Vrei să începi o afacere în retail sau producţie? Cât te costă un spaţiu?

Autor: Cristina Cuncea Postat la 12 iunie 2012 1018 afişări

Întrebat în urmă cu un an despre ce şi-ar dori să se facă atunci când va creşte, fiul meu, acum în vârstă de aproape 14 ani, a răspuns că vrea să fie un om de afaceri important, deoarece vrea să-i demonstreze tatălui său că poate şi pentru că nu-i place să primească ordine. M-a surprins răspunsul său, ştiind, din experienţele din jurul meu, că “spiritul antreprenorial” în general se moşteneşte, ceea ce nu era cazul, atât eu cât şi soţul meu fiind angajaţi. Dar probabil că dorinţa de a demonstra ceva cuiva şi de a fi propriul stăpân sunt motoare puternice pentru tineri, care într-un număr din ce în ce mai mare îşi iau viaţa în mâini şi pornesc propria afacere.

În provincie însă au reapărut businessuri mici, locale, care uşor, uşor îşi găsesc loc în centrele comerciale. "Proprietarii de centre comerciale înţeleg că este foarte important să ai chiriaşi ancoră precum H&M, dar nu poţi avea un mall de succes doar cu aceste branduri", afirmă Văcaru. Astfel că, adaugă tot el, mai ales în provincie, unde proprietarii găsesc mai greu chiriaşi de dimensiuni mai mici care să complementarizeze oferta marilor lanţuri de retail pot pătrunde în malluri şi tinerii întreprinzători. Aşa că în afara Capitalei chiriile pentru cele mai bune locaţii din centrele comerciale sunt între 25-40 de euro pe metru pătrat dar, de cele mai multe ori, se pot închiria şi alte spaţii pentru care proprietarii sunt dispuşi să ofere anumite facilităţi, de pildă scutirea de la plată a chiriei timp de câteva luni sau amenajarea gratuită a magazinului.

Totodată, sunt cazuri în care proprietarii de centre comerciale acceptă ca retailerii să plătească drept chirie doar un procent din cifra de afaceri sau echivalentul serviciilor de administrare a spaţiilor. Traduse în bani, acestea ar însemna în cazul chiriei procentuale un cost lunar de 8-10% din cifra de afaceri, în timp ce serviciile ajung la 5-6 euro/mp/lună la spaţiile de dimensiuni reduse în parcuri de retail şi la 10-12 euro/mp/lună în malluri.

Bogdan Sergentu, head of valuations and consulting în cadrul DTZ Echinox, apreciază că spaţiul, dar şi chiria sunt determinante pentru succesul unei afaceri în comerţ.

"Aspecte precum locaţia, traficul pedestru sau auto din zonă, dar şi componenta acestuia, dimensiunile spaţiului comercial, finisajele acestuia sunt determinante pentru activitatea comercială. Chiria este un alt factor determinant pentru succesul unei afaceri. În general, o chirie sustenabilă pentru o afacere se ridică la circa 25% din marja brută a profitului, deşi există mari variaţii în funcţie de tipul de comerţ realizat", explică Sergentu.

În opinia sa, trebuie să existe un echilibru între potenţialul locaţiei sau al spaţiului în general şi chiria plătită. "O chirie împovărătoare într-o locaţie excelentă este la fel de păguboasă ca o chirie mică într-o locaţie proastă. Întreprinzătorul trebuie să ţină cont de faptul că o locaţie excelentă pentru un anumit gen de comerţ poate fi o locaţie proastă pentru un altul", spune Bogdan Sergentu.

Ca o regulă simplă, Sergentu spune că acolo unde se găsesc mai multe magazine de un anumit profil, înseamnă că există un vad format pentru acea categorie de produse şi deci este un spaţiu sigur şi de luat în considerare atunci când se porneşte la drum în comerţ.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
afaceri,
antreprenor,
spatii,
retail,
productie,
costuri
/analize/imobiliare/vrei-sa-incepi-o-afacere-in-retail-sau-productie-cat-te-costa-un-spatiu-9723633
9723633
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.