Aceşti oameni şi maşinile lor zburătoare

Autor: Ioana Matei Postat la 20 iunie 2016 2020 afişări

În plus, frica de zbor este încă la ea acasă în rândul românilor, chiar dacă, potrivit lui Merica, traficul rutier este mai riscant, statistic dovedit. „Foarte mulţi oameni cu care am stat de vorbă aveau o anumită teamă de-a se sui într-un avion de mici dimensiuni, dar dacă treci de un zbor de probă, dispare teama. Eu, spre exemplu, am trăit momente mult mai periculoase în traficul rutier.“

Preţul unei aeronave cu patru locuri, cu motor jet, începe de la circa 50.000 de euro – (second-hand) şi depăşeşte 1 milion de euro, nouă, iar piaţa locală este dominată în prezent de aeronave second-hand, potrivit lui Merica. O licenţă de bază de pilot costă circa 6.000 de euro. În ce priveşte plajele de costuri pentru o oră de zbor, acestea sunt de 120 până la 550 de euro, variind în funcţie de tipul aeronavei: la 120 de euro este vorba despre o aeronavă de patru locuri, care se deplasează cu circa 200 km/h şi are o rază de acţiune de circa 800km.

La 550 de euro, vorbim de o aeronavă modernă, cu toate sistemele electronice computerizate, cu sistem de degivrare şi pilot automat, potrivit lui Merica. În cazul aviaţiei de business, costul pe oră poate ajunge şi la 2.000-4.000 de euro, depinzând de asemenea de tipul aeronavei, capacitate, anul fabricaţiei etc. În ce priveşte costurile legate de aeroporturi, în cazul Băneasa, spre exemplu, o aterizare costă 7 euro/tonă, iar staţionarea costă între 250 şi 300 de euro/lună, în funcţie de dimensiunea avionului. La acestea se adaugă însă alte taxe în cazul acestui aeroport– cauzate în general de administrarea defectuoasă, potrivit preşedintelui AOPA.

„Important e să reţinem că aviaţia privată nu e neapărat o chestie de milionar, aviaţia e pentru oricine. Ca să fii planorist, nu trebuie să fii milionar, un avion ultrauşor costă cât o maşină medie. Se adresează oricui, depinde de nivelul la care practici“, explică Merica, spunând că preţul de entry level pentru un avion ultrauşor este acelaşi cu cel al unei maşini.

CINE DEŢINE AVIOANE ÎN ROMÂNIA?

„Nu există un profil aparte. Majoritatea sunt antreprenori sau angajaţi cu funcţie de conducere, pasionaţi de zbor sau cu nevoi de deplasare în ţară şi în regiune“, descrie Merica tipologia celor care deţin astfel de aeronave pe piaţa locală, fiind discret în ce priveşte numirea acestora, deşi asociaţia pe care o conduce are 40 de astfel de membri. În cadrul unei demonstraţii de zbor, l-am întâlnit pe Daniel Mitric, fondatorul Asociaţiei Fly Bucovina – „Omul percepe zborul ca pe ceva periculos – mai periculos e cu maşina, trec pe la mine foarte multe maşini accidentate, eu sunt dealer auto, repar maşini de prin 1991 şi îmi dau seama ce înseamnă accident“, povesteşte el în timp ce oferă grupului de jurnalişti aflaţi în aeronava sa cu patru locuri bomboane cu cafea. Antreprenorul sucevean deţine un dealer auto, dar este şi preşedintele Fly Bucovina, ce deţine, în afară de aeronava Cessna 210 Centurion, în care ne aflăm, încă şapte aeronave.

Potrivit unor informaţii anterioare deţinute de Business Magazin, posesorii de avioane uşoare sunt oameni de afaceri dintre cei mai diverşi, de la manageri expati până la oameni de afaceri locali: Proprietarii retailerului de bricolaj Dedeman, Dragoş şi Adrian Pavăl, au achiziţionat în urmă cu aproximativ un an o aeronavă Embraer Phenom 100, cu o valoare de peste trei milioane de dolari, potrivit presei internaţionale, pe care o folosesc mai ales în scopuri de business, potrivit informaţiilor din piaţă. Peter Simon, unul dintre cei mai longevivi executivi expaţi de pe piaţa locală, care a condus ABB Romania până în 2013, deţinea un avion Cessna ultrauşor), iar Călin Costan proprietarul grupului brasovean ICCO, deţine un avion Diamond, de asemenea model ultrauşor.

Avioanele personale ale oamenilor de afaceri români au fost cumpărate fie din pasiune, fie din nevoia de transport rapid, fie din dorinţa de a le folosi atât în scop personal, cât şi pentru a le închiria mai departe. Cum din prima categorie nu a reuşit să se contureze o piaţă în România, în special din cauza dificultăţilor de ordin birocratic (lipsa reglementărilor pentru aviaţia generală sau lipsa aerodroamelor), segmentul s-a conturat până la urmă prin combinarea pasiunii pentru zbor a proprietarilor cu înfiinţarea de companii de business jet sau aerotaxi, spune Dorin Ivaşcu, directorul companiei Regional Air Services. El deţine 50% din compania pe care o conduce împreună cu asociatul său, Adrian Vasilache şi care include şi o şcoală de pilotaj pe aerodromul din Tuzla, dar oferă şi servicii de aerotaxi de pe Băneasa, scopuri deservite de o flotă formată din 13 avioane şi şase elicoptere.

Mai multe companii de business jet operează pe piaţa locală: spre exemplu, Toyo Aviation, parte a grupului Toyota, deţine aeronave Challenger 300, Cessna 510 Mustang, Cessna 560 XLS şi oferă servicii corporate VIP de aero taxi. Potrivit celor mai recente informaţii publicate de Ministerul Finanţelor, compania a înregistrat anul trecut afaceri de 48 de milioane de lei, la un număr mediu de 19 angajaţi, şi pierderi de circa 40 de milioane de lei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/acesti-oameni-si-masinile-lor-zburatoare-15499345
15499345
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.