Producatorii de anvelope se numara printre castigatorii crizei

Postat la 19 iulie 2010 380 afişări

Au redus saptamana de lucru, si-au pus problema concedierilor, dar acum se gandesc din nou sa angajeze si figureaza printre castigatorii crizei. Sunt fabricile din Romania ale gigantilor Michelin, Continental si Pirelli si au planuri de dezvoltare importante, mai ales pentru export.

PIERDERI SAU PROFIT DIN CRIZĂ?

Pana la profilarea planurilor de dezvoltare, producatorii de anvelope prezenti in Romania au fost nevoiti sa resimta timp de aproape doi ani si efectele crizei economice, in special a prabusirii pietei auto.

Pentru a da o dimensiune, trebuie mentionat ca la nivel mondial au fost produse anul trecut putin peste 60 de milioane de masini, cu aproximativ 10 milioane mai putin ca in anul 2008. Adica o cerere mai mica cu cel putin 40-45 de milioane de anvelope, daca nu luam in calcul rotile de rezerva, avand in vedere ca tot mai multe dintre anvelope pot rula cu anumite limitari si in conditii de pana. Daca langa scaderea cererii pentru anvelope destinate echiparii masinilor noi (piata OEM) se adauga si diminuarea sensibila a cererii pentru anvelope destinate inlocuirii (asa-numita piata replacement), atunci dimensiunea dezastrului cu care s-au confruntat producatorii de anvelope este cu atat mai evidenta.

"A trebuit sa reducem costurile in fiecare fabrica, iar fiecare echipa a gasit solutii. In Canada s-a recurs la job-sharing, unde doi muncitori imparteau acelasi job si salariu, dar nu si beneficiile suplimentare, iar in Spania s-a ales ca zilele de lucru ce erau taiate sa fie lucrate in alte perioade, cu cerere mai mare", a spus Pete Selleck.

In Romania, solutia aleasa a fost reducerea saptamanii de lucru incepand din a doua parte a anului 2008 pentru a ajusta productia la nivelul cererii. Activitatea a fost reluata la nivelul anterior la finalul primului trimestru al anului trecut, cand in urma renegocierii contractului colectiv de munca angajatii au primit si o majorare salariala de 5%. In aceste conditii, fabricile din Romania au ca tinta, la fel ca si celelalte din grup,

o crestere a productivitatii cu 6% in fiecare an.

{i Continental a trecut printr-o perioada de cateva luni, la finalul anului 2008 si inceputul lui 2009, cand a trebuit sa se adapteze in functie de comenzile Dacia, Ford sau Volkswagen. Singurul producator ce nu a avut nevoie de masuri de restructurare operationala in Romania, intrucat fabrica este inca in primii ani de activitate, a fost Pirelli, care, in martie 2010, la patru ani de activitate a produs anvelopa cu numarul 10 milioane, volum pe care Continental, spre exemplu, il obtine in mai putin de un an.

Chiar daca incertitudinea persista, daca ar fi sa luam in calcul statisticile privind vanzarile si implicit productia de masini din Europa, producatorii de anvelope par ca stiu ceva mai mult.

"Exista activitate, sa ne uitam la Germania. De aceea acum ne gandim sa reincepem angajarile in unele zone. Exista semne acum ca economia revine, dar firmele, transportatorii, nu au inca incredere. Iesim insa mai repede decat credeam in urma cu un an din criza", a spus Pete Selleck de la Michelin.

Continental a dat drumul deja la angajari, urmand sa recruteze in acest an 1.400 de noi angajati si sa se apropie de pragul de 10.000. Toate acestea in detrimentul businessului de acasa. Avand un avantaj de cost de productie fata de alte tari, Romania a receptionat si anul trecut investitii noi pentru fabrica de anvelope din Timisoara, in timp ce compania a restructurat businessul din alte zone, inchizand fabricile din Clairoix, Franta, si Hanovra, Germania.

"In Romania suntem intr-o situatie fericita, pentru ca producem pentru automobile care se vand, pentru care exista cerere", conchide Albrichsfeld. Pare simplu, nu? Ramane doar ca autoritatile romane sa inteleaga lectia profitului facut in criza de industria anvelopelor si sa o promoveze mai departe ca studiu de caz si pentru alte industrii.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
industrie,
anvelope,
Michelin,
Continental,
Pirelli
/analize/industrie/producatorii-de-anvelope-se-numara-printre-castigatorii-crizei-6585236
6585236
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.