Bordeaux nu este doar despre vinuri

Autor: Ioana Matei Postat la 25 mai 2017 334 afişări

O clădire futuristă, în care predomină sticla, înconjurată de verdeaţă şi copaci, aflată în Cestas, la aproximativ 15 kilometri de centrul oraşului Bordeaux, în sud-vestul Franţei, este locul în care se desfăşoară un tip de spectacol puţin întâlnit. În mai puţin de cinci minute, proiecţii verzi de laser dau forma, pe diferite texturi, tuturor elementelor necesare realizării unui costum de baie, unei canapele din piele sau chiar şi a unui airbag.

Anul acesta, compania a dezvăluit o nouă strategie pentru intervalul 2017-2019; aceasta se concentrează pe patru trenduri care conturează piaţa Lectra: digitalizarea businessului şi Industria 4.0, evoluţia economiei chineze şi impactul millennialilor în calitate de consumatori ţintă pentru industriile lor ţintă. De altfel, motivul pentru prezenţa jurnaliştilor din toată lumea în campusul Lectra este dezvăluirea strategiei pentru următoarea perioadă, în contextul acestor patru trenduri principale.

În lume sunt în jur de două miliarde de millenniali, iar consumatorii care se înscriu în această categorie schimbă complet modul în care companiile se adresează consumatorilor, potrivit lui Daniel Harari. „Digitalii nativi sunt mereu conectaţi, sunt atraşi de produsele şi serviciile personalizate, vor să fie diferiţi de ceilalţi, sunt preocupaţi de calitate şi de preţuri bune”, descrie CEO-ul Lectra câteva din caracteristicile consumatorilor născuţi după 1981. Chiar dacă majoritatea millennialilor sunt în permanenţă conectaţi prin reţelele online, le place în continuare să facă achiziţii din magazine. Fiindcă sunt mai preocupaţi de modelele de „shared economy”, am fi tentaţi să credem că nu cumpără maşini, dar, de fapt, achiziţia unei maşini este pentru ei un simbol al succesului; astfel, ei cumpără chiar mai multe maşini decât generaţiile anterioare. Trăiesc cu părinţii lor mai mult, dar, atunci când se mută, aleg apartamente pe care le împart cu alţi colocatari, astfel că modul în care îşi aleg obiectele de mobilier, de pildă, este total diferit al generaţiilor anterioare. Acestea sunt doar câteva dintre exemplele pe care Harari le menţionează, relevante pentru industriile cărora tehnologiile lor se adresează – fashion şi îmbrăcăminte, automotive, industria mobilei.

Apoi, digitalizarea – internet of things (IoT, internetul lucrurilor, cloudul, realitatea augmentată, algoritmii de inteligenţă artificială) – schimbă modul în care oamenii şi companiile lucrează. „Este o lume diferită, al cărei fundament îl constituie managementul datelor, al informaţiilor; trebuie să ai un volum mare de informaţii despre consumator, despre fabrici, despre produse şi totul trebuie să fie digitalizat, trebuie conectate lucrurile diferite între ele. Sunt noi modele de afacere.” Potrivit lui Harari, una din concluziile la care ei au ajuns analizând aceste evoluţii este că vor exista perdanţi; iar aceasta nu este o chestiune care ţine de mărimea unei companii, ci de strategie. „Excelenţa operaţională va face diferenţa între a câştiga şi a pierde bani; va depinde de cum va fi executată munca, prin prisma digitalizării.” Industria 4.0 se leagă astfel mai ales de modul în care informaţiile sunt transmise de-a lungul unui lanţ de valoare (între diferite echipamente tehnice, între echipamente tehnice şi oameni) şi se traduce prin flexibilitate, prin producţia la timp a unor produse personalizate.

A patra tendinţă analizată de companie este că China va deveni cea mai mare piaţă de consum din lume. În prezent, aproximativ jumătate din produsele de îmbrăcăminte sunt produse în China, iar acest lucru nu se va schimba în viitor. Guvernul chinez a lansat chiar un plan strategic, China 2025, cu scopul principal de implementare şi introducere a Industriei 4.0. Ţinând cont de aceste direcţii, francezii au investit în cercetare şi dezvoltare, în produse care nu sunt încă pe piaţă, iar anul acesta testează noile oferte pe câţiva clienţi selectaţi. „Am decis ca timp de un an să facem teste, apoi vom face o lansare progresivă pe diferite industrii şi diferite ţări în 2018.”

Rezultatul programului amplu de cercetare şi dezvoltare se leagă de îmbunătăţirea sistemelor Vector (tăierea textilelor), Versalis (tăierea pielii), FocusQuantum (tăierea materialului din care sunt făcute airbag-urile), precum şi soluţiilor software precum Modaris, folosit în desenul tiparelor). România va fi una dintre ţările cheie pentru Lectra în continuare. Întrebat de Business MAGAZIN ce loc ocupă ţara noastră în planurile lor, Daniel Harari spune că piaţa noastră va fi avantajată de tendinţele menţionate. În urma unui parteneriat cu o şcoală de business din Franţa, au făcut un studiu legat de noile trenduri care determină clienţii să se relocheze; au intervievat 20 de CEO germani, 20 de CEO italieni, 20 de CEO francezi. Au aflat că niciunul dintrei ei nu voia să se relocheze în Franţa, Italia sau Germania. „Viziunea lor este că vor face multisourcing şi modalitatea prin care vor să facă multisourcing este să aloce fiecărei ţări, fiecărui producător, produse pe care ei le dezvoltă cel mai bine. Se creează astfel un fel de shared experience.”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.