De ce s-au spart ochelarii Google. Avansul tehnologiilor retro

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 27 ianuarie 2015 1496 afişări

Într-o mişcare percepută de mulţi ca o acceptare a eşecului, Google a retras de pe piaţă Glass, unul dintre cele mai controversate produse ale ultimilor ani. Investiţiile în cercetare şi dezvoltare vor continua însă, asigură Sergey Brin şi Larry Page. În spatele acestei reacţii negative a publicului se poate ascunde, însă, o dorinţă de întoarcere la tehnologii mai simple.

Tim Brown, expert în designul industrial, este de părere că acest lucru se va întâmpla în câţiva ani. „Dacă te gândeşti la prima maşină cu motor, nu are nicio legătură cu ceea ce s-a condus 30-40 de ani mai târziu“, spune Brown. „Acest lucru este valabil pentru foarte multe tehnologii. Primele MP3 playere, spre exemplu, erau groaznice. Sau primele dispozitive de asistenţă personală, apărute în anii '80, nu au nimic în comun cu telefoanele inteligente sau cu tabletele din ziua de azi. Adoptarea acestor noi tehnologii durează mai mult decât îşi închipuie cineva. Niciodată în istorie nu s-a întâmplat ca prima versiune să fie şi cea corectă.“

Designul este poate cea mai mare problemă pe care a avut-o Glass, consideră Brown, citat de Forbes. „La Glass, tehnologia este pur şi simplu prea la vedere. Ai acest device care îţi acoperă o parte a feţei şi care reprezintă o barieră între tine şi interlocutorul tău. Ne putem aştepta însă ca peste câţiva ani totul să fie redus la dimensiunile unei perechi normale de ochelari.“

Nimeni nu poate spune în acest moment, cu certitudine, dacă Glass va deveni vreodată un produs de succes. Planurile Google sunt secrete, chiar dacă gigantul IT a dat asigurări că Glass a absolvit programul Explorer şi se va transforma într-un produs de serie.

Se întorc anii ’90?

Pentru cei care vor să fie în pas cu tehnologia şi cu ultimele smartphone-uri, oferta de pe piaţă este cel puţin generoasă. În ultima vreme însă, un val de nostalgie cuprinde tot mai multe celebrităţi. Anna Wintour, editorul-şef de la Vogue, a fost văzută recent cu un telefon cu clapă lansat la începutul anilor 2000. Actriţa Kate Beckinsale şi cântăreaţa Rihanna au fost şi ele „prinse“ cu modele vechi de telefoane, iar Chuck Shummer, un senator din New York, a făcut chiar o pledoarie pentru telefoanele mai puţin inteligente. „Îmi plac atât de mult încât am cumpărat o cutie întreagă de telefoane cu clapă“, a spus Schummer. „M-am gândit că la un moment nu se vor mai produce, şi am avut dreptate.“

De unde a venit însă acest refuz faţă de noile tehnologii? Răspunsul, crede editorialistul de la New York Times Michael Musto, este chiar simplu: „Oamenii se întorc la modele mai vechi pentru că acestea funcţionează, sunt extrem de banale. Deschizi clapa şi ai răspuns la telefon. Poţi să te bucuri de ce faci în loc să pierzi timpul făcând poze pe care mai apoi să le postezi pe Facebook sau Instagram. Sunt dispozitive depăşite, sunt din altă eră, te simţi de parcă ai trăi în secolul trecut. Dar, în cele din urmă, ele funcţionează“.

Chip Reid, un jurnalist de la CBS News, este de aceeaşi părere: „Este uşor, este mic, încape în orice buzunar şi este practic indestructibil. Rezistă la uragane, la tornade şi, mai ales, nu are e-mail. Iar acest lucru este un avantaj, pentru că atunci când ai o zi liberă chiar poţi să te bucuri de ea“. Un aspect extrem de important pare a fi şi gradul de intimitate pe care ţi-l oferă un telefon vechi. „Într-o perioadă în care celebrităţile sunt vânate de hackeri, nu ar trebui să surprindă pe nimeni atunci când apar cu telefoane produse acum zece ani, care nici măcar nu se pot conecta la internet“, notează Bridget Carey, editor la CNET.

Cererea pentru telefoane vechi este atât de mare, încât modele produse de Nokia, Ericsson sau Motorola au ajuns să se vândă online şi cu 1.000 de euro. „Pe unii nu îi interesează preţul“, povesteşte Djassem Haddad, fondatorul site-ului vintagemobile.fr. „Costul ridicat este dat de raritatea acestor telefoane, pentru că unele au fost lansate la vremea respectivă ca ediţie limitată.“ Un Nokia 8800 Arte Gold, spre exemplu, a fost cumpărat recent cu peste 1.000 de euro, în condiţiile în care un model de Nokia 8800 costa 250 de euro la momentul lansării. În octombrie 2014, un iPhone 2G (lansat în 1999) a fost cumpărat de pe site-ul lui Haddad cu 1.500 de dolari.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/it/de-ce-s-au-spart-ochelarii-google-avansul-tehnologiilor-retro-13782927
13782927
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.