Bancile se lupta sa atraga IMM-urile

Postat la 12 aprilie 2010 72 afişări

Segmentul intreprinderilor mici si mijlocii a fost anul trecut unul dintre cele mai afectate de criza economica. Multe au disparut, altele au reusit numai cu greu sa se mentina pe linia de plutire. Aparent paradoxal, tocmai IMM-urile au devenit in 2010 foarte interesante pentru bancheri.

Mai apoi, oricat de dificil ar fi contextul economic pentru acele intreprinderi care au reusit sa supravietuiasca primului an de criza, nevoia de finantare devine deja imperativa. "Societatile care au stagnat sau au amanat investitiile cauta acum solutii pentru finantare", spune Mitrache si, ca atare, in prima parte a anului activitatea de creditare pe aceasta zona s-a intensificat. Dupa Anca Bidian, comparativ cu perioada similara a anului trecut, situatia este acum cu mult mai buna "atat la capitolul ofertelor, cat si al cererilor de creditare", in conditiile in care anul trecut "nivelul dobanzilor era nesustenabil pentru orice tip de afacere".

Ce anume sunt dispusi bancherii sa finanteze? In mod teoretic, cel putin, ar fi de banuit o scadere a interesului pentru zonele de activitate care s-au dovedit "baloane de sapun", crescand in trecut agresiv pe credit si suferind, pe masura, cele mai mari mari caderi atunci cand finantarile au inghetat. "Pentru 2010, consideram ca prioritare domenii precum serviciile, productia de medicamente, comertul alimentar, utilitatile sau procesarea deseurilor", spune Roxana Hidan, director adjunct de management al produselor pentru IMM la OTP Bank. Totusi, puncteaza ea, o companie cu o situatie economica stabila este considerata eligibila chiar daca provine dintr-un sector puternic afectat de criza.

Conform unui studiu publicat de Coface, in prima jumatate a anului trecut cele mai multe falimente au fost inregistrate in comert si in distributie (41%), urmate de constructii (13%), transporturi (6%) si hoteluri si restaurante (6%). La polul opus ca atractivitate pentru bancheri se afla industria imobiliara. Pentru alti bancheri, important nu e neaparat domeniul de activitate din care provine compania, ci doar situatia ei din punct de vedere financiar, precum si perspectivele de business (neatractive sunt, de pilda, firmele foarte mici, cel mai puternic lovite de criza si care se confrunta in continuare cu probleme). "Aceasta orientare a devenit mai pronuntata in contextul crizei", declara reprezentantii UniCredit }iriac Bank. Tot ei adauga ca pot fi companii cu evolutie buna chiar si din domeniile foarte afectate de criza, precum constructii sau real estate. Dar si pentru UniCredit }iriac exista domenii care beneficiaza de o atentie sporita in ultima perioada, precum agricultura.

Ce vor companiile, de cealalta parte? Reprezentantul Leumi Bank spune ca in prezent exista o cerere mai mare de finantari pe termen scurt, deoarece companiile au nevoie sa-si acopere deficitul dintre incasari si plati. Banca are chiar o promotie pentru creditul de finantare a activitatii curente, cu dobanda fixa de 8,9% la lei. Un produs similar a lansat recent si OTP Bank - un credit in lei pe termen scurt pentru care rata dobanzii este fixa pe intreaga perioada de creditare. Roxana Hidan precizeaza ca, din portofoliul bancii, "diferite produse de creditare sunt asociate unor riscuri diferite". In cazul clientilor IMM, rata dobanzii pentru creditele acordate este in scadere, cu o marja de 5-6%, "insa o companie buna, care are garantii solide, se poate finanta in lei si la o rata anuala a dobanzii mai mica de 10%", completeaza Hidan. In cazul CEC Bank, ultima ajustare a fost operata in prima zi a lunii aprilie, cand pentru creditele in lei dobanzile la persoanele juridice au ajuns la 9,9% pe an, "iar in cazul creditelor in euro dobanda anuala de baza pentru persoanele juridice s-a redus de la 7,25% la 6,9%", declara Radu Gratian Ghetea.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
servicii financiare,
finante,
criza,
IMM,
bancheri,
interes
/analize/servicii-financiare/bancile-se-lupta-sa-atraga-imm-urile-5852333
5852333
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.