De unde va veni cresterea in telecom

Postat la 22 februarie 2010 49 afişări

Pe o piata telecom in declin, pare imposibil sa se mai puna in discutie cresteri sau macar stagnari de venituri, desi se vorbeste tot mai mult la telefon si numarul clientilor continua sa urce. Raspunsul vine de la companii, dar nici aici nu mai e atat de simplu.

Iar operatorii isi creioneaza strategia tot mai mult in jurul acestor oferte complexe, care in unele cazuri deja nu mai includ doar voce si internet, mobile si fixe. "Vorbim despre servicii de transmisii de date profesionale, gazduire de aplicatii web, aplicatii mobile de business, echipamente si integrare de solutii", spune Gabriela Matei, directorul comercial in cazul diviziei Enterprise Business Unit din cadrul Vodafone Romania - produse dedicate in general companiilor mari.

Dincolo de integrarea serviciilor intr-un singur pachet, o alta directie in care si-au indreptat atentia operatorii a fost personalizarea comunicatiilor, in special pentru clientii foarte mari, care rareori incheie un contract pentru o oferta dinainte definita, serviciile fiind aici modelate pana la detaliu. S-au pus in discutie beneficii si schimbari care pana acum nu prea existau, cum ar fi, spre exemplu, taxarea convorbirilor de voce inca de la prima secunda, diminuarea numarului de linii folosite sau a minutelor incluse, precum si restrictionarea convorbirilor intre fix si mobil, dupa cum observa Malacopol. "Apelurile din retelele fixe catre cele mobile sunt una dintre cele mai mari surse de cost, asa ca multe companii revin acum la telefonia fixa", confirma Makowski.

In mod evident, toate aceste ajustari nu sunt ideale pentru rezultatele din bilanturile operatorilor, veniturile urmand sa se mentina in cel mai bun caz la un nivel comparabil cu cel din anul trecut. In ce priveste Orange Romania, spre exemplu, evolutia segmentului de business va fi cel mai probabil similara cu cea din 2009, dupa cum estimeaza Alexandru Hurdubaie, managerul diviziei de business al operatorului, in conditiile in care serviciile au fost deja in cea mai mare parte redefinite si adaptate cerintelor. "De-abia in a doua jumatate a acestui an vom observa o ameliorare, pe fondul imbunatatirii climatului economic", spune Hurdubaie. Principala sursa de castig sunt in continuare serviciile de date mobile, unde operatorul a inregistrat anul trecut o rata de adoptie cu 40% mai mare fata de 2008.

O schimbare de abordare a pietei era insa necesara. Daca n-ar fi facut nimic, operatorii ar fi riscat sa piarda din clientii de business, care chiar si in aceste conditii acopera diminuarea facturilor consumatorilor si pierderile inregistrate din cauza datoriilor acumulate de rau-platnici. Daca Orange sau UPC sustin ca nu au sesizat probleme majore in ce priveste intarzierile de plata si acumularea datoriilor clientilor, alti operatori se vad nevoiti sa vanda aceste creante nerecuperate unor firme specializate. Conform unui document publicat pe Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, Romtelecom a cedat recent facturi neincasate de la 24.000 de clienti, majoritatea rezidentiali, companiei EOS KSI Romania, unul dintre cei mai mari recuperatori de creante de pe piata, creante din care ar mai putea recupera in jur de 10%.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/telecom/de-unde-va-veni-cresterea-in-telecom-5588172
5588172
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.