A long time ago in a galaxy far, far away: lucruri mai mult sau mai puţin ştiute despre fenomenul Star Wars

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 13 decembrie 2015 3934 afişări

În urmă cu mai bine de 38 de ani, într-o zi de mai, un tânăr regizor prezenta spectatorilor noul său film, un film ce avea să schimbe istoria Hollywoodului şi a întregii industrii cinematografice. Acel tânăr regizor era George Lucas, iar opera sa, refuzată iniţial de majoritatea caselor de producţie din Statele Unite, era Star Wars.

Ce aşteptări au fanii Star Wars de la noul episod, având în vedere că este primul după mai bine de zece ani? „Aşteptăm un film complex, o continuitate unitară a fenomenului, aşa cum a fost creat de genialitatea lui George Lucas. Este greu de vorbit despre noul film, mai ales că nu ştiu dacă a fost de bun augur trecerea centrului de control al poveştii spre Disney. Sper să ţină cont şi de ceea ce îşi doresc fanii, şi nu numai de profitul care le-ar putea ieşi. Pentru cei mai mulţi dintre noi, Star Wars este un mod de viaţă. Dacă se încearcă banalizarea acestei trăiri, ne vom retrage la cele două trilogii controlate de Lucasfilm“, spune Alin Apostol.

Episodul al şaptelea al francizei, Războiul Stelelor: Trezirea Forţei, este regizat de J.J. Abrams şi are în distribuţie atât pe protagoniştii trilogiei originale (Harrison Ford, Carrie Fisher, Mark Hamill, Peter Mayhew), cât şi pe noii eroi, interpretaţi de Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Simon Pegg. „O discuţie care apare de ceva timp între membrii Club Star Wars România este legată de faptul că mulţi dintre noi au senzaţia că personajele noi sunt create pentru a fi susţinute de greutatea celor vechi. Spre exemplu, rămâne de văzut ce îi poate pielea lui Kylo Ren, dar are de umplut bocancii lui Darth Vader“, spune Radu Pleşca, membru al Club Star Wars România: „Rey şi Finn din Episodul VII au deja 50% credibilitate, fără să fi văzut încă filmul, pentru că în spatele lor se află Han Solo, Leia, Luke, Chewbacca, C-3PO şi R2-D2. Dacă noile episoade vor avea aceeaşi consistenţă precum cele vechi, cu siguranţă impactul asupra generaţiei care are acum 14-16 ani va fi asemănător cu ce am trăit eu atunci când am văzut Episodul 1. Există o mică diferenţă de consistenţă între primele trei filme şi următoarele trei, mai moderne. O diferenţă pe care unii ar dori să o menţioneze. Într-adevăr, cele mai moderne sunt mai bogate în efecte şi tehnică, dar sunt un pic mai slabe în scenariu, faţă de cele cu Darth Vader. E un subiect care se dezbate la nivel mondial şi nu avem cum să nu luăm în considerare faptul că s-ar putea să se întâmple asta şi acum.“

Andrei Boţeşteanu crede însă că impactul va fi mai mai mic decât cel al vechilor episoade, fiindcă avem deja o concurenţă enormă pentru atenţia acestei generaţii. „Faptul că universul Star Wars deja există de ceva ani este mai degrabă un obstacol decât un avantaj: rândurile fanilor Star Wars sunt deja ocupate de fraţi mai mari, sau chiar de părinţi. În plus, e greu să captezi atenţia fără să şochezi sau să aduci ceva nou; într-un univers care există deja, există şi un folclor care îşi cere tributul“, explică sociologul. „Pe fondul unei atenţii din ce în ce mai dispersate, în lumea unui public care îşi notează prânzul şi cheltuielile în diferite aplicaţii, nu cred că poate prinde o astfel de telenovelă cu episoade anuale (Disney a anunţat deja alte două filme inspirate de Star Wars, ce vor fi lansate în 2016 şi 2018 – n.red.). Vocile care cer pauze mai mici între sezoanele unor seriale nu fac decât să confirme acest lucru. S-a ajuns până la a lansa întregi serii deodată, ca să nu fie nevoie să mai aştepte publicul o săptămână. Star Wars episodul 380 cred că ar avea succes doar dacă ar fi privit ca un element distinct, nu ca parte dintr-o serie“, spune Boţeşteanu.

„A JEDI CRAVES NOT THESE THINGS“

Produse tematice au existat întotdeauna: păpuşi cu Charlie Chaplin sau Shirley Temple, ceasuri cu Mickey Mouse sau parcurile Disney. Atunci când fenomenul Star Wars a luat însă amploare, ideea de comercializare a produselor inspirate de film a depăşit cele mai optimiste aşteptări. Orice copil îşi dorea o figurină cu Han Solo, o sabie laser, un breloc sau pijamale cu personajele din film. Lucas a creat, practic, această piaţă a obiectelor de colecţie, care l-a transformat în miliardar.

Primele obiecte ce ţin de universul din Star Wars au apărut pe piaţă imediat după primul episod, dar adevăratul boom de marketing a venit în anii ’90, odată cu extinderea Internetului. Entuziasmul pentru lumea creată de George Lucas e atât de prezent la nivel global, încât o întreagă industrie de cărţi, jocuri video, gadgeturi, costume, jucării, decoruri sau parcuri tematice s-a dezvoltat în paralel cu franciza. Astăzi, cele mai scumpe sunt obiectele rare, din prima trilogie, care au devenit deja piese de rezistenţă, cum ar fi posterul cu Răzbunarea lui Jedi, care a ajuns să aibă o valoare de piaţă de 2.000 de dolari. Un record de vânzare a înregistrat figurina cu Boba Fett, care a fost scoasă la licitaţie şi adjudecată pentru 28.000 de dolari, cea mai mare sumă plătită vreodată pentru o jucărie din gama Star Wars. Se estimează că doar jucăriile lansate odată cu noul episod al francizei vor genera, în 2016, venituri de 1,5 miliarde de dolari. Tim Nollen, analist la Macquarie Securities, crede că produsele inspirate de Episodul VII ar putea aduce până la 6 miliarde de euro celor de la Disney doar în 2016. Este o cifră impresionantă, chiar şi dacă avem în vedere că Star Wars este cea mai de succes franciză atunci când vine vorba de comercializare.

„Lucasfilm adoptase o strategie unitară de brand, adică nu permitea companiilor să lanseze produse fără un acord prealabil. Disney a adoptat o altă strategie, dând mai multă libertate companiilor, iar acest lucru se vede mai ales în ecomomii emergente, precum Brazilia sau China“, explică Paul Southern, vicepreşedinte al diviziei de licenţiere Lucasfilm. „O altă diferenţă este legată de publicul ţintă; noi ne-am axat pe publicul masculin între 14 şi 35 de ani, în vreme ce Disney, prin produsele proprii, încearcă să atragă publicul feminin.“ Din vânzările de obiecte şi vestimentaţie inspirate din serie, compania fondată de Walt Disney încasează anual peste 3 miliarde de euro.

Toate elementele din Star Wars sunt, din punct de vedere comercial, viabile. După cum scriu cei de la The Atlantic, mitologia şi comercializarea produselor sunt atât de bine legate încât e greu de spus unde se termină una şi începe cealaltă.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/a-long-time-ago-in-a-galaxy-far-far-away-lucruri-mai-mult-sau-mai-putin-stiute-despre-fenomenul-star-wars-14917059
14917059
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.