Randamentele fabuloase ale investiţiilor în lux

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 11 decembrie 2015 1073 afişări

Într-o perioadă în care dobânzile bancare tind spre zero, iar valutele au evoluţii surprinzătoare, investiţiile în maşini de epocă, bijuterii, obiecte de artă sau timbre se dovedesc a fi cele mai profitabile. În ultimii zece ani a crescut numărul persoanelor care aleg să parieze pe astfel de astfel de investiţii, iar randamentele sunt fabuloase, de doi sau chiar trei digiţi.

Randamentele fabuloase ale investiţiilor în lux

La rândul lor, monedele au marcat o apreciere medie de 13%; o monedă de aur rară din 1937, cu chipul suveranului Eduard al VIII-lea, s-a vândut anul trecut la o licitaţie organizată de Baldwin pentru suma de 516.000 de lire sterline.

Nici valoarea timbrelor nu a scăzut, ci a marcat un plus mai modest, de numai 3%, dar în ţări cum sunt China, SUA, Bahamas, Australia piaţa mărcilor poştale creşte în ritm susţinut, spune Keith Heddle, head of investments la Stanley Gibbons, companie specializată în comerţul cu timbre, care este listată la bursa londoneză. Un timbru de un cent din Guyana Britanică, din 1856, a fost vândut la o licitaţie organizată de Sotheby’s pentru 9,48 milioane de dolari. Un nou record a fost înregistrat la o altă licitaţie, de această dată starul evenimentului fiind un ceas, cel mai valoros din toate timpurile, după cum a dovedit suma record încasată de Sotheby’s la Geneva, pentru un Patek Philippe din 1993. La nivel general, ritmul de creştere din segmentul ceasurilor s-a menţinut la 4% în 2014.

Indexul pentru vinuri fine, realizat de Knight Frank, a bifat, la rândul său, un plus de 7%, cele mai însemnate aprecieri revenind unor vinuri din Italia şi SUA.

Pe de altă parte, piaţa de mobilier de colecţie a continuat să scadă în 2014, deci cel puţin pentru acest moment segment nu pare a fi cea mai bună investiţie.

Una peste alta, aceste felii din piaţa luxului - la nivel mondial - au crescut cu 10% în 2014 şi cu 205% din 2004 încoace. Chiar dacă nu sunt luate în calcul cheltuielile pe care le implică aceste investiţii după ce sunt cumpărate bunurile de lux – fie timbre, bijuterii, automobile de lux sau obiecte de artă – această evoluţie oferă o imagine destul de clară despre randamentul investiţiilor de acest fel şi despre gradul de interes pe care îl suscită.

Chiar dacă The Wealth Report 2015 arată că bogaţii cumpără lucruri frumoase pentru propria plăcere, este evident că îi interesează şi creşterea valorii bunurilor pe care le-au achiziţionat. Privind mult în urmă, pe perioade de sute sau chiar mii de ani, bijuteriile au fost o metodă comună de a investi sau transfera bogăţiile, în aproape toate culturile.

Interesant este că deşi până de curând perlele erau considerate cam de modă veche, mai nou valoarea lor a început să crească rapid. Fenomenul este impulsionat de două aspecte – pe de o parte pe plan mondial nu există furnizori de perle naturale noi, iar pe de altă parte există o cerere uriaşă din zona Golfului Persic, arie din care au fost recoltate iniţial cele mai frumoase perle.

Marea Britanie are o poziţie fruntaşă deopotrivă în ce priveşte numărul de bogaţi rezidenţi, dar şi prin prisma faptului că economia ţării este stabilă şi a faptului că există un apetit real pentru lux în această piaţă. Anul trecut, vânzările de bunuri de lux în Marea Britanie au depăşit 8 miliarde de lire sterline (peste 11 miliarde de euro), conform informaţiilor companiei Ledbury, prezentă pe piaţa de produse de lux pentru bărbaţi.

China ocupă locul doi în topul regiunilor care investesc în lux, adjudecându-şi circa 29% din cheltuielile de acest fel la nivel mondial, conform consultanţilor de la Bain & Altagamma. Deşi guvernul chinez a luat o serie de măsuri pentru a potoli cererea tot mai mare de produse de lux, reprezentanţi ai Ledbury susţin că piaţa luxului din China se menţine foarte atractivă, deopotrivă prin prisma numărului mare de bogaţi din ţară şi pentru că membrii clasei medii îşi dezvoltă rapid avuţiile. Totuşi cea mai mare parte a chinezilor aleg să cumpere bunuri de lux de peste hotare. Deşi piaţa Indiei este una dintre cele mai sărace în ce priveşte economiile din zona BRIC, în topul întocmit de studiul The Wealth Report ţara se plasează pe poziţia a cincea. Unul dintre motive este creşterea rapidă a numărului de bogaţi, cu 68 de miliardari şi 401 persoane cu averi mai mari de 100 de milioane de euro. Mai mult, previziunile Knight Frank arată că până în 2024 numărul miliardarilor indieni se va dubla, iar cel al milionarilor va creşte de mai bine de două ori. Aliniat la creşterea numărului de bogătaşi este şi consumul de bunuri de lux. De pildă, valoarea importurilor de şampanie în India a crescut anul trecut cu 19% faţă de anul anterior, conform celor mai recente informaţii de la Le Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne. Iar brandurile internaţionale consacrate în domeniul luxului sunt mult mai căutate de indieni decât produsele locale, idee ilustrată şi de un raport efectuat de banca indiană Kotak Mahindra, care arată că platourile de argint oferite cadou în mod tradiţional la nunţi sunt înlocuite tot mai mult de produse ale mărcilor internaţionale. Iar dacă în ţări ca Brazilia şi China s-au ivit controverse legate de consumul de bunuri de lux, în India lunga tradiţie a castelor este atât de împământenită, încât diferenţele foarte mari între cei cu averi mari şi populaţia extrem de săracă este acceptată ca atare.

Una peste alta, sunt zeci de mii de oameni cu averi importante care aleg să cheltuiască sume ameţitoare pe bijuterii, maşini de epocă sau diamante, nu numai pentru a-şi etala bogăţia sau pentru propria plăcere, ci pentru că randamentul acestor investiţii este mai mare sau mai sigur decât al altor variante de investiţii.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe Gandul.ro

/analize/randamentele-fabuloase-ale-investitiilor-in-lux-14915704
14915704
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.