2009, anul de care ne temem toti

Postat la 18 noiembrie 2008 35 afişări

Optimismul alimentat de cresterea economica din ultimii ani s-a spulberat rapid in ultimele saptamani. Piata creditelor e in blocaj, companiile anunta concedieri si isi reduc tintele de afaceri, iar oamenii socotesc de doua ori inainte sa mai cumpere ceva. Pentru companiile romanesti, 2009 se anunta un an foarte dificil, cu mult mai multe semne de intrebare decat certitudini in planul de afaceri.

Dintr-un punct de vedere mai general al stabilitatii locului de munca, “este posibil ca firmele sa devina constiente de productivitatea fiecarui angajat si atunci sa faca o triere mai riguroasa a angajatilor. Numarul pozitiilor deschise nu va mai fi atat de mare ca pana acum, iar companiile se vor concentra sa-i aleaga doar pe cei mai potriviti”, spune Alina Rusu, HR manager pentru departamentul de vanzari la Procter & Gamble. Va scadea rata de fluctuatie a angajatilor, care in unele domenii ajungea chiar si la 50-60%. “Angajatii vor incepe sa fie mult mai responsabili si s-ar putea ca atunci cand vor ameninta ca pleaca in alta parte pentru 200 de euro in plus, sa li se spuna, foarte simplu, ”, apreciaza Felix Tataru, directorul general al GMP.

Pe piata fortei de munca, 2009 va fi un an interesant si din unghiul salariilor, spun consultantii de resurse umane si managerii de companii. Dupa cresterile de anul trecut de 20%, de-acum fi dificil pentru companii sa mareasca salariile chiar si cu rata inflatiei, asteptata de BNR sa ajunga la 4,5% la sfarsitul anului viitor, considera Bogdan Putinica de la IP Devel. Vor aparea, de asemenea, ajustari abrupte ale pachetelor de beneficii. “Daca pana acum puteam vorbi nelimitat pe banii companiei sau merge oriunde pe benzina companiei, acum va trebui sa ne limitam. Vom avea un buget fix si rezonabil pe care, daca il vom depasi, il vom plati din propriul buzunar”, spune Csaba Gergely, presedintele Clubului de Resurse Umane din Romania si senior manager la PwC.

Banii din buzunarul propriu, la randul lor, vor fi cu mult mai atent chibzuiti. “Consumul se va reaseza pe criterii de criza”, considera Dragos Dinu, fost CEO al A&D Pharma. In magazine, indiferent de specificul lor, vanzarile sunt deja mai mici, clientii sunt mai atenti la preturi si mare parte a lor isi schimba obiceiurile de consum. “Reactia la promotii nu mai este la fel”, observa Flori Panescu, director de retail al Steilmann Romania, adaugand ca acestea jucau un rol important in cresterea vanzarilor in special in randul clientilor care nu alocau un buget lunar prea mare pentru haine. “Acum sunt tot mai putini clienti interesati de aceste oferte, care cer un impuls imediat din partea lor.” Nu putini sunt producatorii si comerciantii care sesi­zeaza migrarea interesului spre marcile mai ieftine si o scadere a pretentiilor pentru a corespunde unui buget de cheltuieli mai mic.

In primul rand, retailul bazat pe finan­tari bancare va avea de suferit, puncteaza Dragos Dinu, iar pierderea de viteza de pe piata imobiliara va influenta si industria mobilei, si pe cea a produselor de finisaje si instalatii. “Apreciem ca multi dezvoltatori de imobiliare, chiar si persoanele fizice, se vor indrepta mai usor catre achizitii de mobilier la un pret mai accesibil”, afirma Mihaela Mihai, director de marketing la Elvila. Piata constructiilor va suferi anul viitor o contractie de pana la 15% in volum, potrivit estimarilor UNPR. Numarul de vizite in magazine va scadea (“vom avea cumparaturi mai dese de valori mai mici, pentru a limita risipa in cazul expirarii anumitor produse”, crede Dinu), iar produsele in ambalaje mai mici - de genul sampoanelor la plic din anii ‘90 - vor reveni in magazine.

Alexandra Gatej, director general al Unilever South Central Europe si presedinte al AmCham, anticipeaza si ea ca “lumea va consuma mai putin din acelasi produs sau va cumpara mai rar, alegand poate sa-si faca stocuri”. Principalele scaderi vor aparea, crede Gatej, mai ales in categoriile de nisa, cele foarte specializate, care pot insemna, de la un punct, chiar un lux pentru consumator - poate tratamentele pentru par sau cremele foarte specializate, poate se va fuma mai putin si nu se va mai consuma atat de multa paine; dar in nici un caz nu se vor reduce vanzarile la alimentele de baza si la cele pentru copii. In segmentul alimentar, un alt fenomen posibil va fi inlocuirea unui produs cu altul mai ieftin care prezinta aproximativ aceleasi beneficii, de tipul margarina in loc de unt. “Cred ca aceste schimbari sunt posibile insa, tin sa subliniez, nu generalizat si nu din panica. Nu vorbim de metode de supravietuire”, spune Gatej.

Mike Borze, managing director al BenQ in Europa Centrala si de Est considera ca majoritatea oamenilor (mai putin cei cu venituri ce le depasesc nevoile de consum) vor cumpara mai putin si poate chiar mai ieftin, nu vor face investitii mari, de lunga durata (precum case, terenuri sau alte proprietati), vor renunta la o masina din familie sau chiar la singura masina, nu vor achizitiona mobila, articole de uz casnic si chiar unele electronice.

In comertul cu imbracaminte, directorul retelei Rafar, Ramona Stanciulescu, anti­­ci­peaza la randul sau o migrare a consumatorilor de la marci mai scumpe la unele mai ieftine; aceasta este si ratiunea pentru care Rafar a luat decizia de a opera magazine in toate segmentele de preturi, mici, medii, respectiv mari si foarte mari. In magazinele Steilmann, inceputul lunii noiembrie a adus acelasi volum de vanzari ca anul trecut. “Evident ca noi ne asteptam la mai mult, doar ca sunt din ce in ce mai multi clienti care nu mai cumpara de doua ori pe luna, ci doar o data”, semnaleaza Flori Panescu, director de retail al Steilmann.

Zona produselor premium si cea a produselor ieftine par a fi cele ce scapa de scaderi dramatice. “Cine isi cumpara azi pantofi premium cu siguranta si-i va permite in continuare”, spune Gratian Ivan, director comercial al Leonardo; lovitura o vor primi insa mai ales produsele modice ca pret. “Cei care sunt clienti in segmentul de preturi medii este posibil sa se orienteze catre magazinele cu preturi mici.” In cazul Leonardo, efectele situatiei actuale se traduc deocamdata in vanzari cu aproximativ 15% mai mici decat ar fi asteptat in mod normal. Pe de alta parte, ingreunarea accesului la credite pentru populatie s-ar putea traduce pentru comerciantul de incaltaminte intr-un avantaj nesperat: daca nu mai are acces la sume mari pentru achizitii importante, dar are bani in buzunar si are nevoie de o pereche de pantofi, romanul isi cumpara.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
criza,
economie,
credite,
afaceri,
companii,
concedieri
/cover-story/2009-anul-de-care-ne-temem-toti-3514931
3514931
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.