Cum au trecut companiile low-cost in liga mare

Postat la 14 iunie 2010 81 afişări

Incepand de anul trecut, oamenii au cheltuit si cheltuie din ce in ce mai putin pe transport. Sa fie doar acesta motivul pentru care o companie est-europeana low-cost a ajuns numarul trei pe piata aeriana din Romania si se lupta cot la cot cu liderii pietei locale pentru locul intai?

De la aeroporturile regionale asteapta Kazmer cea mai mare crestere in 2010, dat fiind ca a planificat pentru acest an o crestere de 20%, in termeni de pasageri. Astfel, obiectivul Wizz Air pentru 2010 este de peste 2 milioane de pasageri, fata de 1,6 milioane in 2009.

Cresterea va veni, dupa cum explica Natasa Kazmer, din suplimentarea zborurilor - in special pe destinatii din Italia si Spania (care merg cel mai bine din Romania), iar pe termen mai lung, pe destinatii din Marea Britanie, tara in care Wizz zboara cel mai mult de pe alte baze din CEE.

Atingerea pragului de 2 milioane de pasageri si chiar depasirea lui nu sunt doar obiectivele Wizz Air. Si Blue Air, actualul lider de piata - care a avut anul trecut 1,71 milioane de pasageri, depasind pentru prima oara liderul anterior al pietei, TAROM - vizeaza de asemenea depasirea pragului de 2 milioane de pasageri transportati. Diferenta fata de anii anteriori, cand cele doua companii se luptau pe cifre pentru a prelua suprematia pe piata low-cost, este ca acum lupta s-a mutat in liga mare: in 2009, Blue Air si Wizz Air nu au fost doar liderii pietei low-cost, dar au intrat si in top trei al pietei de aviatie, flancand TAROM in ceea ce priveste numarul de pasageri.

Asadar, compania nationala nu a fost depasita de Lufthansa sau de Air France-KLM, cum se astepta piata, ci de o companie low-cost. Sau, mai precis, de una smart-flying, concept cu care se identifica acum Blue Air. Compania controlata de Nelu Iordache a avut de asemenea un an bun in 2009. Chiar daca nu a mai postat profit net ca in anii anteriori, Blue Air si-a crescut numarul de pasageri cu peste 20% si a ajuns la o cifra de afaceri de 140 de milioane de euro. Pentru acest an, oficialii Blue Air estimeaza o crestere cu 40%.

Daca cele doua companii altadata low-cost - acum una de smart flying (Blue Air) si cealalta ultra low-cost (Wizz Air) - vizeaza fiecare depasirea a 2 milioane de pasageri, ce face fostul lider al pietei? In bugetarea pentru 2010, TAROM si-a propus o cifra de afaceri cu 54% mai mare decat anul trecut si un profit de 397.000 de euro, cifre pe care analistii le considera imposibil de atins in conditiile actuale de piata.

Din punctul de vedere al valorii companiei, foarte important este si obiectivul de atingere a 22% cota de piata. Anul trecut, TAROM a avut o cota de piata de 19%. Cam aici se situeaza cotele de piata a Air France - KLM si a Lufthansa - compania germana va avea insa in 2010 avantajul integrarii zborurilor Austrian, ceea ce ar putea duce numarul de pasageri la peste 1 milion si ar putea apropia compania germana de top 3 al pietei - mai precis, de noul top 3 al p;etei, care include si companiile low-cost. Pentru ca, desi IATA nu ia in considerare companiile low-cost, evolutia acestora de anul trecut arata ca ele nu mai pot fi excluse din statistici.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/cum-au-trecut-companiile-low-cost-in-liga-mare-6367715
6367715
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.