Fenomenul închiderilor de fabrici din România: de ce, cu ce consecinţe, cu ce înlocuim?
În ultimii zece ani au fost închise sute de fabrici, iar în multe domenii raportul importurilor versus produse local a fost inversat în favoarea bunurilor care vin de peste hotare. Iar fenomenul este departe de a se fi încheiat.
CINE VINE DUPĂ?
Spaţiile pustii în care altădată duduiau liniile de producţie sunt însă acum ţinte de achiziţie pentru comercianţi. Pe terenul fostei fabrici de bere Zimbru din Iaşi germanii de la Lidl au făcut deja un magazin; reţeaua de magazine şi-a ridicat un alt spaţiu de vânzare şi în Târgu-Jiu, pe terenul unei fabrici de cărămidă. Carrefour, Kaufland şi Auchan s-au înţeles cu proprietarii platformelor Electroaparataj (Pantelimon, Bucureşti), Romprim (Berceni, Bucureşti) şi Granmetal (Crângaşi, Bucureşti) pentru a contrui magazine. Immochan, divizia imobiliară a grupului Auchan, a preluat terenul în care funcţiona cu ani în urmă Tractorul, la Braşov, şi construieşte proiectul imobiliar Coresi. Acestea sunt însă doar câteva exemple, iar lista este mult mai lungă. Discuţia poate fi chiar mai lungă în privinţa motivelor care au dus la fenomenul de dezindustrializare a României.
Potrivit datelor BNR pentru primele 11 luni din 2013, deficitul de cont curent - care exprimă diferenţa dintre ieşirile de valută din/în România - a ajuns la 1,32 de miliarde de euro. Cifra este însă cu 4 miliarde de euro sub nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Determinantă a fost reducerea balanţei comerciale cu 3 miliarde de euro, în condiţiile în care exporturile au totalizat în perioada ianuarie-noiembrie 45,7 miliarde de euro, iar importurile s-au ridicat la 48,8 miliarde de euro. Trebuie însă menţionat că acest lucru s-a întâmplat şi pe fondul reducerii consumului, care este departe de nivelurile înregistrate în urmă cu numai câţiva ani.
Parte a unei pieţe ce depăşeşte graniţele ţării, România este aşadar marcată de două fenomente: pe de o parte tot mai multe dintre produsele de pe rafturi sunt importate, pe de altă parte multinaţionalele îşi întăresc bazele de producţie locale pentru a exporta. Cel puţin atât timp cât costurile de producţie sunt mai mici aici decât în alte pieţe. Însă fără un program eficient de susţinere a producţiei, aşa cum au Franţa, Germania sau Marea Britanie, situaţia se va schimba, iar producătorii îşi vor împacheta liniile de producţie. Şi vom rămâne doar cu importurile.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro