Club BM: Mallurile se transforma si devin mai mult decât destinaţie de shopping

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 15 ianuarie 2015 815 afişări

Vechea uliţă a satului, locul unde se aduna lumea pentru socializare, îşi găseşte acum corespondent în mallurile de ultimă generaţie care pun un accent sporit pe zonele de petrecere a timpului liber, pe funcţia de socializare. În viitor vor exista deopotrivă comerţul electronic dar şi magazinele fizice, este concluzia Business Clubului cu tema „De la destinaţie de shopping la «the place to be»“.

BM: Cum se resimte schimbarea comportamentului de consum în cazul retailerilor şi cum vedeţi viitorul de-acum încolo? Ce vă aşteptaţi să se întâmple?

Alina Bistreanu, LPP: Şi retailul este într-o continuă schimbare, şi noi trebuie să ne adaptăm în permanenţă la schimbările pieţei şi ale comportamentului de consum. Cu toţii ar trebui să înţelegem ce vrea, ce caută. Fiind reprezentanta unui operator de fashion, pot spune că pe piaţa locală competiţia este aspră. De ce ar trebui să aleagă consumatorul brandurile mele şi nu altele? Toate informaţiile primite de la clienţi, prin diferite canale, sunt folosite pentru a realiza tot ceea ce facem, de la produs, arhitectura magazinelor, ambient. Evident, dacă nu ne adaptăm cerinţelor pieţei, care s-a schimbat foarte mult şi în viitor se va schimba şi mai mult, nu vom rezista.

BM: La ce schimbări vă aşteptaţi?

Alina Bistreanu, LPP: Vorbim de noua generaţie, de generaţia Y din care fac şi eu parte. Înţeleg că digitalizarea are un impact major şi trebuie să implementăm aceste noutăţi şi în activitatea noastră. În momentul de faţă încă nu funcţionăm online, privim spre viitor şi vedem alte tendinţe, cum ar fi grupul Amazon, care a început în online şi ulterior au decis să deschidă magazine fizice. De ce? Pentru că există această nevoie de a interacţiona direct cu clientul şi în online nu există această posibilitate. Din punctul meu de vedere corect ar fi să le îmbinăm pe amândouă şi să îmbinăm avantajele din cele două medii, online şi offline. În cazul nostru facem asta în mod constant, încercând să le îmbinăm, să beneficiem de avantajele tehnologiei şi ale digitalizării, să aducem noi concepte în magazinele noastre, să reţinem în spaţii tinerii din generaţia Y, care sunt tot timpul cu telefoanele mobile în mână. Motiv pentru care avem wi-fi în magazine şi aplicaţii care să poată facilita cumpărarea; sunt multe idei la care ne gândim acum şi pe care probabil le vom pune în practică în viitorul apropiat.

Dragoş Sârbu, Flanco Retail: Cred că suntem cu toţii conştienţi că trăim o perioadă de schimbări importante; modificarea comportamentului clientului este evidentă şi nu numai în industria noastră. Practic avem la îndemână atât de multe surse de informare şi informaţia a devenit foarte facilă, iar noi, retailerii, dezvoltatorii, constructorii, consultanţii, avem prea puţine şanse să nu ne mai facem treaba bine astfel încât clientul să ne prefere. Dacă ar fi să mă gândesc strict la acest domeniu şi să trec în zona raţionalului, cred că mai avem de învăţat lucruri şi încă multe. OK, mă bucur să văd mai multă culoare, terase cu vedere spre munte, spre mare, dar cred că mai bine m-aş gândi cum anume pot aduce valoare clientului meu. Cred că în momentul de faţă centrele comerciale se confruntă cu o problemă mare, inerţia în care sunt blocate pe relaţia financiară şi opinia mea lucrurile esenţiale nu se schimbă încă. Pe de altă parte cred că va trebui ca mallurile să-şi găsească propria cale pentru a se diferenţia, a se poziţiona bine în aria de proximitate şi nu numai, va trebui să se gândească la sisteme de loializare şi la toate lucrurile care să le facă valoroasă relaţia cu clientul. Într-un alt plan cred că va trebui să existe o schimbare de comportament faţă de retaileri în sensul în care cu adevărat să fie valorizaţi retailerii de încredere, cei cu acţionariat transparent, care fac eforturi în permanenţă să se diferenţieze, să inoveze, să vină cu lucruri noi. Cred că ancorele sunt importante, dar şi calitatea trebuie să înceapă să devină o regulă. Altfel sunt treburi interesante în care se produc schimbări masive, iar un exemplu sunt magazinele online, care pot aduce trafic uriaş, de câteva milioane de vizitatori pe zi.

BM: Poate fi văzut online-ul ca o ameninţare pentru retailul tradiţional?

Dragoş Sârbu, Flanco Retail: Sigur. Îl vedem un pic diferit, dar pe de altă parte încercăm să îi valorificăm atuurile. De aceea am investit destul de mult mai ales în ultimii doi ani; încercăm să dăm soluţii în magazine, cum ar fi wi-fi, care a mai fost amintit. Chiar dacă cumva ne-am penaliza, suntem de părere că la Flanco diferenţierea o facem altfel decât în preţ. În industria electro-IT cele mai multe bătălii se dau pe preţ. Noi încercăm să ne diferenţiem prin servicii şi să ne poziţionăm şi prin experienţa de cumpărare din magazin. Preţul este un must have deci nici nu ne punem problema că nu l-am avea, ci doar că decizia de cumpărare nu e totul şi atunci clientul dacă vine la Flanco are acces în magazin la mediul online, poate verifica preţuri. Este necesar să înţelegem calea pe care mergem mai departe şi nu numai la nivel declarativ, cred că mai mult este vorba de conţinut.

BM: Calea de urmat şi felul în care se schimbă lucrurile sunt foarte importante. Care este clientul reper şi cum încercaţi să intraţi în mintea lui, să vă imaginaţi ce îşi doreşte nu doar acum, ci şi peste cinci şi zece ani, de vreme ce un centru comercial este făcut pentru un număr mare de ani?

Tatian Diaconu, Immochan România: O să vă dau un exemplu concret. Când ne-am apucat de proiectul Coresi pe care îl dezvoltăm la Braşov ne-am pus imediat problema legată de concurenţa din oraş. Şi o să râdeţi, dar nu ne-a fost cel mai teamă de noile proiecte care erau anunţate pentru Braşov pentru că părea că avem cât de cât şanse egale. Ne-am gândit şi am văzut că la Braşov Strada Republicii devenea un concurent redutabil, pentru că şase luni din an acolo se întâmplă câte ceva, e inima oraşului. Ne-am uitat apoi pe terasă şi am văzut Tâmpa şi ne-am dat seama că muntele şi tot ce se întâmplă în oraş reprezintă un concurent redutabil pentru mall, aşa cum este şi consumul de TV. Iar apoi am văzut că mallurile digitale sunt un concurent pentru noi. E complicat, pentru că «înainte» când vorbeai de concurent era vecinul de peste gard căruia îi făceai o vizită, îi vedeai preţurile, te aliniai sau le dădeai mai jos. Lucrurile erau simple. Acum concurenţa a devenit ceva generic.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/club-bm/club-bm-mallurile-se-transforma-si-devin-mai-mult-decat-destinatie-de-shopping-13756946
13756946
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.