A long time ago in a galaxy far, far away: lucruri mai mult sau mai puţin ştiute despre fenomenul Star Wars

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 13 decembrie 2015 3934 afişări

În urmă cu mai bine de 38 de ani, într-o zi de mai, un tânăr regizor prezenta spectatorilor noul său film, un film ce avea să schimbe istoria Hollywoodului şi a întregii industrii cinematografice. Acel tânăr regizor era George Lucas, iar opera sa, refuzată iniţial de majoritatea caselor de producţie din Statele Unite, era Star Wars.

Unul dintre elementele care a diferenţiat Star Wars de restul filmelor a fost chiar povestea. În vreme ce majoritatea filmelor SF de la acea vreme se desfăşurau în lumi apocaliptice, într-un viitor îndepărtat (ca exemple putem da seria Planeta Maimuţelor sau Fuga lui Logan), universul lui Lucas era diferit. „A long time ago in a galaxy far, far away“ este ceea ce a atras imediat atenţia publicului. Mai multe civilizaţii avansate, o poveste care nu are legătură cu planeta noastră, dar care profită la maximum de miturile cu care toţi am fost obişnuiţi au reprezentat elemente fundamentale pentru succesul filmului. „Un element specific este îmbinarea futurismului cu arhaismul, iar exemplele sunt nenumărate: specii care trăiesc în bordeie de lut, dar conduc nave spaţiale ce ating viteza luminii, sau formaţiuni tribale ce extrag apă din deşert şi folosesc droizi ultraperformanţi pentru ajutor în casă“, spune Alin Apostol, preşedintele Club Star Wars România.

Andrei Boţeşteanu crede că ideea luptei dintre bine şi rău este definitorie pentru orice poveste sau mit, pentru că oricine se poate identifica cu personajele, mai ales că sunt arhetipuri ale unor interpretări vast acceptate ale binelui şi răului. Mai degrabă simplitatea aparentă a celor două extreme morale este definitorie pentru succesul seriei Star Wars. Unul din principiile fundamentale ale industriei de entertainment este să ofere rapid o recompensă, care constă, în acest caz, într-o înţelegere imediată. Odată stabilite direcţiile morale, seria poate adăuga detalii, decoruri şi complexitate fără a se teme că pierde din consumatori. Ceea ce am admirat întotdeauna la universul Star Wars a fost eficienţa cu care a operat în universul simbolic: răul e negru şi lipsit de umanitate, binele e tânăr şi atrăgător, înţelepciunea este aproape pierdută în anii personajelor. Sigur, au existat încercări de a reinterpreta binele şi răul în seria Star Wars, dar cred că acestea sunt mai degrabă exerciţii de imaginaţie decât o expresie a intenţiei iniţiale a creatorului.“

„THE EMPEROR WILL SHOW YOU THE TRUE NATURE OF THE FORCE“

Alin Apostol crede că asemănările dintre film şi societatea în care trăim au avut un rol extrem de important în crearea fenomenului Star Wars: Vechea Republică a sucombat tocmai datorită corupţiei şi delăsării, lăsând să se nască un lider extrem de calculat şi malefic, inteligent, cu o şcoală a vieţii bine stăpânită, care a reuşit să distrugă un sistem bine aşezat. Din punct de vedere politic, avem o sumedenie de asemănări cu personaje din lumea reală. Universul Star Wars este extrem de vast, are o istorie proprie de 25.000 de ani, o geografie proprie a galaxiei, împărţită în sisteme şi sectoare, în care planetele au specificul lor de climă, tradiţii sau specii, fiecare cu istoria şi cu viaţa lor. Este practic un univers paralel, dar în care sunt extrem de bine conturaţi polii binelui şi al răului, este practic ceea ce şi-ar dori fiecare dintre noi: o societate curată, în care membrii ei, extrem de variaţi din punct de vedere caracterologic, sunt polarizaţi imediat către cele două extreme: bine şi rău. Pe de altă parte, personajele sunt perfect creionate şi îndrăgite. Practic, putem spune că nu există personaje negative: totul ţine de punctul de vedere al spectatorului. În prima trilogie se identifică foarte bine lupta dintre bine şi rău. Apoi s-a ajuns la un element destul de interesant: atât binele, cât şi răul sunt stări abstracte care ţin foarte mult de punctul de vedere al celui care le trăieşte. Trebuie să existe un echilibru în fiecare dintre noi. Atât prea mult bine, cât şi prea mult rău pot aduce distrugere.“

Andrei Boţeşteanu crede că putem merge chiar mai departe, numind Star Wars o instituţie. Depinde mult de perspectivă, explică el: „Dacă ne sar în ochi fani ce-şi petrec întreaga viaţă întregindu-şi colecţiile Star Wars, sau pur şi simplu ne lăsăm loviţi de referinţe culturale pe care inevitabil le înţelegem: „I am your father“, „Come to the dark side“, „Use the force“ sau o ordine anapoda a cuvintelor“.

Pe lângă aspectul cultural al discuţiei, trebuie spus că Star Wars a inovat mai multe segmente ale industriei cinematografice, contribuind în mod decisiv la schimbarea modului cum oamenii percep filmele şi experienţa adusă de acestea. Atunci când Lucas dezvolta universul Star Wars, cele mai populare filme acopereau toate segmentele populaţiei. Părinţii îşi luau copiii la film, cei mici îşi luau şi bunicii. Acest lucru a fost valabil pentru filmele cu cele mai mari încasări de la mijlocul secolului XX: Pe aripile vântului, Ben-Hur sau Sunetul muzicii; apare apoi Star Wars, un film considerat de nişă. Adolescenţii şi tinerii, în special băieţi, văd filmul de mai multe ori şi îl ajută să depăşească în încasări producţiile destinate unui public mult mai larg. Din acel moment, Hollywood a început să „gândească“ filmele pentru publicul masculin cu vârsta cuprinsă între 12 şi 24 de ani, un segment care reprezintă doar 10% din populaţie, dar care impune modul cum casele de producţii finanţează proiecte.

Un alt domeniu în care Star Wars a excelat a fost cel al sunetului. Ben Burtt, primul „designer de sunet“ de la Hollywood (termen pe care chiar el l-a inventat), a decis să renunţe la metoda tradiţională care presupunea folosirea unor sunete produse electronic şi s-a îndreptat către natură, pentru a capta sunete mai realiste. Miza era însă destul de mare, pentru că nimeni nu ştia cum vor reacţiona oamenii în sălile de cinema. Istoria ne arată că Star Wars a revoluţionat acest segment al industriei: The Empire Strikes Back a fost primul film care s-a folosit de tehnologia Dolby 5.1, ducând calitatea sunetului la un nou nivel.

„I AM A JEDI, LIKE MY FATHER BEFORE ME“

„În  2003, doi Jedi au pus bazele Clubului Star Wars România, creând Primul Consiliu Jedi de la noi şi punând bazele Academiei Jedi.“ Aşa descrie Alin Apostol, preşedintele Club Star Wars România, începuturile mişcării în România. Organizaţia numără peste 800 de membri, de profesie avocaţi, medici, jurnalişti şi elevi. Alin Apostol şi ceilalţi maeştri formează Consiliul Jedi pentru toată ţara şi o Academie Jedi. Ucenicii, numiţi Padawani, sunt îndrumaţi de un Maestru, iar pentru a trece la următoarea clasă – Cavaler Jedi –, ei trebuie să aibă minimum 16 ani. „Eu am făcut cunoştinţă cu clubul în 2010, de când CSWR a devenit şi singurul fan club oficial din România, certificat ca atare de Disney. Astăzi, în formula „Darth Vader şi Cavalerii Jedi“, suntem chemaţi la toate evenimentele specifice, unde organizăm expoziţii de creaţii Fan Art, activităţi educativ-interactive. De asemenea, participăm la evenimente de caritate, acolo unde personaje din Star Wars sunt binevenite“, spune şi Radu Pleşca, membru al clubului.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/a-long-time-ago-in-a-galaxy-far-far-away-lucruri-mai-mult-sau-mai-putin-stiute-despre-fenomenul-star-wars-14917059
14917059
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.