Cum faci zeci de milioane de euro din legume plantate pe Facebook

Postat la 20 ianuarie 2010 410 afişări

Se stie deja ca multi sunt dispusi sa bage mana in buzunar pentru a cumpara obiecte virtuale, fara valoare in lumea reala. Mai putin cunoscut este insa ca destui ar merge atat de departe incat sa dea bani pentru a planta legume in lumea virtuala. Investitiile in rasaduri pot ajunge chiar si la cateva zeci de milioane de euro.

Cea mai mare parte a investitiei ce va permite astfel Zynga sa extinda echipa de programatori, fara sa fie nevoie sa achizitioneze competitori mai mici, este suportata de Digital Sky Technologies. O mica parte din suma provine insa de la Andreessen Horowitz (fond de investitii infiintat de Marc Andreessen, cel care in anii Ô90 a pus bazele Netscape Communications), de la Tiger Global (care a realizat o serie de investitii inclusiv in Romania, in proiecte online precum eJobs si BestJobs), Institutional Venture Partners si Kleiner Perkins Caufield & Byers, fond cunoscut pentru investitiile din Silicon Valley. "Retelele sociale si divertismentul de pe paginile acestora vor defini noua generatie a internetului", crede Yuri Milner, directorul executiv al Digital Sky Technologies, justificand astfel si interesul tot mai mare al companiei catre acest domeniu. Primul pas catre retelele sociale a fost facut in luna mai a anului trecut, cand compania a platit in jur de 200 de milioane de dolari (137 de milioane de euro) pentru 2% din actiunile Facebook, urmand ca in iulie sa preia actiuni si de la angajatii companiei, cu 100 de milioane de dolari. Cu internetul, Digital Sky Technologies este insa familiarizata din 2005, portofoliul de investitii ridicandu-se la un miliard de dolari (690 de milioane de euro) in 30 de companii, dintre care cele mai multe in Rusia, Mail.ru (unul din principalele servicii de e-mail rusesti) sau Vkontakte.ru (echivalent al LinkedIn) fiind cele mai importante.

"Daca investitia din partea Digital Sky Technologies ar fi venit mai devreme, as fi putut licita inpotriva Electronic Arts in negocierea pentru achizitia Playfish", spunea la momentul investitiei Mark Pincus. Aceasta care i-ar fi adus o crestere importanta a numarului de jucatori si a veniturilor. Pana una-alta, Zynga a diversificat pe cont propriu modelul de monetizare, adaugand incasarilor din bunuri virtuale si din publicitate si pe cele din pachete de servicii ale altor companii. In linii mari, Zynga promoveaza oferte pentru pachete de SMS-uri sau abonamente la servicii online, ambalate impreuna cu puncte pentru jocurile de pe Facebook. Spre exemplu, unul dintre afise le propunea consumatorilor sa se aboneze la serviciul de inchiriere de DVD-uri si vizionare de filme online Netflix, oferindu-le doua luni de abonament gratuit si 100.000 de puncte in cadrul jocurilor. Problemele au inceput sa apara insa cand ofertele concepute de fapt de alte companii pentru Zynga au incercat sa pacaleasca utilizatorii, oferindu-le prea putine informatii pentru ca ei sa poata lua o decizie corecta despre serviciile la care urma sa se aboneze. Pincus a eliminat toate aceste oferte, urmand ca de acum incolo pachetele sa fie verificate si aprobate inainte de publicare.

De pierdut nu a avut totusi prea multe, dat fiind ca majoritatea celor ce intra in jocuri pe paginile sociale prefera metoda clasica de evolutie in joc, care nu implica plati pentru anumite beneficii. De altfel, Pincus si alti antreprenori din aceeasi liga se arata destul de increzatori in acest segment al industriei jocurilor, intrucat baza de clienti nu este reprezentata doar de un grup restrans, ci de oameni de toate varstele si din toate categoriile sociale, care privesc jocurile de pe paginile retelelor sociale ca pe o metoda de relaxare alaturi de prieteni. "Nu va trece multa vreme pana cand cel putin jumatate dintre cei ce folosesc retele sociale vor ajunge sa se si joace in cadrul lor", apreciaza Pincus.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
online,
IT&C,
Facebook,
FarmVille
/business-hi-tech/new-media/cum-faci-zeci-de-milioane-de-euro-din-legume-plantate-pe-facebook-5343572
5343572
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.