A treia PetroLady. Cum au ajuns femeile sa domine un domeniu al barbatilor?

Autor: Iuliana Roibu Postat la 07 august 2011 493 afişări

Dupa 20 de ani de experienta în domeniul bancar, Delia Arsenie a preluat anul acesta conducerea Oscar Downstream. Mariana Gheorghe este deja la al saselea an de mandat în pozitia de CEO al celei mai mari companii din România, iar la polul opus este sefa afacerilor locale ale Mol, aflata în primul an de mandat la 30 de ani. Cu aceasta a treia numire, deja conducerea de catre o femeie a unei afaceri din petrol nu mai este o exceptie.

Mariana Gheorghe a lucrat 14 ani in investment banking si credea ca in jurul varstei de 50 de ani va mai reduce motoarele si se va retrage incet-incet din afaceri. Oferta de a conduce Petrom a readus-o in prim-plan, desi nu se astepta ca urmatoarea pozitie pe care o va prelua sa fie in afara serviciilor in general si a bankingului in special: "Petrolul e o industrie pe care nu as vrea sa o numesc neagra, desi e destul de neagra din cauza produsului de baza, dar e o industrie pur masculina prin definitie, femeile nu sunt atrase de industria asta.

Pentru mine insa, petrolul si industria reprezinta o atractie: chiar cred in rolul si destinul pe care energia il joaca in viata societatii si in viata unor economii". Mariana Gheorghe spune ca a acceptat conducerea Petrom nu numai pentru importanta ei in mediul de afaceri, dar si pentru ca a considerat ca experienta ei de pana atunci poate ajuta in transformarea Petrom, pe care o considera "esenta transformarii Romaniei, deoarece face trecerea de la o companie de stat, cu mentalitatea, tarele si provocarile unei mentalitati de comanda, rigide, fara existenta unor principii de piata, comerciale, la o companie pe care mi-o doresc si pe care sper sa o puteti numi cu totii in scurt timp o companie moderna, flexibila, dinamica, tanara, tot mai tanara, care sa fie un model al businessului romanesc".

"Daca as fi vazut o bariera in faptul ca sunt femeie intr-un astfel de post de conducere, nu as mai fi aici. Propunerea a venit din partea grupului Mol si am acceptat. Este o alta perspectiva fata de experienta acumulata pana acum", spune si Kinga Daradics, care a preluat din luna mai a acestui an functia de CEO al Mol Romania. Cu o experienta de aproape 9 ani la headquarterul grupului Mol (primul sau angajator, imediat dupa absolvirea facultatii), Kinga Daradics a preluat un business de aproximativ 500 de milioane de euro si a venit cu planuri mari pentru urmatorii cinci ani, care vizeaza cresterea numarului de benzinarii pana la 197 si productia de hidrocarburi din cele trei perimetre castigate prin licitatie anul trecut: "Noi speram ca in acest an sa incepem forarea si sa gasim nu doar hidrocarburi, ci si resurse neconventionale, precum gazele de sist". Sefa Mol Romania spune ca dezvoltarea retelei de benzinarii, dar si a relatiilor cu clientii corporate va merge inainte, chiar daca semnele dinspre piata, in special in ceea ce priveste consumul, nu sunt tocmai incurajatoare: "Clientii juridici care au reusit sa treaca peste criza isi revin incet, iar flotele au consumat in primul trimestru mai mult cu 1,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut; in schimb, in ceea ce priveste persoanele fizice, suntem pesimisti, dat fiind ca acestia au consumat cu 10% mai putin in T1 2011 fata de T1 2010". Kinga Daradics spera ca piata se va stabiliza in acest an, dar evita sa estimeze cifre optimiste.

Din scaunul de la biroul ei, situat pe coltul cladirii centrale din Sema Parc, Delia Arsenie are o priveliste larga asupra Splaiului Independentei si vorbeste despre cifre optimiste. S-a instalat in fostul birou al lui Alin Niculae, actionarul principal al companiei, de unde conduce tot ce inseamna acum Oscar Downstream: un business anual de peste 400 de milioane de euro, peste 1.000 de contracte in derulare, 40.000 de tone de motorina in fiecare luna , 600 de statii de incinta, 21 de statii de alimentare, o crestere de 12-15% a afacerilor in acest an si cifrele ar putea continua la nesfarsit. S-a obisnuit cu ele si cu fluxurile companiei in cele aproape 6 luni de cand a preluat mandatul. Nu i-a fost greu, mai ales ca istoria Deliei Arsenie cu Oscar Downstream nu a inceput odata cu ocuparea biroului de pe colt, ci in urma cu mai multi ani.

Delia Arsenie a terminat facultatea imediat dupa revolutie, in 1991. Proaspetilor absolventi de atunci nu le era inca foarte clar daca trebuie sa astepte repartitia (ca inainte de 1990) sau sa isi caute un loc de munca. Luand in calcul ca piata nu va fi pregatita pentru noii absolventi, Delia Arsenie isi facuse preangajare din anul patru la Institutul National de Cercetare Economica; insa, in anul 5, cand a absolvit, oferta a devenit atat de variata incat a putut sa aleaga: in perioada aceea incepuse febra deschiderilor de banci, se infiintau Eximbank si Banca Tiriac, asa ca absolventii erau cautati. Banca Tiriac angajase 7 persoane din grupa Deliei Arsenie care, impreuna cu bancheri experimentati, au format primul nucleu de 30 de angajati ai bancii. "Au fost vremuri splendide, totul era de la zero, am fost implicata in toate procesele dezvoltarii bancii, de la partea organizatorica pana la crearea bazei de clienti, un noroc pe care putin absolventi de astazi pot sa il aiba", povesteste Delia Arsenie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
petrol,
Oscar Downstream,
Mariana Gheorghe
/cover-story/a-treia-petrolady-cum-au-ajuns-femeile-sa-domine-un-domeniu-al-barbatilor-8573717
8573717
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.