Vrei să începi o afacere în retail sau producţie? Cât te costă un spaţiu?

Autor: Cristina Cuncea Postat la 12 iunie 2012 1018 afişări

Întrebat în urmă cu un an despre ce şi-ar dori să se facă atunci când va creşte, fiul meu, acum în vârstă de aproape 14 ani, a răspuns că vrea să fie un om de afaceri important, deoarece vrea să-i demonstreze tatălui său că poate şi pentru că nu-i place să primească ordine. M-a surprins răspunsul său, ştiind, din experienţele din jurul meu, că “spiritul antreprenorial” în general se moşteneşte, ceea ce nu era cazul, atât eu cât şi soţul meu fiind angajaţi. Dar probabil că dorinţa de a demonstra ceva cuiva şi de a fi propriul stăpân sunt motoare puternice pentru tineri, care într-un număr din ce în ce mai mare îşi iau viaţa în mâini şi pornesc propria afacere.

Fostele hale industriale, mai ieftine decât spaţiile noi

În cazul activităţilor de producţie spaţiul trebuie să corespundă în primul rând din punct de vedere al caracteristicilor fizice. Aceste spaţii se află de cele mai multe ori în afara sau la periferia localităţilor, pe rutele principale de comunicaţie.

Un alt aspect important este transportul forţei de muncă. "În cazul producţiei, spaţiile pot fi închiriate în jur de 4 euro/mp/lună, pot fi construite la circa 350-400 euro/mp, la care se adaugă terenul, şi probabil pot fi cumpărate la diferite preţuri între 100 euro/mp (când spaţiile au nevoie de renovare) până la 500 - 600 euro/mp pentru hale moderne", spune Bogdan Sergentu. El adăugă că dacă e vorba de o producţie specială, s-ar putea să fie necesară construirea unei hale noi, cu caracteristici specifice domeniului de activitate ales.

Sergentul spune că nu sunt diferenţe prea mari între oraşe, sumele fiind valabile deopotrivă pentru Bucureşti, Cluj şi Constanţa.

La rândul său, Gabriel Chimişliu, vicepreşedinte al companiei The Advisers/Knight Frank, spune că pentru alegerea unui spaţiu de producţie trebuie să se ţină cont de piaţa de desfacere a produselor, de specificul activităţii şi de forţa de muncă calificată din zona dorită.

"Bucureştiul face sens pentru activitatea de producţie în cazul în care marfa finită se distribuie în proporţie de 70-80% în Bucureşti. Momentan se pot găsi spaţii pentru producţie în toate cele trei oraşe menţionate, Bucureştiul fiind cu aproximativ 20% mai scump decât restul", precizează Chimişliu, unul dintre cei mai experimentaţi consultanţi de pe sectorul industrial din România.

El spune că există şi varianta construirii unui spaţiu personalizat, care poate însă să dureze între 5 şi 12 luni, în funcţie de dezvoltator (în ce stadiu este terenul său construcţia, infrastructura etc.) şi de specificul activităţii.

"În cazul producţiei chiria poate varia destul de mult, în funcţie de specificaţiile tehnice ale clădirii (contează foarte mult puterea electrică instalată, cantitatea de gaz ce poate fi furnizată), precum şi de gradul de poluare etc., în funcţie de dotările necesare activităţii respective", explică reprezentantul The Advisers/Knight Frank.

Chimişliu spune că pentru bugete mai mici, spaţiile vechi din oraş, respectiv fostele platforme industriale pot fi o alternativă. "În oraş se pot închiria astfel de spaţii şi cu 1,5-2 euro/mp/lună, dar nu sunt fantastice, nu oferă foarte multe facilităţi, dar ar putea fi o variantă pentru un start-up. Dacă vrei ceva mai complex, atunci chiria ajunge la 5-6-7 euro/mp/lună", consideră consultantul imobiliar.

Astfel că pe piaţă există o plajă foarte mare de oferte, care porneşte în Bucureşti de la 2-3 euro/mp/lună, în timp ce în Cluj şi Constanţa, pot fi obţinute chirii minime şi de 1,5-1,75 de euro/mp/lună

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
afaceri,
antreprenor,
spatii,
retail,
productie,
costuri

Citeşte pe Gandul.ro

/analize/imobiliare/vrei-sa-incepi-o-afacere-in-retail-sau-productie-cat-te-costa-un-spatiu-9723633
9723633
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.