A long time ago in a galaxy far, far away: lucruri mai mult sau mai puţin ştiute despre fenomenul Star Wars

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 13 decembrie 2015 3935 afişări

În urmă cu mai bine de 38 de ani, într-o zi de mai, un tânăr regizor prezenta spectatorilor noul său film, un film ce avea să schimbe istoria Hollywoodului şi a întregii industrii cinematografice. Acel tânăr regizor era George Lucas, iar opera sa, refuzată iniţial de majoritatea caselor de producţie din Statele Unite, era Star Wars.

O simplă căutare „star wars the force awakens“ pe site-ul Amazon.com generează peste 1,5 milioane de rezultate, în vreme ce Target, cel mai mare lanţ de retail din Statele Unite, a dedicat o secţiune a site-ului pentru produse legate de film. Au făcut-o chiar într-un mod amuzant, amintind de un personaj esenţial în poveste: „here, your favorite Star Wars gear is“. La Target, doritorii pot cumpăra aşternuturi personalizate, tăietoare de pizza inspirate de film sau plicuri de cafea cu lapte cu aromă de Chewbacca.

Există şi alte exemple recente de filme care „şi-au vândut“ personajele, cum ar fi Minions prin meniul special de la McDonald’s. Ceea ce diferă în cazul Star Wars este modul în care a pătruns în toate straturile societăţii, de la butoni de cămaşă vânduţi de compania Neiman Marcus până la măşti Darth Vader vândute cu 12 dolari de Amazon.

Anul acesta, Episodul VII a dus la lansarea unui număr record de produse vestimentare şi chiar la organizarea unui eveniment caritabil, găzduit de Force4Fashion, în cadrul căruia designeri precum Rag&Bone, Timo Weiland sau Diane von Furstenberg scot la vânzare itemuri inspirate de The Force Awakens.

În România, companii precum Orange, Carrefour, Sephora sau Kaufland au profitat de mania Star Wars pentru a lansa diverse promoţii inspirate de noul film. „Star Wars este un film iconic, care a reuşit să dărâme bariera între generaţii, să aducă împreună bunici şi nepoţi care pot schimba impresii despre cine va câştiga – partea luminoasă sau cea întunecată. Atât pentru cei mari, cât şi pentru cei mici avem în magazine zeci de produse cu licenţă Star Wars. Forţa să fie cu noi!“, spune Andreea Mihai, director de marketing al Carrefour România. Influenţa brandului Star Wars devine şi mai clară atunci când vorbim de jucării. În cazul Lego, spre exemplu, Star Wars a fost prima licenţă de proprietate intelectuală achiziţionată în istoria companiei. Prima serie Lego Star Wars a fost lansată în 1999 şi a inclus, printre altele, un model de navă X-Wing. Apoi, pe măsură ce episoadele I, II şi III au ajuns pe marile ecrane, Lego a lansat noi seturi de jucării inspirate de filme. Toate aceste lucruri au devenit mai mult decât simple produse: ele reprezintă o parte integrantă a experienţei de care fanii Star Wars au parte. Aceasta este probabil şi explicaţia pentru suma generată, de-a lungul celor 38 de ani de existenţă, de franciză: peste 28 de miliarde de euro.

Alin Apostol, preşedinte Club Star Wars România, spune că „un fan Star Wars cheltuie cât are, oricât din cât are. Îmi este greu să spun o sumă anuală, atât timp cât itemurile Star Wars au preţuri variate, între 25 şi 1.000 de dolari“.

„I HAVE WAITED A LONG TIME FOR THIS MOMENT, MY LITTLE GREEN FRIEND“

În 2012, speculând din plin pofta pentru aventură a fanilor Forţei, Disney a achiziţionat compania Lucasfilm a lui George Lucas, creatorul Star Wars, pentru 4 miliarde de dolari, anunţând o nouă trilogie, a treia din serie. Primul nou episod, al şaptelea din saga, are premiera mondială pe 18 decembrie şi aduce în prim-plan o nouă generaţie din povestea care s-a întâmplat în urmă cu foarte mulţi ani, într-o galaxie foarte îndepărtată. Star Wars: Trezirea Forţei, în regia lui J.J. Abrams, e şi un prilej de reîntâlnire cu personaje fanion, devenite în timp adevărate legende ale industriei de la Hollywood. Iar aşteptările de box-office sunt pe măsură: prognozele indică vânzări de bilete de peste 2.7 miliarde de dolari în întreaga lume, potrivit Forum Film România.

Cele mai mari publicaţii din industria filmului speculează zilnic pe tema noii pelicule,  Star Wars: The Force Awakens, dar informaţiile oficiale sunt foarte puţine, producătorii mizând pe nota de mister şi anticipare. La final de noiembrie, regizorul declara că primul cuvânt rostit în al şaptelea episod al seriei este „acesta“ (this), ridicând speculaţiile la un nivel aproape absurd. Întrebările cel mai des rostite de presa de specialitate sunt următoarele: va replica noul episod nota din primele două despre perioada războiului civil şi va începe filmul cu o navă care pluteşte în spaţiu? Actorii şi producătorii păstrează însă tăcerea până la lansarea de anul acesta.

În regia lui J.J. Abrams, pelicula este o continuare a faimoasei saga create de George Lucas, dar de data aceasta acţiunea se petrece la 30 de ani distanţă de la episodul al şaselea al seriei, Războiul Stelelor: Întoarcerea lui Jedi, lansat în 1983. Cu o lună înainte de premiera noului film, în Statele Unite se vânduseră bilete în valoare de 50 de milioane de dolari, depăşind recordul de 25 de milioane de dolari stabilit în 2012 de The Dark Knight Rises. Vânzările record de bilete în avans vin pe fondul unei aşteptări din ce în ce mai ridicate a fanilor.

„DO. OR DO NOT. THERE IS NO TRY“

„Star Wars a impus un standard incredibil, care „trebuie respectat şi astăzi“, explică Robert Muratore. Dar universul Star Wars nu a schimbat doar industria filmului, ci a creat un adevărat fenomen cultural, poate cel mai important generat vreodată de un film, care cultivă adepţi şi în ziua de azi. „Lumea creată pentru povestea Star Wars este atât de bogată, foloseşte atât de multe teme universale, încât oricine poate găsi un element cu care să se identifice“, notează Muratore. „Lumea nu realizează cât de puternică este toată această cultură a Star Wars“, explică şi Seth Green: „Vorbim de o franciză care şi-a păstrat relevanţa şi succesul financiar pentru mai bine de 30 de ani; şi dacă ne gândim la următorii zece ani, când se vor produce noile filme, vom putea spune că povestea atinge chiar mai multe generaţii, de la copii la oameni de vârsta a treia. Niciun brand din lume nu se compară, din acest punct de vedere, cu Star Wars

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/a-long-time-ago-in-a-galaxy-far-far-away-lucruri-mai-mult-sau-mai-putin-stiute-despre-fenomenul-star-wars-14917059
14917059
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.