Club BM: Mallurile se transforma si devin mai mult decât destinaţie de shopping

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 15 ianuarie 2015 815 afişări

Vechea uliţă a satului, locul unde se aduna lumea pentru socializare, îşi găseşte acum corespondent în mallurile de ultimă generaţie care pun un accent sporit pe zonele de petrecere a timpului liber, pe funcţia de socializare. În viitor vor exista deopotrivă comerţul electronic dar şi magazinele fizice, este concluzia Business Clubului cu tema „De la destinaţie de shopping la «the place to be»“.

BM: Sunt aşadar tot felul de schimbări generate de comportamentul de consum care se schimbă. Iată, s-a schimbat şi felul în care sunt desenate şi create aceste centre care şi-au schimbat şi funcţionalitatea şi destinaţia. La nivel de construcţie care sunt principalele diferenţe şi dificultăţi care intervin?

Sorin Greu, Bog’Art: Din punctul de vedere al constructorului, am identificat mai multe schimbări. Încă de la faza de concept regăsim mai multe elemente arhitecturale de efect, atât la faţade cât şi la interior. Înainte faţadele erau destul de simple, iar zona de food-court fără efecte spectaculoase. Însă în ce priveşte realizarea instalaţiilor, schimbările sunt majore pentru că se doreşte un confort în exploatare al clădirilor dar şi o eficienţă mare la consumul utilităţilor. Iar asta presupune o regândire totală a instalaţiilor de aer condiţionat, de ventilaţie, de electricitate. Presupune o selecţie cu anumite exigenţe în ce priveşte echipamentele, iar clădirile sunt administrate în sistemul de management al clădirilor, integrând astfel aproape orice unitate a sistemelor de instalaţii, care poate fi văzută în camera de control prin intermediul unui soft. Astfel de clădiri sunt numite astăzi inteligente. Toate centrele comerciale obţin certificatele verzi LEAD sau BREAM, ceea ce presupune pentru noi încă din faza de organizare de şantier şi cea de execuţie că luăm diverse măsuri astfel încât procentajul necesar pentru obţinerea acestor certificări să fie obţinut la finalizarea proiectului. Noi vedem aceste lucruri ca un progres, chiar dacă sunt provocări.

Sorin Greu, Bog’Art: E mai greu pentru că termenul de execuţie nu s-a modificat, este foarte scurt, de fiecare dată. Lupta de a te încadra într-un buget bine calculat.

BM: Deci noile centre comerciale trebuie să fie mai spectaculoase, mai frumoase, mai eficiente energetic, mai prietenoase cu mediul înconjurător. Sunt aceste construcţii mai scumpe?

Sorin Greu, Bog’Art: Nu sunt mai scumpe, din punctul nostru de vedere. Preţul reflectă în mod corect ceea ce obţine în final clientul şi de ceea ce beneficiază chiriaşii. Uneori chiar considerăm că bugetul este foarte strâns. Dar a livra la timp un proiect de bună calitate şi să nu existe probleme pe perioadă lungă este o provocare de zi cu zi.

BM: Deci este mai scump un mall verde?

Tatian Diaconu, Immochan România: Haideţi să spunem că există o evoluţie a modului în care privim proiectele ca investiţii şi utilizăm în afara noţiunii de cost de investiţii una pe care o numim mai nou cost total. Asta înseamnă că ne uităm la banii pe care îi băgăm într-un proiect în ziua în care este făcută inaugurarea acestuia, dar ne uităm mai ales la ceea ce urmează să consume pe o perioadă de funcţionare de zece ani. Şi realitatea dovedeşte că este de preferat să investim în clădiri nu neapărat din considerente legate de LEAD sau BREAM, ci pur şi simplu de motivaţii care ţin strict de domeniul financiar şi de protecţia mediului. Merită să investeşti în materiale de calitate de la bun început şi în primii zece ani de funcţionare să-ţi recuperezi investiţia. Din punctul meu de vedere, aş propune să răspundem cu toţii la întrebarea: de ce facem să evolueze centrele comerciale? Consumatorul nu este cel al lui Immochan, al dezvoltatorului sau al unui anumit retailer. Suntem fiecare dintre noi şi încercăm să intuim ce-şi doreşte consumatorul. Din punctul de vedere al dezvoltatorului am înţeles foarte clar că nu mai suntem în poziţia în care vindem metri pătraţi. Suntem conştienţi de faptul că suntem creatori de experienţe. Plecând de la faza de idee, urmând cea de planşă, apoi faza de construcţii şi ajungând în cele din urmă la partenerii noştri din retail care au o responsabilitate fantastică de a contribui la bunul mers al centrelor comerciale, atunci cred că la fiecare dintre aceste etape trebuie să avem în minte că singurul care decide succesul unui proiect este consumatorul. Iar ideea „de la shopping place la place to be“ cred că subliniază această schimbare. S-a terminat cu ideea de a merge într-un centru comercial pentru că este promoţie la un anumit produs. Mergem acum în centrul comercial pentru că ne dorim să petrecem în familie sau cu prietenii două ore sau o după-amiază cu experienţe inedite. Şi rolul nostru acum este, şi insist asupra faptului că este un rol comun, să creăm aceste experienţe. Astfel riscăm să auzim şi în România despre malluri care sunt goale.

Alina Bistreanu, LPP: Ce au în comun un dezvoltator, un arhitect, doi retaileri, un constructor? Răspunsul evident este clientul şi consumatorul final. La asta trebuie să ne gândim mereu.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/club-bm/club-bm-mallurile-se-transforma-si-devin-mai-mult-decat-destinatie-de-shopping-13756946
13756946
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.