2009, anul de care ne temem toti

Postat la 18 noiembrie 2008 35 afişări

Optimismul alimentat de cresterea economica din ultimii ani s-a spulberat rapid in ultimele saptamani. Piata creditelor e in blocaj, companiile anunta concedieri si isi reduc tintele de afaceri, iar oamenii socotesc de doua ori inainte sa mai cumpere ceva. Pentru companiile romanesti, 2009 se anunta un an foarte dificil, cu mult mai multe semne de intrebare decat certitudini in planul de afaceri.

 

Din nefericire, aceste alte aspecte sunt in multe cazuri legate de propriile dificultati, de pe alte piete, ale respectivilor investitori. Multi­na­tionale din industrii de baza au anuntat ca isi opresc productia si trimit oamenii in somaj temporar.

 

Dupa 30 de ani de functionare fara intrerupere, combinatul siderurgic de la Hune­doara, detinut de ArcelorMittal, va sta inchis timp de doua luni, din cauza cererii in scadere de pe pietele internationale, iar 1.200 de angajati vor fi trimisi prin rotatie in concediu. Inchiderea temporara de catre Renault a uzinei Dacia, tot din cauza nevoii de corelare a productiei cu cererea reala a pietelor, ridica un semn de intrebare asupra a ceea ce se va intampla in 2009 cu toata industria auto din tara, de care depind 200.000 de oameni, dupa cum nota recent Constantin Stroe, vicepresedinte al Dacia. Iar scaderea productiei in anumite industrii afectate de recesiunea de pe pietele globale aduce efecte in cascada in toate indus­triile integrate orizontal (de compo­nente auto, spre exemplu) si somaj, puncteaza Bogdan Putinica, directorul executiv al IP Devel Romania.

 

Domeniile cele mai vizate sunt pro­ductia, industria auto, IT si comertul. “In alte domenii, care erau acum numai cateva luni intr-o dinamica frenetica a angajarilor, se observa o inghetare sau o diminuare masiva a recrutarii, pentru ca firmele sunt mai prudente acum in ceea ce priveste strategia de expansiune”, spune Madalina Balan, directorul general al firmei de recrutare si executive search Hart HR Consulting. Daca estimarile facute de Ministerul Muncii vorbesc despre 29.000 de oameni care isi vor pierde locul de munca pana in martie anul viitor, liderii principalelor confederatii sindicale anticipeaza o cifra mult mai mare, numarul total de someri urmand sa ajunga in 2009 la circa 1,2 milioane de persoane. Dumitru Costin, presedintele Blocului National Sindical (BNS), spune ca, din randul companiilor pe care le reprezinta, “avem semnale privind concedieri din partea companiilor auto si de subansamble auto”. Din cei 40.000 de angajati ai acestor companii, aproximativ 6.000 de oameni vor fi disponibilizati in 2009, conform liderului BNS, adica unul din sapte angajati va ramane fara loc de munca. 

 

Nevoia acestei reduceri drastice de personal vine pe fondul scaderii vanzarilor de automobile pe toate pietele, inclusiv la noi. Dupa ce au crescut de peste trei ori in ultimii cinci ani, depasind 3,5 miliarde de euro anual ca valoare, vanzarile de masini noi au intrat de cateva luni intr-o perioada de accentuata scadere, rolul principal avandu-l, potrivit dealerilor de masini, reducerea dramatica a achizitiilor in rate.

“Daca pentru anul acesta estimarea mea este de 275.000 de autoturisme noi vandute (cu aproape 15% mai putin decat in 2007, cel mai bun an al pietei auto - n. red.), cred ca anul viitor ar trebui sa consideram o performanta si atingerea pragului de 250.000 de masini noi vandute”, crede Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) si directorul general al Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata.

 

“Traficul din show-room pare ca si-a mai revenit, la fel si vanzarile pentru cei care cumparau cu banii jos, dar nu vad o revenire pentru cei care cumparau pe credit sau in sistem leasing”, spune seful unui dealer auto al unei marci de volum, resemnat ca nu isi va atinge anul acesta obiectivul de vanzari si va rata astfel bonusul din partea importatorului. Situatia de anul viitor pare cu atat mai dramatica pentru dealerii de masini noi, cu cat mai mult de jumatate dintre masinile de import (dupa unele estimari chiar doua treimi) fusesera vandute anul trecut prin credit sau leasing. Adica mai mult de 150.000 de masini.

“Este cert ca bancilor le va fi foarte greu sa faca profituri fara sa finanteze achizitiile de masini. Dar nici piata auto nu isi va reveni fara ajutorul bancilor”, adauga Valmar. Pana atunci, exista o categorie de masini - cele second-hand - care inregistreaza cresteri substantiale, mai ales dupa luna iulie, cand a fost inlocuita taxa de prima inmatriculare cu taxa de poluare, mult mai redusa ca valoare.

 

Razvan Soare, senior consultant in cadrul companiei de executive search Stanton Chase, crede ca la nivelul intregii economii, un alt val de concedieri poate fi anticipat la inceputul anului viitor, odata cu trecerea varfului de consum datorat sfar­si­tului de an. In opinia sa, mai putin de 3.000 de oameni isi vor pierde anul acesta locul de munca, insa la anul numarul va creste pana la “un numar cu 5 cifre”. Domeniile cele mai afectate vor fi, crede consultantul, cele legate de industria auto, siderurgie, chimie, industria textila, industria mobilei, “in general acele industrii ce ofera produse a caror cumparare poate fi evitata in momente de criza”. Din sfera servi­ciilor, Soare se asteapta ca turismul si afacerile cu restaurante sa fie cele mai afectate.

 

“Nu cred sa existe concedieri importante in acest domeniu”, replica Sorin Stoica de la Eturia - dar nici angajari masive nu vor fi. Pe ansamblul economiei, numarul de someri va creste totusi, admite el, cu atat mai mult cu cat tot mai multe persoane care lucrau in strainatate se vor intoarce acasa, pierzandu-si locurile de munca de acolo. Intoarcerea in tara a peste jumatate de milion de lucratori din strainatate, impreuna cu scaderea volumului de proiecte imobiliare si de constructii, ar putea aduce in constructii un somaj de pana la 10%, estima de curand Marian Petre Milut, presedintele Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR).

Somajul a inceput intr-adevar sa creasca: in octombrie, rata somajului a urcat usor fata de luna precedenta, de la 3,9% la 4%, iar la sfarsitul anului curent ar urma sa ajunga la circa 6,3%, potrivit Comisiei Nationale de Prognoza (CNP), pentru ca anul viitor sa ajunga la 6,1%, iar in 2010 sa se reduca la 5,9%. Dan Boabes de la SimPlus este si mai pesimist: “este de asteptat ca somajul sa depaseasca anul viitor 8-9% la nivelul intregii economii”. Telecomunicatiile nu vor fi afectate foarte mult, adauga el, fiind totusi previzionate restructurari. Din cauza scaderii bugetelor de publicitate ale companiilor, 2009 ar putea aduce concedieri si in industria de publicitate, ceea ce ar fi o premiera, spune Radu Florescu, directorul general al Saatchi & Saatchi.

Alexandra Gatej - “Lumea va consuma mai putin din acelasi produs sau va cumpara mai rar"

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
criza,
economie,
credite,
afaceri,
companii,
concedieri
/cover-story/2009-anul-de-care-ne-temem-toti-3514931
3514931
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.