberJET puteau comanda o cursă de aproximativ o oră cu avioane Diamond DA 42 ale companiei Regional Air Services până în Tuzla, de unde le era asigurat transportul până în Mamaia. Pe piaţă există mai multe astfel de start-up-uri ce îşi propun să deschidă această modalitate de transport deopotrivă bogaţilor lumii şi pasagerilor obişnuiţi – Private Fly, Victor, Lunajets, Stratajet. Spre exemplu, Jay Z.

Sergey Petrossov, un rus în vârstă de 28 de ani ce a pus bazele start-up-ului JetSmarter, a început să zboare în regim privat el însuşi după ce a vândut o companie pe care o fondase în camera sa de cămin în perioada în care studia în cadrul Universităţii din Florida. A simţit potenţialul de business al acestei nişe şi a lansat afacerea JetSmarter în Statele Unite ale Americii în 2013, iar din mai 2016 a început să se extindă în Europa. Membrii plătesc o taxă anuală de 10.000 de dolari, ce se adaugă unei taxe de înscriere de 5.000 de dolari şi pot să îşi rezerve, fără costuri suplimentare, locul în cadrul unei reţele de aeronave private. Potrivit unui interviu acordat de Petrossov publicaţiei Financial Times, 60% dintre cei care au folosit aplicaţia până în prezent, nu mai zburaseră în regim privat. Petrossov a declarat şi că operaţiunile din Europa vor deveni profitabile în aproximativ nouă luni şi că îşi propune să lanseze şi un serviciu transatlantic

ZBORURI PRIVATE VS. DEZVOLTARE ECONOMICĂ

America de Nord conduce clasamentul aviaţiei de business, cu 13.251 de aeronave înregistrate, este urmată de Europa, cu 2.684 de aeronave, America Latină şi Caraibe. Europa înregistrează o valoare de piaţă de circa 18,6 miliarde de dolari, din care valoarea pieţei locale este de sub 1%.

Financial Times observă cum aviaţia corporate încearcă să recupereze încă din terenul pierdut în anii de recesiune, situaţie înrăutăţită de prăbuşirea preţului petrolului: de la un vârf de peste 1.300 de aeronave livrate în 2008, producătorii au ajuns să livreze doar 718 aeronave. În contextul actual de business, companiile şi oamenii de afaceri din întreaga lume se feresc să investească în aeronave private, în condiţiile în care fac încă reduceri de costuri şi de personal. Potrivit aceleiaşi surse, creşterea pentru acest domeniu ar putea veni prin prin deschiderea aviaţiei private spre o masă mai mare de clienţi.

Compania americană Stellar Labs crede că softare-ul va face pentru aviaţia privată ce a făcut software-ul pentru industria de taxe. „Aviaţia privată măsoară succesul sau recesiunea unei ţări, prin numărul de aeronave vândute. Ne uităm la cât de mulţi oameni zboarăăn regim privat. Oricine cu un telefon mobil sau un computer poate rezerva un jet“, conchide preşedintele Stellar Labs, Paul Touw. 

Între timp, dacă Donald Trump preferă aeronavele pretenţioase, cu dotări luxoase, majoritatea executivilor din toată lumea se feresc de acest tip de exhibiţionism – aspect ce se aplică şi proprietarilor români, ce evită să discute detalii despre pasiunea lor pentru zbor şi aeronave.

UN INDICATOR LA ÎNĂLŢIME PENTRU ECONOMIA ROMÂNIEI

Aviaţia de business este corelată cu economia: un vârf al numărului de aeronave înmatriculate pe piaţa locală a fost atins în 2008, când numărul acestora a urcat la 10. În 2015, numărul aeronavelor private înmatriculate în România l-a depăşit pe cel din 2008, ajungând la un maximum de 12. Numărul aeronavelor deţinute de oamenii de business şi de companiile de pe piaţa locală este însă mai mare decât cel oficial, parte din acestea sunt înmatriculate în alte ţări, din cauza complicaţiilor birocratice şi al costurilor mai mari de pe piaţa locală, potrivit informaţiilor comunicate de reprezentanţii Asociaţiei Proprietarilor de Aeronave şi Piloţilor din România.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/acesti-oameni-si-masinile-lor-zburatoare-15499345
15499345
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.