Abonamentele medicale câştigă lupta cu asigurările private de sănatate. Ce câştigă pacientul?

Postat la 21 octombrie 2013 2679 afişări

Milioane de pacienţi români se tratează în clinici şi spitale private locale ca urmare a creşterii pieţei de abonamente medicale. Reforma din sistemul medical de stat, creşterea puternică a pieţei de asigurări private sau bugetul alocat de către pacient pentru sănătate generează discuţii aprinse, în cadrul cărora fiecare echipă are partea ei de dreptate.

Furnizorul de servicii medicale private face deja un audit de calitate al furnizorilor săi, acolo unde oferă servicii prin intermediul partenerilor, ceea ce asigurătorul nu face“, mai spun oficialii de la Regina Maria. Mai mult, Fady Chreih spune că în acest moment oamenii sunt foarte atenţi cu ceea ce îşi asigură şi la ce costuri, veniturile lor suferind, ca şi economia în ansamblu, o con-tracţie ce durează de câţiva ani: „Asigurările în acest moment nu oferă nimic suplimentar faţă de abonamente, astfel încât să justifice costul în plus“.

Florin Andronescu, business developer În cadrul Sanador, spune că abonamentele primite de către angajaţi nu oferă dreptul la servicii nelimitate: „Un abonament are, totuşi, nişte limitări. Ast-fel, unele clinici obligă pacienţii să treacă pragul unui medic generalist înainte de a avansa în in-vestigaţii, în timp ce altele au angajat medici tineri, cu costuri mai mici, iar consultaţia la un medic cu renume se face mai greoi.

Sunt artificii prin care pacientul cu abonament nu poate avea acces când vrea el şi la cine vrea el, ci cu anumite restricţii“. Diferenţa între abonament şi asigurare este, după Andronescu, faptul că, în limita unui plafon, pacientul asigurat poate alege clinica, spitalul şi ţara unde ar vrea să se trateze. „Abonamentele au jucat un rol foarte important în popularizarea pieţei private de sănă-tate, pentru că au oferit românilor pachete de servicii medicale la preţuri avantajoase şi au încura-jat conceptul de prevenţie“, spune Ana-Maria Pascu, director de dezvoltare al spitalului Ponderas, unitate care nu foloseşte abonamentele medicale în relaţia cu pacienţii „datorită serviciilor foarte specializate oferite, la care ne dorim să aibă acces orice pacient“.

Pascu observă că sistemul de asigurări private nu a fost blocat de abonamente, ci de infrastruc-tură, adică de lipsa spitalelor private care să ofere servicii medicale complete: „Abia acum, în ul-timii doi-trei ani, asistăm la o dezvoltare a sistemului privat de sănătate, iar abonamentele au apărut pe fondul lipsei asigurărilor private de sănătate“. Mihail Marcu crede că pacientul care alege abonamentul câştigă timp, se programează direct şi nu are nevoie de relaţionare cu asigu-rătorul care-i dă acordul pentru efectuarea investigaţiei.

De asemenea, abonatul are avantajul faţă de asigurat că poate să îşi aleagă singur doctorul sau serviciul medical dorit. „Sectorul asigurărilor de sănătate a fost ajutat de creşterea pieţei de abonamente la servicii medicale private şi a declanşat astfel o creştere semnificativă a interesului pentru această piaţă“, declară şi Călin Matei, director general adjunct al Groupama Asigurări.

Jumătate de milion de români au abonamente medicale, în timp ce numărul celor care au o asigurare privată de sănătate este de 100.000, potrivit informaţiilor din piaţă.

Evoluţia pieţei a arătat că asigurătorii şi furnizorii de servicii medicale pot fi parteneri şi în multe cazuri lucrează împreună pentru a oferi pacienţilor soluţii medicale la costuri cât mai bune. De vină ar fi însă cadrul legislativ şi fiscal, care a generat această situaţie. Cum costul este un crite-riu important pentru achiziţia oricărui tip de servicii, lipsa deductibilităţii asigurărilor private i-a de-terminat pe pacienţi, şi în special pe angajatorii acestora, să contracteze abonamente medicale. Oficialii de la Regina Maria spun că cel mai important avantaj al clinicilor este că abonamentele presupun o conexiune directă cu o autoritate medicală, în timp ce asigurările se bazează pe un intermediar financiar între pacient şi serviciile de care acesta are nevoie.

Astfel, deşi asigurătorul are o perspectivă de intermediere a unor servicii, acesta nu dispune de know how în gestionarea cazului medical, lipsindu-i expertiza medicală şi bazându-se pe o reţea de furnizori selectată de cele mai multe ori cantitativ.

Asigurările private de sănătate reprezintă de mulŢi ani miza cu cel mai mare potenŢial de dezvoltare pentru asigurători. În aşteptarea momentului când românii vor renunţa să se mai trateze la stat, asigurătorii îşi dichisesc portofoliile în care includ poliţe pentru toate bolile şi pen-tru toate buzunarele. Momentul salvator se lasă însă, de ani buni, aşteptat. Oricât de mult s-au străduit să le promoveze în ultimii ani şi oricât de puţină încredere au românii în sistemul medical de stat, companiile de asigurări care au în portofoliu poliţe medicale nu au reuşit nici până acum să formeze o bază consolidată de asiguraţi. Potrivit datelor oferite de Comisia pentru Su-pravegherea Asigurărilor, anul trecut volumul primelor brute subscrise de asigurările de sănătate nu a trecut de 15 milioane de euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/abonamentele-medicale-castiga-lupta-cu-asigurarile-private-de-sanatate-ce-castiga-pacientul-11543976
11543976
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.