A treia PetroLady. Cum au ajuns femeile sa domine un domeniu al barbatilor?

Autor: Iuliana Roibu Postat la 07 august 2011 493 afişări

Dupa 20 de ani de experienta în domeniul bancar, Delia Arsenie a preluat anul acesta conducerea Oscar Downstream. Mariana Gheorghe este deja la al saselea an de mandat în pozitia de CEO al celei mai mari companii din România, iar la polul opus este sefa afacerilor locale ale Mol, aflata în primul an de mandat la 30 de ani. Cu aceasta a treia numire, deja conducerea de catre o femeie a unei afaceri din petrol nu mai este o exceptie.

Astfel, a ascultat din nou ofertele venite din piata, printre care si cea de la unul dintre cei mai vechi clienti ai sai corporate, Alin Niculae. "Povestea cu Oscar Downstream e lunga: compania mi-a fost client in Banca Tiriac, acolo s-au infiintat primele operatiuni in 2001; apoi, mi-a fost client in Italo Romena, unde a si inceput businessul cu produse petroliere, iar cu acea ocazie Oscar a facut primul sau acreditiv pe import."

Paradoxal, trecerea managerului de la banking la conducerea unei firme petroliere nu a fost deloc grea, povesteste acum CEO-ul Oscar: "Structura de business este similara cu cea din banca, oferim niste servicii aproximativ similare clientilor: mercantizarea, atragerea de clienti, cardurile, analiza financiara pentru acordarea facilitatilor de <credit>, evaluarea riscului cu garantii bancare. Noi dam clientului credit prin faptul ca plateste carburantul dupa 15, 30 sau 45 de zile, dar suntem mult mai flexibili cand clientul are o scrisoare de garantie bancara".

A trecut doar jumatate de an de cand a preluat conducerea Oscar, dar Delia Arsenie vorbeste despre companie de parca ar lucra acolo de cativa ani: "Se vede ca avem totusi o istorie comuna si de aceea vad foarte clar strategia si schimbarile pe care trebuie sa le facem in perioada imediat urmatoare: vom schimba echipa de management, vom evalua personalul din headquarter, vom upgrada sistemele informatice pentru a permite plata cu cardul (acest upgrade a avut loc in noaptea de 30 iunie spre 1 iulie 2011 - n.r.), vom incepe derularea unui plan de investitii si multe altele".

Businessul de baza al Oscar Downstream este vanzarea de motorina catre clientii mari din transporturi, constructii sau agricultura prin statiile de incinta (Diesel Point, 600 la numar momentan) sau prin punctele de vanzare directa (Diesel Point Acces, 21 de statii), dar si prin vanzari en-gros (cei mai importanti clienti fiind Agip, Mol si Socar) sau prin contracte de achizitii publice (cu 28 de contracte in derulare).

Dezvoltarea despre care vorbeste Delia Arsenie are la baza cresterea si dezvoltarea primelor doua canale de vanzare, care "sunt prioritatea noastra de dezvoltare". Diesel Point Acces este un fel de benzinarie, dar mai mica si orientata catre un singur tip de serviciu: vanzarea de motorina clientilor care au carduri emise de Oscar Downstream. Ideea este ca un client al companiei, transportator de exemplu, semneaza un contract cu Oscar pentru o anumita cantitate la un anumit tarif si primeste mai multe carduri, in functie de flota sa, iar soferii camioanelor pot alimenta pe traseul lor din statiile Diesel Point Acces. Acum sunt 21 de statii functionale, iar alte 10 sunt in lucru. "Statiile Diesel Point Acces sunt amplasate pe culoarele frecventate de transportatori. Cand alegem amplasarea, vedem nu numai ce clienti am putea deservi pe acea zona, dar urmarim si culoarele in crestere. Ca prioritati de deschideri sunt iesirile de pe granita si culoarele cel mai des folosite de marii transportatori", explica Delia Arsenie, care poarta in prezent discutii ca, din toamna, cardurile Diesel Point sa poata fi utilizate si in afara tarii.

Serviciul este lansat de mai putin de un an si are 3.100 de carduri emise si peste 250 de contracte in derulare. Delia Arsenie spune ca nu au insistat pe dezvoltarea acestui serviciu anterior schimbarii sistemului informatic: "Vom marsa mai mult pe carduri in a doua parte a anului si ne asteptam la dublarea numarului acestora pana la inceputul lui 2012". Desi statiile Diesel Point Acces sunt considerate de management mai profitabile decat statiile de incinta (la care are acces doar clientul pe terenul caruia este amplasat rezervorul), compania a bugetat 200 de noi statii (si tot atatia clienti noi). Diesel Point Acces, statiile de incinta, dar si extinderea flotei (cu 5 autocisterne) si eventual noi depozite (momentan Oscar depoziteaza in 5 spatii, dintre care doar unul in proprietate) vor atrage investitii de 12-15 milioane de euro pentru urmatorii trei ani.

Delia Arsenie nu poate vorbi inca in detaliu despre fiecare proiect de investitie, dar stie ca vor mai fi si altele. Va bate in cuie abia in 2012 indicii de performanta ai mandatului sau, despre care spera ca va dura cel putin la fel de mult ca si celelalte - cu doua joburi schimbate in aproape 20 de ani de cariera. Pana la urma, stabilitatea este o alta calitate asociata managerilor femei. Dar despre care acestea prefera sa nu vorbeasca, preluand astfel din secretomania specifica managerilor barbati. Calitatile sunt insa o chestiune de inceput. Dupa angajare, doar cifrele vorbesc.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
petrol,
Oscar Downstream,
Mariana Gheorghe
/cover-story/a-treia-petrolady-cum-au-ajuns-femeile-sa-domine-un-domeniu-al-barbatilor-8573717
8573717
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.