Cum trec transportatorii rutieri prin criza economica

Autor: Alecu Postat la 30 martie 2011 388 afişări

Companiile locale de transport rutier nu mai asteapta revenirea economiei romanesti si cauta noi clienti peste granite pentru a compensa scaderea businessului din ultimii doi ani.

Rusia nu este o destinatie numai pentru cei de la Lazar, ci si pentru Gefco, compania de transport si logistica parte a grupului francez PSA Peugeot Citroën, care in Romania transporta masini pe calea ferata pentru Dacia. Potrivit lui Christophe De-Korver, directorul general al Gefco, care a preluat conducerea companiei in toamna anului trecut, posibilitatea de extindere pe piata locala este mare, sustinuta inclusiv de faptul ca Romania se afla la granita dintre Vest si Est: "Romania reprezinta acum un proiect foarte mare pentru Gefco, deoarece este cea mai estica tara a Uniunii Europene care are acces si la piata din Ucraina, la Marea Neagra, Turcia si Asia Centrala, mai ales in conditiile in care acum vom deschide o noua divizie in Kazahstan".

Din volumul total al activitatii Gefco, 70% reprezinta transport international, importurile si exporturile detinand ponderi egale, iar 30% reprezinta transportul national. "Odata ce cresterea economica a unei tari trece de 1%, majorarea transporturilor va fi de peste 5%. Pe de alta parte, pentru a ne securiza pozitia, ne vom extinde inclusiv pe transportul international, in special catre Rusia. Pe masura ce pretul petrolului va creste, Rusia va deveni din nou o tara bogata si implicit va importa mai multe marfuri", explica De-Korver.

Pe piata externa pariaza insa cam toti transportatorii locali atunci cand vine vorba de cresterea businessului. In cazul celor de la Dunca Expeditii, acestia doresc sa se extinda in Europa de Vest datorita cererii mari care trebuie acoperite. Aproximativ 70% din activitatea de transport a Dunca Expeditii reprezinta transport in afara Romaniei, iar 30% cel local. Principalul client in Romania al Dunca Expeditii este Linde Gaz, care reprezinta aproximativ 40% din transportul intern. "Cresterea cifrei de afaceri din 2011 se va datora inclusiv cresterii preturilor la motorina. Noi nu am majorat tarifele in acelasi ritm precum a crescut pretul la motorina. Aceste ajustari au de obicei loc lunar sau atunci cand este vorba de o crestere mai mare", spune Constantin Daminescu, director executiv al Dunca Expeditii. Anul trecut cifra de afaceri a Dunca Expeditii a urcat la 31,9 milioane de euro. Pentru 2011, directorul executiv ar fi luat in considerare o apreciere de pana in 10% a cifrei de afaceri, dar acum ii este greu sa estimeze evolutia, deoarece o influenta puternica o are pretul motorinei, in conditiile acesta reprezinta 38% din costul unui transport.

Scumpirea motorinei este un prag dificil de depasit pentru cei mai multi transportatori. Exista multe camioane care dispun nu de unul, ci de doua rezervoare de 900 de litri, care le pot asigura autonomia atat pentru drumul de dus in Europa de Vest, cat si pentru cel de intoarcere. In conditiile in care motorina din Romania este inca mai ieftina decat cea din Vest, acestia sunt mai competitivi decat cei din Germania sau Polonia. Acest avantaj ar putea sa nu mai dureze mult. "Prin cresterea pretului la motorina, transportatorii romani pierd acest avantaj competitiv. Costurile cresc, iar tarifele nu pot creste atat de repede pentru a le acoperi. In plus atunci cand motorina se scumpeste de la o saptamana la alta, firmele de transport nici nu negociaza bine un tarif ca trebuie deja sa-l si renegocieze", explica Marilena Matei, analist al pietei transporturilor.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
transporturi,
recesiune,
companii locale,
solutii
/analize/transporturi/cum-trec-transportatorii-rutieri-prin-criza-economica-8097043
8097043
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.